Sistemul de sanatate din Romania prezinta disfunctii majore, cu repercusiuni directe asupra starii de sanatate a populatiei, arata Comisia Prezidentiala pentru Analiza si Elaborarea Politicilor din Domeniul Sanatatii Publice in raportul din 2008 care va sta la baza noii legi a sanatatii.
Raportul Comisiei Prezidentiale, intitulat „Un sistem sanitar centrat pe nevoile cetatenului”, va sta la baza noii legi a sanatatii, dupa ce la sfarsitul anului trecut a fost dezbatut cu factori decizionali, ONG-uri, fundatii, sindicate patronate si asociatii profesionale.
„Comisia constata ca sistemul de sanatate din Romania prezinta disfunctii majore, cu repercusiuni directe asupra starii de sanatate a populatiei. Astfel, starea de sanatate plaseaza Romania pe unul dintre ultimele locuri la nivelul Uniunii Europene, chiar si in conditiile in care unii indicatori au cunoscut imbunatatiri in ultimii ani. in acelasi timp sistemul de sanatate este unul dintre cele mai neperformante din Europa si se caracterizeaza prin lipsa de transparenta in alocarea fondurilor si ineficienta in utilizarea resurselor, si asa printre cele mai reduse din UE”, arata autorii raportului din 2008.
Documentul subliniaza ca desi fac parte din una dintre „cele mai imbolnavite populatii din Europa”, romanii sunt nevoiti sa foloseasca un sistem cu grave inechitati in accesul la serviciile de sanatate, chiar si atunci cand acestea sunt disponibile, fapt care nu se intampla pentru multi dintre locuitorii zonelor rurale, unde numeroase localitati nu beneficiaza de niciun serviciu medical.
Raportul mai noteaza ca si pentru cei care pot beneficia de servicii de sanatate, calitatea actului medical si continuitatea ingrijirilor sunt probleme permanente, cuplate in multe cazuri cu prestatiile unui personal medical lipsit de motivatie profesionala si din ce in ce mai redus numeric, in special la nivelul noilor generatii care se indreapta din ce in ce mai mult catre alte sisteme sanitare.
Autorii raportului arata ca zonele in care ar trebui focalizate interventiile se refera la finantarea si organizarea sistemului, serviciile de asistenta primara, sectorul spitalicesc, politica medicamentului si resursele umane.
„Pentru a remedia disfunctiile mentionate, Comisia are o serie de 19 propuneri care se bazeaza pe modificarea paradigmei de functionare a sistemului de sanatate. Astfel, esenta intregului document consta in remodelarea sistemului de sanatate prin situarea pacientului/cetateanului in centrul sistemului. Pentru realizarea acestui demers, toate masurile propuse au in vedere responsabilizarea celor implicati in luarea deciziilor, de la personalul administrativ de la toate nivelurile – cu sporirea descentralizarii – pana la personalul medical”, potrivit documentului citat.
in urma acestor interventii, sistemul de sanatate din Romania va trebui sa prezinte minimal mai multe caracteristici, respectiv sa furnizeze servicii de sanatate integrate, bazate pe relatii de ingrijire continua, in care pacientul sa primeasca serviciile medicale de care are nevoie si in forme variate, la toate nivelurile de asistenta, „24 de ore pe zi, sapte zile pe saptamana, 365 zile pe an”.
De asemenea, pacientii/cetatenii ar trebui sa devena parteneri in luarea deciziilor, primind informatiile necesare si avand oportunitatea de a-si exercita controlul – in masura dorita – asupra deciziilor de ingrijiri medicale care ii afecteaza direct, inlocuind modelul existent cu unul de parteneriat pentru sanatate.
Potrivit raportului, noua organizare a sistemului va facilita accesul sporit la informatii relevante al tuturor actorilor din sistemul de sanatate, toate acestea urmand a fi facilitate conform strategiei de informatii din sanatate. Astfel, sistemul sanitar va trebui sa-si creasca transparenta, sa puna la dispozitia pacientilor si familiilor acestora informatii care sa le permita sa ia decizii informate atunci cand aleg un furnizor de servicii de sanatate, un spital sau dintre alternativele de tratament. Acestea ar trebui sa includa informatii privind performanta sistemului in ceea ce priveste siguranta, practica bazata pe dovezi si satisfactia pacientului.
