Presiunea trusturilor de presa pe decizia politica, o vulnerabilitate, conform Strategiei de Aparare

0
741
scriere-an

scriere-anCampaniile de presa la comanda cu scopul de a denigra institutii ale statului, diminuarea capacitatii de aplicare a legii de catre unele institutii si presiunile exercitate de trusturi de presa asupra deciziei politice sunt stipulate ca vulnerabilitati in Strategia de Aparare discutata marti in CSAT.

 

Potrivit documentui transmis Parlamentului de presedintele Traian Basescu, spre dezbatere si aprobare, principalele vulnerabilitati ale Romaniei sunt diminuarea capacitatii de aplicare a legii de catre unele institutii ale statului, capacitatea administrativa redusa la nivel central si local si politizarea excesiva a unor institutii, atat la nivel local cat si national.

Acest capitol mai indica drept puncte slabe coruptia, cu implicatii asupra functionarii institutiilor statului si cu efecte negative asupra vietii cetateanului, evaziunea fiscala, contrabanda si practicile specifice economiei subterane.

De asemenea, lipsa unui mecanism coerent de previziune, prognoza, programare, planificare, executie si control care sa-l sustina conducerea bugetara in sistem multianual si pe baza de rezultate, pornind de la coerenta in formularea si implementarea politicilor publice este identificata ca o vulnerabilitate.

In aceeasi categorie mai sunt trecute in document dezechilibrele bugetare generate de decizii politice gresite, scaderea calitatii serviciilor publice de sanatate, crima organizata, precum si presiunile si influenta pe care aceasta incearca sa le exercite asupra institutilor statului, asupra mass media si asupra unor reprezentanti ai clasei politice.

Fenomenul campaniilor de presa la comanda cu scopul de a denigra institutii ale statului, prin raspandirea de informatii false despre activitatea acestora, presiunile exercitate de trusturi de presa asupra deciziei politice in vederea obtinerii de avantaje de natura economica sau in relatia cu institutii ale statului reprezinta o alta vulnerabilitate a statului roman, conform documentului.

Decalajul de dezvoltare intre regiunile Romaniei, tendintele demografice negative si procesul de imbatranire a populatiei, calitatea scazuta a sistemului de educatie prin degradarea actului educational, cu efecte directe asupra evolutiei societatii romanesti prin deprofesionalizarea acesteia, degradarea coeziunii familiilor ca urmare a fenomenului de migrare, cu consecinte puternic negative asupra copiilor si tinerilor, deficiente in protectia si functionarea infrastructurii critice sunt alte repere trecute in Strategia de aparare.

Conform documentului, principalele riscuri si amenintari la adresa Romaniei sunt extinderea modalitatilor de manifestare a fenomenului terorist in plan international, prin diversificarea bazei de sprijin si recrutare, precum si aparitia unor riscuri noi generate de radicalizare religioasa, terorism cibernetic sau propaganda in mediul virtual, proliferarea armelor de distrugere in masa, precum si dezvoltarea programelor de rachete balistice, emergenta unor entitati statale sau non-statale in masura sa dobandeasca unele capacitati de producere a armelor de distrugere in masa, criminalitatea organizata (cu caracter national, dar si transfrontalier), cu un ridicat potential de adaptare si capacitate de actiune crescuta in contextul crizei economice; insecuritatea publica si personala – multiplicarea si consolidarea grupurilor de crima organizata pe fondul carentelor in functionarea institutiilor de impunere si respectare a legii, traficul si consumul de droguri, mentinerea unui nivel ridicat de instabilitate si insecuritate in zona Marii Negre, perpetuarea incertitudinilor in zona Balcanilor de Vest, fragilitatea sistemului financiar international, spionajul si alte actiuni ostile ale unor servicii de informatii, activitatile si preocuparile informative ale unor actori non-statali orientate spre influentarea actului decizional, inclusiv a deciziei politice, a mass-media sau a opiniei publice, proliferarea unor manifestari radicale, iredentiste sau extremiste care pot afecta drepturile si libertatile cetatenilor, coeziunea social sau relatiile inter-etnice, riscurile de sanatate publica, pandemii si degradarea mediului inconjurator si dezastrele naturale, inclusiv cele generate de schimbarile climatice.

