AxFina România a realizat o analiză asupra pieței de recuperare de creanțe, plecând de la studiul “European Financial Stability and Integration Review 2023”, conform caruia în mai multe state membre, precum România, Bulgaria și Grecia, ponderea împrumuturilor aflate în etapa 2 (cu termen de plată depășit cu 31 până la 89 de zile), este cu mult peste media UE (adică între 35 % și 39 %). Iar creditele neperformante (NPL) pot avea un impact grav asupra stabilității băncilor și asupra economiei în general.
“Anul 2022 a reprezentat primul an de după pandemie când piața de colectare a dat semne de revenire din punct de vedere al profiturilor raportate de companiile de profil. A urmat 2023, an în care piața a stagnat pe fondul îngrijorărilor la nivel internațional legat de scumpirile în masă, în special cele din energie, dar și scumpirea coșului zilnic. Inflația și războiul de la graniță au adus modificări în ceea ce privește comportamentul de plată al debitorilor, care au găsit mai greu resurse pentru plata datoriilor. Conform unui raport publicat de Statista Research Department, în data de 24 ianuarie 2024, valoarea datoriei per adult în Europa în 2022 a variat foarte mult de la o țară la alta. Volumul mediu al datoriei în Europa în acel an era de aproape 25.000 de dolari per adult. Raportul dintre datoria gospodăriilor și venitul disponibil în Europa urmează o distribuție la fel de variată. Oricât de variat ar fi volumul datoriilor în Europa, cele mai frecvente forme de datorii sunt încă foarte asemănătoare și tind să includă: carduri de credit, datorii medicale, împrumuturi pentru studenți, descoperiri de cont, credite ipotecare, finanțare auto și împrumuturi personale. Rata creditelor neperformante a scăzut ușor pe măsură ce debitorii din sectorul comerțului cu amănuntul și din sectorul corporativ devin mai autosuficienți pe măsură ce economia crește. După o scădere semnificativă, situația pare să se fi stabilizat. În ceea ce privește cifrele, scăderea este de doar cu 0,3% pe an, 2022 față de 2023. În România, rata creditelor neperformante s-a situat la 2,4% în ianuarie 2024, față de rata de 2,3% în luna precedentă. Activele instituțiilor cu capital privat au reprezentat 87,2% din totalul activelor, iar activele instituțiilor cu capital străin au fost de 67%. Potrivit ultimei versiuni a Raportului asupra stabilității financiare publicat de Banca Națională a României, românii au credite ipotecare, cu un sold de 105 miliarde de lei, iar 68 de miliarde de lei reprezintă credite de consum. Ca urmare a măsurilor luate de Banca Națională dar și de Banca Centrală Europeană, inflația este pe un trend descrescător și așteptările sunt ca, până la final de an, scăderea să fie de peste 5 procente. Rata anuală a inflaţiei în luna aprilie 2024 a fost 5,9%, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), în scădere față de luna martie, când a fost de 6,6%. O scădere conform prognozei va avea un efect pozitiv și pentru debitori, care vor putea să își gestioneze mai ușor datoriile», declară Miruna Păunescu – Country Manager AxFina.
Situații întâlnite în piață și soluții propuse
AxFina a realizat o lista cu provocările identificate în piață. Bogdan Dumitru-Nechita, Legal Department Manager AxFina, explică: “Pe de o parte, avem scăderea calității competențelor specifice colectării pe piața muncii, din perspectiva candidațior pentru posturile disponibile din domeniu. Apoi, lipsa standardelor și a know-how-ului privind modul de colectare a creanțelor. Să nu uitam de birocrație si de lipsa digitalizării sau de sistemele de gestionare a documentelor slab digitalizate. Există însă și multe impedimente în calea procesului de atribuire, precum : 1) Schimbarea modului de impozitare de către stat, de la impozitul pe suma plătită la cesiune, la impozitul pe valoarea creanțelor tranzacționate. De exemplu: la o creanță de 10.000 LEI vândută pentru 100 LEI, impozitul se raportează la cei 100 LEI. Pe noua variantă de impozitare, impozitul este raportat la valoarea creanței de 10.000 LEI. 2) Schimbarea modului în care sunt anulate provizioanele pentru creditele neperformante. Să nu omitem și dificultățile juridice și procedurale întâmpinate de o companie de colectare de creanțe în procesul de recuperare: Modificări legislative frecvente; Interpretarea diferită a textelor juridice; Imposibilitatea de a verifica și actualiza datele de contact ale debitorilor; Imposibilitatea urmăririi încasării debitorilor care dețin conturi virtuale, monede virtuale. Veniturile realizate din acțiuni online, nu pot fi urmărite și blocate prin procedura Executării Silite, dacă acestea nu sunt declarate sau încasate în conturi bancare aferente unei bănci fizice, înregistrate la BNR. Solvabilitatea acestor categorii de cazuri este redusă cu 80% față de un caz standard. Din fericire, AxFina a reușit să diminueze acest ultim aspect prin acțiunile specifice întreprinse în ultimii 2 ani și cu ajutorul Instanțelor de judecată naționale și internaționale, ajungând în prezent la îmbunătățirea procentului de solvabilitate cu peste 15% și încă este în creștere.»
