Ce reprezinta Consiliul Economic si Social (CES) si ce rol are aceasta structura, cel putin teoretic?
Articolul 141 din Constitutia Romaniei prevede urmatoarele: „Consiliul Economic si Social este organ consultativ al Parlamentului si al Guvernului in domeniile de specialitate stabilite prin legea sa organica de infiintare, organizare si functionare”.
Iar legea CES, care este Legea 109/1997 – la care se face referire in textul Constitutiei – stabileste, la articolul 1, ca „se constituie Consiliul Economic si Social, organism tripartit, autonom, de interes public, in scopul realizarii dialogului social dintre Guvern, sindicate si patronat, a climatului de pace sociala”. insa, mult mai important este ceea ce prevede art. 7 al Legii, unde se precizeaza ca: „initiatorii proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevazute la art. 5 vor solicita, pentru acestea, avizul consultativ al Consiliului Economic si Social”, iar „acest aviz va insoti proiectul de act normativ pana la adoptare”. Domeniile la care se face referire sunt cele privind „a) restructurarea si dezvoltarea economiei nationale; b) privatizarea agentilor economici; c) relatiile de munca; d) politica salariala; e) protectia sociala si ocrotirea sanatatii; f) invatamantul si cercetarea” – dupa cum este precizat in Legea 109.
Asadar, sintetizand, conform Constitutiei Romaniei, Consiliul Economic si Social trebuie sa aiba o importanta deosebita in elaborarea de catre Guvern a legislatiei economice generale si a celei cu impact social.
Guvernul transpune si in practica prevederile enuntate? Chiar a solicitat acordul CES in problemele respective?
Este greu de facut o statistica absolut exacta, dar cred ca se va respecta cu strictete cel putin de acum inainte, dupa recentele analize efectuate pe marginea Bugetului de Stat, cand chiar au fost oprite discutiile pentru ca s-a considerat ca nu exista avizul CES. in acest context, nu cred ca-si va mai permite cineva sa ignore avizul Consiliului Economic si Social. De asemenea, avand in vedere ca este o prevedere legala obligatorie, inseamna ca – daca nu exista acest aviz – oricare dintre partenerii sociali poate actiona in Contencios Administrativ, iar legea respectiva devine nula! Asa ca, partea buna a discutiilor privind Bugetul de Stat, din acest punct de vedere, este ca – de acum – CES-ul devine mult mai vizibil.
Sunteti multumit de forma finala a Bugetului, daca tot vi s-a cerut avizul?
Este un Buget de criza, care este supus unor constrangeri ce deriva si din Acordul cu FMI. in a doua parte a anului, vom vedea, in functie de evolutia indicatorilor economici, daca se vor putea face anumite ajustari, prin rectificare bugetara. insa, ati constatat si dvs ca nu s-a adoptat, in final, aproape nici un amendament…
Au fost amendamente sustinute de partidele politice, nu de patronate sau sindicate, in calitate de parteneri sociali in CES…
Nu. Atat de solicitatul aviz dat de CES a cuprins tocmai punctele de vedere pe probleme economice si sociale ale partenerilor sociali, care au formulat amendamente la proiectul de Buget.
Care sunt prevederile din Bugetul aprobat care va nemultumesc cel mai mult?
Fara a stabili o ierarhie, ma pot referi la prevederea conform careia s-a anulat impozitul de 3% pe cifra de afaceri pentru microintreprinderi si s-a stabilit un impozit de 16% pe profit, ca in cazul oricarei societati comerciale. Este o modificare care, pe de o parte, va motiva patronii de microintreprinderi sa nu declare profit (si sunt procedee cunoscute de toata lumea), iar – pe de alta parte – nici nu va aduce bani suplimentarui la Bugetrul Statului, pentru ca 16% din zero este tot zero! Pe cand, asa cum era pana acum, orice microintreprindere avea o cifra de afaceri oarecare si ajungeau ceva bani la buget, in mod sigur. Deci, masura aceasta va saraci bugetul si – in acelasi timp – ii va nemultumi pe patronii de microintreprinderi…
Scrie in legistatie ca avizul Consiliului Economic si Social este consultativ. Este atat de „consultativ”, incat Guvernul sa nu tina cont de nici un amendament?
„Aviz” inseamna inclusiv aviz negativ, nu trebuie sa fie neaparat pozitiv! Mai departe, Guvernul sau Parlamentul pot tine cont sau nu de amendamentele formultate de CES. Faptul ca nu tin cont de nici un amendament, nu reprezinta o incalcare a legii!