„Apararea Romaniei reprezinta totalitatea actiunilor intreprinse, a mijloacelor si metodelor specifice necesare pentru a proteja interesele, valorile si obiectivele nationale de securitate de riscurile si amenintarile la care pot fi supuse. Succesul apararii duce la obtinerea securitatii, o stare care, in conditia sa ideala, ar fi caractetizata prin absenta riscurilor si a amenintarilor. Statul roman dispune de doua modalitati prin intermediul carora combate riscurile, amenintarile si vulnerabilitatile identificate in acest document: pe de-o parte, concentrand resursele proprii, nationale, si pe de alta parte cooperand cu aliatii si partenerii internationali”, se arata in documentul adoptat marti in sedinta CSAT.

De asemenea, in cadrul strategiei se explica faptul ca, in zona apararii si securitatii nationale, riscul este definit drept probabilitatea de a se produce o paguba semnificativa la adresa intereselor, valorilor sau obiectivelor nationale de securitate, in contextul acestei strategii, amenintarile fiind factori cu origine externa prin care sunt afectate grav interesele, valorile si obiectivele nationale de securitate.

„Factorii din interiorul societatii care potenteaza actiunea amenintarilor sunt denumite vulnerabilitati. Scopul Strategiei nationale de aparare este de a asigura un management modern si eficent al riscurilor, amenintarilor si vulnerabilitatiilor, urmarind, intr-o prima faza, inventarierea, prevenirea sau reducerea lor si, ulterior, combaterea acestora. Raportul vulnerabilitate-amenintare este foarte important. Pentru o tara care parcurge pasi importanti in directia modernizarii, cum este si cazul Romaniei, vulnerabilitatile pot fi la fel de importante precum amenintarile. O criza majora in domenii precum educatia sau sanatatea pot vulnerabiliza statul, afectandu-i functionarea si diminuandu-i capacitatea de reactie”, se mai arata in Strategia Nationala de Aparare.

In preambulul scrisorii catre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului se specifica faptul ca documentul ofera un instrument de lucru prin intermediul caruia statul si institutiile sale specifice sunt chemate sa raspunda eficient nevoii de aparare a tarii, a intereselor, valorilor si obiectivelor nationale de securitate.

„Va informez, pe aceasta cale, de disponibilitatea mea de a fi receptiv la recomandarile membrilor Parlamentului cu ocazia dezbaterii si aprobarii Strategiei Nationale de Aparare a tarii”, a precizat Traian Basescu.

Birourile Permanente reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului au decis, miercuri, ca termenul pentru redactarea raportului privind Strategia Nationala de Aparare a tarii sa fie 1 septembrie, Parlamentul urmand sa dezbata documentul in sesiunea din toamna.

„Presedintele Traian Basescu a transmis catre Camera Deputatilor si Senat Strategia de Aparare a tarii. (…) Birourile reunite au stabilit ca termenul pentru raport din partea comisiilor de specialitate sa fie 1 septembrie 2010, urmand ca cele doua Camere sa discute strategia in sesiunea care incepe la 1 septembrie 2010”, a declarat secretarul Camerei Deputatilor, Dumitru Pardau.

CSAT a decis, marti, sa inainteze Parlamentului, spre aprobare, Strategia de Aparare a tarii, propusa de seful statului, Traian Basescu declarandu-se dispus sa fie receptiv la recomandarile membrilor Parlamentului cu ocazia dezbaterilor din forul Legislativ.

Presedintia a informat, printr-un comunicat, ca membrii CSAT au analizat Strategia de Aparare a tarii, propusa de presedinte.

„In urma dezbaterilor din cadrul sedintei, a fost luata decizia de inaintare a documentului catre Parlamentul Romaniei spre aprobare, in temeiul art. 65, alin. (2), lit f), din Constitutia Romaniei, si al prevederilor Legii nr. 473/2004 privind planificarea apararii. Documentul reprezinta instrumentul de lucru in baza caruia institutiile din domeniul securitatii nationale sunt chemate sa elaboreze propriile strategii sectoriale ce vor contine masurile concrete destinate contracararii si combaterii riscurilor si amenintarilor”, se arata in comunicatul Presedintiei remis MEDIAFAX dupa sedinta CSAT de marti. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here