De menționat că din totalul creditelor active, băncile sunt obligate de BNR să nu depășească 5% NPL. “Ca și măsuri de prevenire, AxFina consideră că există trei paliere de acțiune: colectare prin instrumente interne (refinanțare, reducere de dobândă, oferte de rambursare integrală) în vederea eliminării sau reintroducerii acestora în circuitul activ de creditare; contractarea unei companii externe de colectare pentru gestionarea și rezolvarea mai rapidă sau accelerată a NPL-urilor; cedarea/vânzarea NPL-urilor”, completează Bogdan Dumitru-Nechita.
Digitalizarea, o componentă obligatorie, dar nu exclusivă
Canalele digitale au devenit principalul mecanism prin care oamenii își gestionează finanțele. În 2022, în urma unui studiu al Telnus International, 92% dintre aceștia au declarat că vor continua să adopte o abordare digitală a serviciilor. Pe măsură ce era globală fără numerar ia avânt, se estimează că valoarea totală a tranzacțiilor cu portofele digitale va depăși 10 trilioane de euro până în 2028, cu un CAGR remarcabil de +12% între 2023 și 2028. Pe măsură ce piața europeană a plăților online evoluează, sub impulsul progreselor tehnologice și al metodelor inovatoare, aceasta promite un viitor dinamic care va modela modul în care consumatorii plătesc și în care funcționează afacerile.
«Dacă în perioada COVID companiile de colectare, și nu numai, și-au schimbat procesele, pe care le-au dus cât mai mult în online, acest trend s-a pastrat și în perioada post Covid deoarece beneficiile au fost substanțiale. Astfel că digitalizarea a luat avant și a devenit o preocupare constantă în procesele de lucru ale companiilor de profil. De asemnea, eficientizarea și atenția sporită pe partea de costuri a devenit un mod de lucru recurent. Mai mult decât atât, instrumentele oferite debitorilor pentru plata datoriilor au devenit din ce în ce mai variate, având o componentă sporită de personalizare, ieșind astfel din tiparele clasice. Interacțiunile sunt cât mai individualizate și ofertă o flexibilitate sporită debitorilor în a-și alege cum doresc să achite debitele restante. AxFina a constatat că introducerea abordării digitale, prin sistemul de plata online, nu trebuie și nu poate să elimine restul de canale de comunicare. Conform datelor interne, peste 80% din vizitele agenților de field au avut un feed-back pozitiv care a rezultat din colectări performante. Trebuie să existe o abordare pentru toate categoriile de clienți. Evoluția pieței și a sistemelor sociale ne-a demonstrat că se impune a ține cont de generații și de caracteristicile lor. Nu se pot aborda la comun cei din generația Z cu cei din generatia Y», explică Mădălin Grozavu, Field Department Manager AxFina.
Despre AxFina România
AxFina România, parte a AxFina Holding, oferă o platformă eficientă de gestionare a creanțelor, folosind principiul digital-first, bazată pe o strategie orientată pe date și către client. Acoperă întregul proces de gestionare a datoriilor: de la colectarea amiabilă la cea judiciară, de la monitorizare la executare silită. AxFina România are o cifră de afaceri raportată la 2022 de 5.727.422 lei, iar la 1 februarie 2024 are 70 de angajați.