Este adevarat si ca, in ultimii ani, ideea de „consultativ” nu a prea fost inteleasa in Romania. si aici am sa fac referire la CES-ul European, pentru ca acest tip de structura nu a fost o inventie romaneasca, doar ne-am aliniat Comunitatii Europene. si acolo, conform legii, avizele solicitate CES sunt tot „consultative”, numai ca acest cuvant inseamna altceva! Acolo exista o traditie a dialogului social, ceea ce face ca – in cazul prevederilor cu impact major asupra sindicatelor si patronatelor – sa se respecte cam in proportie de 70% amendamentele partenerilor sociali.
Pe de alta parte, se discuta la nivel european ca acest concept de „consultativ” (sau „dialog social consultativ”) ar trebui sa fie „participativ”, in sensul ca ar trebui sa se tina cont mai mult de parerea patronatelor si sindicatelor.
Credeti ca se va aplica si in Romania?
Speram. Noi am adresat doua solicitari – catre Senat si respectiv, Camera Deputatilor – pentru a se organiza o intalnire intre Birourile Executive ale celor doua Camere si al CES, pentru a elabora un Protocol care sa permita reprezentantilor patronatelor si sindicatelor din Consiliul Economic si Social sa-si poata sustine amendamentele in comisiile de specialite, economice si sociale, din Parlament, astfel incat dialogul social sa fie chiar real. Este, de altfel, o idee mai veche, care s-a vehiculat si in anul 2005.
De ce nu s-a materializat atunci?
S-a inceput atunci, dar – din motive care imi scapa, subiective sau obiective – ulterior nu s-a mai tinut cont de aceasta solicitare.
Cum se manifesta reprezentarea romaneasca la CES-ul european?
Avem in CES-ul European reprezentanti atat de la patronate, cat si de la sindicate si din partea societatii civile. Consider ca, pana acum, ei si-au facut datoria acolo, iar vocea Romaniei este respectata. De altfel, am putut constata acest lucru si personal, participand si eu la cateva intruniri ale CES-ului European.
Ati spus ca in CES-ul European exista si reprezentanti ai societatii civile…
Da, pentru ca si in Romania, incet-incet, partea guvernamentala ar trebui sa lase loc reprezentantilor societatii civile, altele decat sindicate si patronate. Deci, cele trei parti componente ar trebui sa fie, in viitor: patronatele – sindicatele – societatea civila. Adica, alte forme asociative din societatea civila, care sa ia locul reprezentantilor guvernului. Asa este in toata Europa. De altfel, exista aici si o explicatie logica: daca in CES se afla si reprezentantii guvernului, acestia nu vor putea niciodata sa voteze negativ o propunere venita din partea Executivului! Daca va veni si societatea civila, alaturi de sindicate si patronate, votul va fi altfel, iar avizele CES vor avea o alta greutate in fata Guvernului.
Sunteti si presedintele Patronatului National Roman. in aceasta calitate, cum vedeti rolul Consiliului Economic si Social?
As dori sa avem un dialog social „participativ”, conform modelului european, in care sa se tina cont de propunerile si de solutiile concrete ale patronatelor. De altfel, eu cred ca una dintre principalele solutiil ae iesirii Romaniei din criza este dialogul social!
De ce ar trebui firmele sa fie inscrise intr-un patronat?
Pentru ca niciodata guvernul nu va sta de vorba cu fiecare firma in parte, ci cu structuri organizate de reprezentare. Un patronat are o putere mult mai mare si o capacitate superioara de a gasi solutii pentru apararea mediului de afaceri, pe plan national. Iar, pe plan european, au acces structurile patronale cu mare reprezentativitate la nivelul fiecarei tari, asa cum este, in tara noastra, Asociatia Confederatiilor Patronale din Romania – ACPR, din care fac parte 9 dintre cele 11 asociatii patronale reprezentative nationale – o structura recunoscuta atat pe plan european, cat si mondial.
Ca reprezentant al patronatelor, considerati ca sunteti ajutat de masurile guvernamentale sa depasiti aceasta perioada dificila pentru mediul de afaceri?
In toata Europa se vorbeste despre masuri care sa sprijine sectorul IMM. Asteptam sa vedem care vor fi aceste masuri, in cazul Guvernului Romaniei. Deocamdata, nu am vazut nici o astfel de masura…
Va continua criza economica si in 2010?
Greu de apreciat! Daca va fi criza in mare parte din Europa, va fi si la noi, pentru ca nu putem actiona ca entitate separata, rupta de contextul european general.
( Ioan Sorin Rosu )