Culturale si Altele: Bucurestiul intunecat: De la Stroe Fulgeratu' la "Tata Mosu"

0
733

Fundatia Calea Victoriei

Hoti, banditi, gasti de cartier – o istorie a celor fara de istorie, cu Adrian Majuru.
Inscriere la – [email protected]

Istoria celor fara de istorie continua sa fie o tema de care istoricii inca se feresc. Este ocolita chiar si de functionarii statului, care ar trebui sa cunoasca indeaproape fenomenul social subteran. Ei ar trebui sa reflecteze asupra fenomenului mizeriei sociale si al saraciei educationale, care se extinde progresiv catre tot mai variate structuri ale societatii romanesti, sa descopere solutii.

Istoria celor fara de istorie vine de departe, de la o mare distanta de documentul istoric scris. Lumea lor a fost intai circumscrisa de mitologie si folclor, apoi de cutumele si obiceiurile locurilor, si in cele din urma de lumea supravegheata a statului care a incercat sa ofere definiri, catalogari, iar apoi sa impuna restrictii, control si supraveghere.

Prelegerea de fata se doreste a fi o pledoarie pentru istoria marginalului, pentru studierea si astfel ameliorarea destinelor celor alungati in afara istoriei oficiale, frumoase, atent controlate. Vom intra in povestea unor banditi celebri interbelici precum «Tata Mosu» si ii vom urmari traiectoria din copilarie la maturitate, de la inocenta la destinul „incarcerat” de mai tarziu.

Vom intra si in povestea unui loc mai putin cunoscut: mahalaua calicilor, curte a miracolelor, lume amestecata unde isi dadeau mana doua lumi: cei care traiau altfel pentru ca cel mai adesea nu au avut incotro din cauza saraciei, vietii dezordonate sau familiei risipite si lumea celor care nasteau altfel: pitici, cocosati etc sau „deveneau”altfel din cauza unor „evenimente” nefericite: ciungi, ologi, fulgerati etc.

Vom vedea reactiile societatii de la medieval la modern si contemporan fata de realitatile sociale subterane: atitudini de condescendenta, de apropiere intru cunoastere si solutii practice, de la Constantin Brancoveanu la dr.Nicolae Minovici.

Ceea ce ne propunem in primul rind este sa dovedim faptul ca istoria marginalului este un domeniu de confluenta si de interferenta culturala, de intersectare cu istoria a unor variate discipline precum geografia urbana, sociologia, antropologia, medicina, literatura, etnografia, arta etc. Abordarea unui asemenea subiect inseamna un efort constant de studiu interdisciplinar.

Lumea periferiilor sociale este o adevarata societate subterana, cu o evolutie paralela fata de aceea pe care o cunoastem cu totii, dar care poate determina in anumite circumstante istorice schimbari neasteptate, deformari culturale si spirituale de nebanuit. Cei din urma vor fi cei dintii. Aceasta lume ingenuncheata la marginea societatii nu trebuie ignorata, abandonata sau alungata din organismul social. Ea are propria-i ierarhie, propriile-i valori morale si chiar instrumente de organizare si de impunere a modelelor comportamentale fermentate in interiorul sau. Este un adevarat organism social si cultural, care, in viitor, se poate ridica impotriva „realizatilor”, a „normalilor”, pentru a le cere socoteala pentru ignorarea voita sau indiferenta pasiva.

Exclusii, sufletele ce aleg sa traiasca altfel, sunt semenii nostri, care intr-un scurt pasaj al vietii lor s-au risipit si nu s-au mai putut aduna. Poate ca, acolo, in lumea subterana si nocturna descoperi cu usurinta faptul ca "destinul inseamna locul si momentul in care te nasti".

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here