Toate deciziile luate in sistem, de la cele de alocare a resurselor la nivel national pana la cele legate de metodele de diagnostic si tratament, vor trebui sa fie bazate pe cele mai bune cunostinte stiintifice, disponibile la acel moment, arata autorii raportului.
Raportul din 2008 arata ca reducerea riscului si asigurarea sigurantei pacientului vor fi sprijinite prin sistemele si procedurile informationale propuse si prin sistemul de calitate, care vor ajuta la recunoasterea, prevenirea si diminuarea erorilor.
„Cooperarea intre discipline si profesii va fi incurajata, atat intre diferitele niveluri de asistenta, cat si intre specialistii de la acelasi nivel. Dezvoltarea de echipe multidisciplinare ca baza a furnizarii serviciilor va necesita – in afara schimbarilor ce tin de sistemul de sanatate – si modificari la nivelul sistemului de invatamant medical de toate gradele. Organizarea sistemului va fi astfel facuta incat sa faciliteze cooperarea intersectoriala, esentiala pentru abordarea determinantilor sanatatii cu impact crescut asupra sanatatii”, au mai notat autorii raportului.
Acestia mentioneaza ca solutiile propuse ar putea fi implementate in 3-7 ani, insa sunt si unele care pot fi implementate in urmatoarele 12 luni. Solutiile care vor fi implementate intr-un interval mai mare de timp, in special cele legate de masurile ce se adreseaza factorilor determinanti ai sanatatii si care sunt de regula in afara controlului direct al sistemului sanitar propriu-zis, necesita implicarea unor sectoare precum educatia sau sistemul fiscal, au precizat autorii raportului.
„Strategia reprezinta doar punctul de plecare al unui proces care ar trebui sa includa, dupa dezbaterea si acceptarea propunerilor, cu modificarile ce vor fi considerate necesare de principalii actori din sistem, dezvoltarea unor mecanisme de implementare, inclusiv pentru determinarea cat mai exacta a costurilor necesare acestui demers, urmate de elaborarea programelor de interventie necesare, cu documentele de politici sectoriale si cu indicatori specifici de monitorizare si institutii responsabile, astfel incat anual sa poata fi monitorizate si evaluate obiectivele atinse si, atunci cand este cazul, modificate planurile in acord cu nevoile reale de sanatate ale populatiei. in final trebuie mentionat ca implementare acestei strategii se poate realiza numai cu acordul si implicarea principalilor actori ai sistemului de sanatate; primul pas este stabilirea tintei spre care doresc sa se indrepte sistemul sanitar din Romania”, concluzioneaza autorii raportului din 2008, care ar urma sa stea la baza noii legi a sanatatii.
Comisia Prezidentiala pentru Analiza si Elaborarea Politicilor din Domeniul Sanatatii Publice va elabora pana la sfarsitul anului un proiect al noii legi a sanatatii, pe care il va prezenta Ministerului Sanatatii spre analiza si completare, a declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX consilierul prezidential Virgil Paunescu.
El a precizat ca acest proiect-cadru al noii legi a sanatatii porneste de la ideea ca sistemul sanitar are racile fundamentale, cum ar fi monopolul statului, politizarea, conflictul de interese, incompatibilitatile si deficienta manageriala.
Paunescu a adaugat ca daca statul nu poate atrage bani din piata, atunci o face privatul prin piata asigurarilor de sanatate, care va alerga dupa spitale.
Noua lege a sanatatii ar putea permite spitalelor sa isi schimbe statutul juridic si sa devina fundatii si societati in subordinea autoritatilor locale sau a MS, pentru a avea un management de calitate si a atrage si folosi eficient fondurile, a spus presedintele Comisiei Prezidentiale de Sanatate.
El a mai spus ca prin noul proiect de lege, un spital ar putea angaja orice medic doreste si, totodata, sa ii ofere salariul pe care si-l va permite prin noul statut juridic. (Mediafax)