Impactul economic al norului de cenusa vulcanica ce inchide aeroporturi si anuleaza zeci de mii de zboruri in Europa va creşte puternic si va fi din ce in ce mai semnificativ cu cat se prelungeste criza, iar cel mai pesimist scenariu arata ca ar putea afecta cu 1-2 puncte procentuale cresterea PIB.
Astfel, s-ar putea ajunge la anularea concediilor, intarzierea livrarilor şi scaderea cererii de combustibil pentru avioane, transmite Reuters.
International Air Transport Association estimeaza ca liniile aeriene pierd 200 de milioane de dolari pe zi din cauza blocajului, care a propagat inca din primele momente situatii de haos cu mult in afara spatiului aerian european.
Exportatorii africani de flori şi legume catre pietele europene, companiile a caror activitate depinde de livrari la termen din intreaga lume sau organizatorii de evenimente sunt doar cateva exemple de sectoare afectate sever de criza zborurilor.
Economiştii spun ca nu şi-au schimbat pana acum modelele de predictie pentru creşterea economica a Europei, in speranta ca serviciile de transport aerian vor reveni la normal in aceasta saptamana.
Insa un scenariu de stres, in care se presupune ca norul de cenuşa ar persista deasupra continentului pentru cateva luni, arata ca scaderea veniturilor din transporturi aeriene şi turism ar putea reduce creşterea economica din regiuen cu 1-2 puncte procentuale.
Creşterea economica a Europei este estimata la 1-1,5% pentru acest an.
„Asta ar insemna ca multe tari europene nu ar mai inregistra creştere in acest an. Ar strivi, practic, relansarea economica. insa problema este ca e incredibil de greu de prezis ce se va intampla. Nici macar geologii nu ne pot spune nimic”, a declarat Vanessa Rossi, senior economic fellow la Chatham House, autoarea scenariului amintit.
Situatia este un exemplu perfect al aşa-numitelor evenimente „lebada neagra” – incidente complet neaşteptate cu un impact la scara larga, imposibil de anticipat, cu consecinte extrem de dificil de previzionat odata ce are loc.
Intrebarile cheie sunt acum daca vulcanul va continua sa erupa şi sa emane cenuşa in atmosfera, incotro va pluti aceasta cenuşa şi cat timp va persista actualul nor asupra Europei.
Vulcanologii şi meteorologii au aratat ca nu pot raspunde repede acestor intrebari, deoarece vulcanii sunt imprevizibili, dar au avertizat ca, la ultima eruptie a vulcanului de sub ghetarul Eyjafjallajokull, fenomenul a durat mai mult de un an. insa emanatiile de cenuşa pot inceta la un moment dat şi nu dureaza neaparat la fel de mult ca eruptia.
Calatoriile aeriene şi turismul genereaza circa 5% din Produsul Intern Brut global, adica circa 3.000 de miliarde de dolari, Europa fiind responsabila pentru o treime din acest volum, majoritatea traficului avand loc in lunile de vara.
Continentul european nu va pierde toata „felia”, insa Rossi estimeaza ca o criza prelungita a norilor de cenuşa ar provoca pierderi de 5-10 miliarde de dolari pe saptamana in sectoarele de profil.
Impactul total la nivelul intregii economii europene va fi insa probabil mult mai mare, deoarece scenariul vizeaza situatia din sectorul calatoriilor şi turismului fara a urmari problema transporturilor de marfuri.
Analiştii estimeaza ca, deşi majoritatea marfurilor şi bunurilor sunt transportate, la nivel mondial, maritim sau terestru, 40% din valoarea acestor transporturi este generata de avioane.
Marii operatori de transporturi aeriene de marfa au anuntat ca livreaza „ce se poate” pe cale terestra şi ca incearca sa elaboreze planuri de urgenta care implica mai multe zboruri pe rutele sudice ale Europei, insa au subliniat ca activitatea este afectata sever, iar timpii de livrare au foarte mult de suferit.
„Daca operatiunile cu livrare la termen depind de componente care vin din Asia sau Statele Unite, sau din Africa sau din Orient, pur şi simplu n-ai cum sa reuşeşti. DHL şi UPS folosesc huburi aeriene din Germania, Fedex se bazeaza pe un hub din Franta, iar tot acest spatiu aerian este inchis. Pur şi simplu nu exista optiuni in prezent şi aşteptam sa vedem cat va dura situatia”, a declarat purtatorul de cuvant al UPS Normal Black.
Companiile farmaceutice utilizeaza intens transporturile pe calea aerului, insa acestea au anuntat vineri ca dispun de suficienta marfa pe inventar pentru a evita o criza pe termen scurt.
Importurile de produse high-tech din Asia in Statele Unite au fost transferate la zboruri pe deasupra Oceanului Pacific, deci nu for fi afectate, insa companiile europene din acest sector vor avea probleme serioase.
In industria alimentara, majoritatea produselor sunt transportate pe mare, insa unele produse mai scumpe, precum whiskey-urile scotiene de calitate care se vand cu sute de dolari sticla in China sau Japonia, nu mai pot fi livrate.
Totodata, economiile africane deja fragile ar putea intra in colaps daca transporturile vitale de flori şi fructe catre pietele europene nu ajung la destinatie.
Majoritatea companiilor de transport aerian nu sunt asigurate pentru o astfel de situatie, insa Munich Re a anuntat vineri ca ar putea introduce in oferta polite de daune pentru anulari de zboruri daca piata va cere astfel de produse. (Mediafax)