Bucuresti, 26 Ianuarie 2011 — 1.350.000 mp de centre comerciale moderne, se asteapta primele magazine H&M in Romania si o tendinta de stabilizare – acestea sunt liniile care descriu piata de retail in 2011, conform celui mai recent studiu realizat de Colliers International.
OFERTA DE SPATII IN CENTRELE COMERCIALE, SUB PROMISIUNI
In toata tara, s-au deschis in 2010 doar 3 centre comerciale noi, stocul total ajungand astfel la 1,35 mil. mp, reprezentand o crestere de 12% fata de sfarsitul anului 2009. Aceasta este cea mai modesta crestere anuala a stocului de centre comerciale din 2002 si pana in prezent.
“Rata de neocupare a scazut usor comparativ cu sfarsitul lui 2009 si s-a stabilizat in jurul valorii medii de 12%, cu cifre mai mici pentru centrele din Bucuresti si principalele orase, care raman principalii poli de atractie pentru expansiunea retailerilor”, explica Ramona Marusac, Senior Associate in cadrul departamentului de retail al Colliers International. In ciuda situatiei dificile in care se aflau unele centre comerciale (rata de neocupare mare, colectarea defectuoasa a chiriilor, presiunea bancilor creditoare), spre deosebire de 2009, anul 2010 nu a adus nicio alta inchidere. Atat retailerii cat si dezvoltatorii s-au straduit sa gaseasca solutii pentru a-si mentine afacerile in miscare.
2010 a adus insa si cateva premiere importante: primele doua centre care au intrat in insolventa (Tiago Mall Oradea si City Mall Bucuresti) si prima vanzare a unui centru aflat in aceasta situatie – Tiago Mall, dezvoltat de Mivan si intrat in insolventa a fost cumparat ulterior la licitatie de Shopping Center Holding, anuntat pentru deschidere in primavara acestui an.
GERMANICII, CEI MAI ACTIVI RETAILERI
Cererea de spatii in mall-uri a fost condusa in continuare de catre plutonul retailerilor germanici, cu putere financiara mare si interes ridicat fata de piata din Romania. Pe de alta parte, vanzarile slabe si problemele legate de lichiditati au fortat o serie de retaileri precum InterHome, Diverta sau Lee Cooper sa intre in insolventa.
In centrele comerciale cu o rata de neocupare mare si cu trafic slab, chiriile au ramas la neschimbate, retailerii platind oricum o chirie procentuala din incasari. Insa, in cazul mall-urilor cu performante bune, am asistat la o usoara scadere a nivelului chiriei, mai ales in centrele care nu oferisera reduceri sau au devenit “amenintate” de proiecte noi care se adresau aceleiasi zone de atractie.
Oras Nivelul chiriei Eur/ mp/ luna*
Bucuresti 60-75
Orase peste 250.000 locuitori 30-35**
Orase sub 250.000 locuitori 15-20
APE LINISTITE IN 2011
Desi sfarsitul anului 2010 a adus o avalansa mediatica de proiecte care isi anuntau relansarea in diverse orase din tara, din cauza problemelor in obtinerea de finantare, consideram ca foarte putine vor reusi sa demareze/reinceapa lucrarile de constructie in 2011. Bazandu-ne pe anunturile oficiale ale dezvoltatorilor, urmatoarele proiecte ar trebui sa fie livrate pana la sfarsitul anului in curs, desi ne asteptam sa vedem intarzieri:
Oras Centru comercial Tipul de retail Dezvoltator Total GLA
Arad Galleria mall GTC 30.000
Bucuresti Baneasa Shopping City – extensie mall Baneasa Development 20.000
Bucuresti Colosseum retail park Modus, UK 34.000
Constanta Polus Center/ Maritimo mall Immofinanz 51.000
Craiova European Retail Park retail park Belrom 57.000
Iasi Iasi Palas mall &nb
sp; Iulius Grup 26.200
Baia Mare Maramures (renovare) mall SC Magazin Universal Maramures SRL 12.500
Oradea Oradea Shopping City mall Shopping Center Holding 30.000
Inceperea de proiecte noi depinde foarte mult de ruperea cercului vicios retaileri – dezvoltatori – banci. Momentan, dintre numeroasele proiecte anuntate in piata, doar 7 au lucrari active pe santier.
2011 va aduce mult-asteptata intrare a H&M, dar si primele magazine Lidl si Leroy Merlin, insa nu ne asteptam sa vedem si alte nume noi intrate pe piata. Ca tendinta generala, previzionam un an mai stabil, bineinteles sub rezerva impactului ce l-ar putea avea asupra consumatorilor masurile economice luate de guvern.
# # #
DESPRE COMPANIE
Colliers International este unul dintre liderii globali in domeniul consultantei imobiliare, cu mai mult de 15.000 specialisti care lucreaza in 480 de birouri din 61 de tari. Subsidiara a FirstService Corporation (NASDAQ: FSRV; TSX: FSV si FSV.PR.U), Colliers ofera stabilitatea unui partener financiar puternic pastrand in acelasi timp o importanta componenta locala, oferind clientilor solutii inovatoare si de incredere. Colliers ofera o gama larga de servicii clientilor finali, dezvoltatorilor si investitorilor, de la brokeraj, property si asset management, project management, investitii si consultanta, evaluari si pana la studii de piata sau produse adresate bancilor. Compania Lipsey si revista National Real Estate Investor au plasat Colliers International pe locul doi in lume ca brand de consultanta imobiliara.
in Romania, Colliers International este lider de piata si ofera servicii complete de consultanta imobiliara. Mai multe detalii pe www.colliers.ro.