Zece companii din centrul țării au fost selectate în programul de scalare ScaleOut 4×10, organizat de Fundația Romanian Business Leaders (RBL) și ING Bank România, și vor învăța să își scaleze afacerea la nivel național și regional. Pentru a implementa cu succes modelul de creștere ales, antreprenorii vor avea acces la mentori de succes și experți locali și internaționali.
Printre aceștia se numără Felix Pătrășcanu (fondator FanCourier), Dragoș Petrescu (fondator City Grill), Dan Isai (CEO Salad Box), Iulian Nedea (CEO Simtel Team), Marius Ștefan (CEO Autonom), Iulian Cîrciumaru (fondator V7 Capital), Eugen Ursu (CEO Graphein) și Daniel Donici (fondator Artesana).
Programul este destinat antreprenorilor cu o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro, iar companiile au fost alese în urma procesului de selecție din Regiunea Centru, respectiv județele Mureș, Brașov, Covasna, Harghita, Alba.
Cele 10 firme câștigătoare sunt: Eco Tiny House (producător de case mobile pe structură metalică ușoară); Aleomi Lab (laborator de cofetărie artizanală); Tradiții din Natura – Răzvan Idicel (producător de produse tradiționale); Evamar Gold & Trade (producător și importator ambalaje de unică folosință); Aknel Industrial (comercializare combustibili); Dr. Wheel (reparații și întreținere autovehicule); G&M International Instalații (comercializare instalații), Casa Petrina (restaurant și firmă de catering), Elphin (grup de firme cu activități în domeniul agribusiness) și Seiv Instal (comerzializare sisteme de climatizare).
Resurse pentru scalare pentru a-și duce afacerea la următorul nivel
În 2023, principalele obiective ale companiilor care vor să scaleze sunt extinderea la nivel național și regional, schimbarea modelului de business, încheierea de noi parteneriate, identificarea unor noi metode de scalare, internaționalizarea și dezvoltarea unor noi unități de producție.
„Poți să scalezi afacerea mai ușor dacă ai crescut organic și ți-ai dezvoltat brandul companiei într-un mod sănătos. Este foarte important să-ți poziționezi produsele sau serviciile încă de la început. Din experiența dezvoltării companiei noastre, am învățat că poți să scalezi abia în momentul în care ai un produs sau serviciu bine pus la punct. Sfatul meu: brandul trebuie să fie foarte puternic, prin urmare e bine să investești în marketing din timp. Poţi să scalezi un business în servicii dacă ai încredere în oameni. E important să ai o echipă bine definită care se ocupă de scalare”, a declarat Felix Pătrășcanu, co-fondator FanCourier și mentor în programul ScaleOut.
În cadrul programului ScaleOut 4×10, antreprenorii sunt susținuți pe întreg procesul de creștere, de la realizarea planului de extindere, până la implementarea acestuia, cu acces la experți, antreprenori și manageri cu experiență. La finalul programului, companiile selectate vor avea o nouă metodă de scalare națională a afacerii, rafinată alături de experți și antreprenori de succes.
„Mentalitatea celor care conduc afacerile antreprenoriale trebuie pregătită pentru decizia de a scala. Timpul nostru și abilitățile de management sunt limitate și, prin urmare, trebuie să ne facem o echipă pentru a crește operațiunile companiei. E important, ca antreprenor, să te pregătești mental să delegi și să înveți să faci mai bine asta. E sănătos să treci de la rolul de luptător singuratic la cel de arhitect al organizației, să desenezi procese și proceduri. Obiectivul e să nu mai iei tu toate deciziile, dar în același timp să rămâi în controlul afacerii. Pasul următor este să creezi structura pe care vrei să scalezi firma și să cauți oportunități pentru creșterea companiei. Dar înainte de toate le recomand antreprenorilor să răspundă acestei întrebări de bază: “Care este avantajul nostru competitiv?”. Recomandarea mea este să răspundem acestei întrebări în cel mai sincer mod posibil”, a declarat Codin Negovan, Head of Sales Network în cadrul diviziei Business Banking a ING Bank România.
Sub umbrela ScaleOut 4×10, mentorii programului vor pune la dispoziție antreprenorilor din țară patru modele de scalare identificate în practică și testate cu succes prin programele de educație implementate în ultimii ani: Bootstrapping, Slow Scaling, Fast Scaling și Blitzscaling. Bootstrapping este o strategie de creștere care prioritizează creșterea organică prin utilizarea resurselor interne ale companiei. Slow Scaling reprezintă o strategie similară, diferența principală fiind că firmele care aleg să se extindă în acest ritm pot accesa finanțare externă pentru a-și consolida creșterea locală și regională. Fast scaling (scalarea rapidă) reprezintă un mod de creștere implementat de companiile care atrag o finanțare din partea unui fond de investiții. Blitzscaling, un mod de scalare implementat și de firmele românești, este un proces prin care o firmă crește accelerat într-o perioadă scurtă de timp.
Programul ScaleOut 4×10 este dezvoltat la nivel național în Regiunile Centru, Nord-Vest, Nord-Est și Sud-Est. Cele 10 firme selectate în fiecare regiune a țării vor alege un model de creștere. Pe baza nevoilor de scalare identificate în procesul de selecție, acestea vor fi pregătite pentru scalare la nivel național, prin extinderea operațiunilor, și la nivel regional, prin primele activități de internaționalizare.
Profilul firmelor selectate din program este reprezentat de companii cu o cifră de afaceri de cel puțin un milion de euro, iar industriile sunt variate de la producție, transporturi, servicii, la agricultură, comerț, construcții și tehnologie.
Următoarele trei evenimente de lansare a programului dedicat business-urilor din Regiunile Nord-Vest, Nord-Est și Sud-Est vor avea loc în Oradea, Suceava și Constanța.
Pentru mai multe detalii:
Adriana Brutaru
Interim Head of Internal & External Corporate Communication M: 0735 313 408; |
||
Despre Romanian Business Leaders
Romanian Business Leaders (RBL) este vocea și vehiculul de acțiune al liderilor din mediul privat de business pentru construcția unei Românii în care generațiile viitoare să-și dorească să trăiască. Misiunea RBL este ca România să devină o țară mai bună pentru afacerile responsabile și, în felul acesta, pentru toți românii. Proiectele Fundației se subscriu celor trei domenii pe care comunitatea RBL le consideră importante pentru schimbarea și dezvoltarea so-cietății: antreprenoriat, educație și bună guvernare.
ING
ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.
Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.
Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.