La Sofia a avut loc, recent, cel mai mare eveniment privind activitatile on-line din Europa Centrala si de Est, in cadrul caruia au fost discutate posibilitatile de dezvoltare regionala ale on-line-ului in fiecare stat din zona, precum si modalitatile tehnice de abordare, cu analize la nivel de tara.
Romania a fost reprezentata de catre patru specialisti, printre care s-a aflat si directorul general al ARBO Interactive, Calin Rotarus, care a avut amabilitatea de a ne oferi un scurt interviu.
Pentru acest eveniment, ce inseamna “ambasador”?
Putem spune ca « ambasadorul » promoveaza Internetul in Romania, dar si rezultatele acestui eveniment special, care s-a desfasurat in capitala Bulgariei. Internetul, in general, dar cu accent pe partea de media.
Cat de dezvoltata este media on-line din Romania, calitativ, dar si tehnic, fata de alte tari?
Europa de Vest ar fi cu vreo 3 – 4 ani inaintea tarilor dezvoltate din Europa Centrala si de Est. Iar aici ma refer la Polonia, poate si la Cehia si Slovenia, care – la randul lor – sunt cu 2 sau 3 ani inaintea Romaniei. Dar consideram ca si Romania este un pic mai avansata in domeniu decat Bulgaria, Rusia, Ucraina si alte tari. Cam acesta este tabloul complet. insa, aceste consideratii se refera la media on-line si la comunicarea on-line, comunicarea comerciala on-line. Din punct de vedere tehnic, ma bucur sa spun ca Romania este cu mult inaintea majoritatii tarilor din Europa, iar aici includ si Europa de Vest! Nu ca penetrare, cat din punct de vedere al calitatii serviciului de Internet. Daca ne uitam la clasamentul facut de Akamai, Romania este pe locul patru in lume, ca viteza medie a conexiunilor de Internet, dupa Coreea de Nord, Japonia si Hong Kong, dar inaintea Statelor Unite ale Americii.
Constituie presa on-line o amenintare pentru presa clasica?
Putem judeca din mai multe unghiuri. Pentru trusturile de presa, nu este nici o amenintare. Pentru ca orice trust de presa produce continut, care este distribuit, sub o forma sau alta. Ca sunt unde radio, de televiziune, ca este print sau Internet, fiecare in parte nu reprezinta altceva decat un “vehicul” prin care mesajul ajunge la ascultatori si telespectatori, la cititori sau utilizatori. Pentru ei, Internetul este o oportunitate. Este un nou “vehicul” prin care pot sa-si transmita informatiile catre potentialii beneficiari interesati.
Daca analizam din punctul de vedere al publicitatii, sigur, vedem ca publicitatea in print scade, in vreme ce publicitatea in Internet creste. Privind simplist, putem spune ca “da”, poate parea o amenintare la adresa presei clasice. Dar sa ne gandim la faptul ca toti cei interesati de un anumit subiect au posibilitatea sa-l acceseze mult mai usor prin intermediul Internetului, iar continutul respectiv – care poate fi purtator de reclama – ajunge mai lesne la utilizator. Sigur, au de suferit cei care nu inteleg incotro se indreapta lumea si raman fixati in anumite sabloane, dar acest lucru s-a mai intamplat in decursul istoriei omului (si nu numai)…
Asadar, una peste alta, consider ca sub nici o forma media on-line nu constituie o amenintare pentru nimeni. Media on-line creste, se dezvolta natural, deoarece utilizatorii migreaza spre on-line, isi petrec din ce in ce mai mult timp folosind ceea ce le ofera Internetul, iar asta inseamna nu numai informare, ci si distractie, servicii, vanzare-cumparare. si – fiindca utilizatorii migreaza intr-acolo – marketerii cauta sa se duca dupa ei, sa identifice interesul lor si sa le dea anumite mesaje care se modifica, ceea ce este interesant! Daca, in urma cu cativa ani, advertiser spunea “asta-i produsul meu si trebuie sa-l cumperi, pentru ca… (1 – 2 – 3 motive)”, acum utilizatorii au din ce in ce mai multa putere, ceea ce inseamna ca advertiserii trebuie sa caute mesaje care nu mai sunt declarative, nu mai sunt imperative, de genul “cumpara-mi produsul asta”! Ei trebuie sa caute mesaje care ajung la sufletul potentialilor clienti, in momentul in care ei sunt dispusi sa receptioneze acel mesaj. Deci, forta se deplaseaza de la “brand”, de la advertiser, catre consumator, catre utilizator…
Daniel Negut