Reducerea salariilor bugetarilor, cresterea TVA de la 19% la 24%, disponibilizarile de la stat, balbaielile in luarea deciziilor din 2010 si perspectiva mentinerii masurilor de austeritate si in 2011 sunt, in ordine, factorii cu cel mai important impact negativ asupra pietei imobiliare anul trecut.
Masurile de austeritate adoptate de Guvern in acest an au fost, potrivit jucatorilor din sectorul imobiliar, principalii factori care au afectat industria de profil in acest an. Desi toate masurile au avut in final aceleasi efecte, respectiv scaderea puterii de cumparare si lipsa de incredere in viitor, se poate face insa un clasament al deciziilor dupa efectele pe care firmele imobiliare le-au simtit dupa implementarea acestora. Pe primul loc in acest sens se situeaza, la egalitate, reducerea salariilor bugetarilor si cresterea TVA de la 19% la 24%. Cele doua masuri au avut impact mai ales asupra consumatorului final, atat cel din sectorul privat, cat si de la stat, prin scaderea puterii de cumparare si implicit prin reducerea bugetului pe care acestia ar fi dispusi sa-l cheltuiasca pentru o locuinta. Pretul mediu pe care sunt dispuși clientii sa il plateasca pentru un apartament nou este de 70.000 euro, iar pentru un apartament vechi, 60.000 euro.
“In primavara lui 2010 s-a simtit un elan al consumatorului. Oamenii capatasera incredere in piata. Vanzarile crescusera considerabil. Apoi au lovit consecutiv doua masuri: taierea salariilor și marirea TVA. Din clipa aceea, pentru o bucata de timp, lucrurile au mers chiar mai prost decat inainte sa iși revina. Oamenii erau din nou derutati, nu știau daca este sigur pentru ei sa plaseze bani intr-un apartament, daca raman cu salariul asta, fie el și taiat, sau macar daca raman cu locul de munca. Treptat, piata și-a mai revenit, dar neincrederea inca domnește.”, (Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo)
Investitiile straine vin doar de la jucatori care au deja afaceri in Romania, și nici acestea nu sunt garantate pe termen lung
Pe locul al doilea a fost plasata masura privind disponibizarile care a afectat puternic o foarte importanta parte a potentialilor cumparatori de locuinte, stiut fiind faptul ca bugetarii sunt printre clientii preferati ai bancilor cand vine vorba de creditare. Pe urmatoarele pozitii, firmele imobiliare au plasat balbaielile Guvernului in ceea ce priveste anumite decizii, precum si perspectiva mentinerii masurilor de austeritate. Cele doua elemente au afectat pe de o parte consumatorul final, iar pe de alta investitorii imobiliari, Romania fiind perceputa de catre cei din urma ca o piata riscanta.
“Investitorilor noi le-a pierit apetitul de a veni intr-o Romanie in care nu pot implementa un plan de afaceri nici macar pe cateva luni. Nici macar back-up planurile nu sunt garantate a intui corect urmatoarele decizii guvernamentale, și oricum, la ce bun sa intri intr-un joc cu atatea batai de cap cand poti alege dintr-o lista atat de lunga cu tari emergente mai stabile la nivel economic și politic? Au ramas deci doar investitorii care au intrat pe piata mai demult, au reușit sa inteleaga cum merg lucrurile in Romania și care inca au afaceri care merg bine aici. Dar și dintre ei, este posibil ca unii sa se gandeasca sa iși termine proiectele și sa se retraga. Noi inca avem incredere in Romania și ne continuam planul de achizitii. Acum avem un buget de investitii de 45 milioane euro.”(Nimrod Zvik, director marketing Be Igloo)
Astfel, lupta investitorilor care baga bani in Romania in acest moment se duce pe doua linii:
1.Cum sa convinga firmele-mama ca exista inca motive de a investi in aceasta tara și ca nu este cazul sa se retraga
2.Cum sa caștige increderea clientilor care a fost zdruncinata puternic de niște greșeli care nu depind de jucatorii din industria imobiliara.
Ambele ipoteze presupun procese greoaie și indelungate, insa nimeni nu se mai așteapta acum la schimbari bruște de comportament. Toata lumea, fie ca este vorba de clienti sau invstitori, actioneaza precaut.
Loredana Albu
[director relatii publice]
8 Ionel Perlea, Bucharest, Romania
tel: +4 021 310 17 71 / fax: +4 021 310 17 70
mobile: +4 0726 748 361
e-mail: [email protected]
http://www.4points.ro