PLANUL NAZARBAYEV PENTRU PACE SI STABILITATE IN SECOLUL XXI

0
1015

La inceputul secolului XX optimistii geopoliticii, in frunte cu celebrul ganditor Francisc Fukuyama, considerau ca suntem martorii implinirii profetiilor sfarsitului istoriei.

La prima vedere totul parea a le da dreptate: economia de piata parea a lichida inegalitatile traditionale intre diverse tari si promitea o epoca de dezvoltare generala si o crestere constanta a nivelului de trai.

Daca, in planul securitatii individuale, economia de piata promitea abundenta si absenta crizelor si in domeniul securitatii mondiale evolutiile pareau a asigura un viitor mai bun. Permanenta extindere a Uniunii Europene garanta securitatea pe continentul european, unind fostii adversari ai razboiului rece intr-un forum al dezvoltarii, democratiei, securitatii si bunastarii generale, se parea ca un viitor in care chiar Rusia va deveni membra a Uniunii Europene nu era unul prea indepartat.

In plan militar NATO parea a asigura o pavaza militara invincibila si se panifica a se transforma chiar intr-o alianta mondiala ce furniza, la indicatiile Consiliului de Securitate, misiuni de impunere a ordinii la nivel mondial. Ecuatia stabilitatii mondiale parea construita solid.

Nimic nu a mai ramas din acest tablou perfect al unei lumi mai bune.

Interventia NATO in Afganistan si infrangerea suferita si-au pus amprenta asupra planurilor de viitor ale aliantei, retragerea anuntata din Afganistan pentru 2014, pune capat planurilor de interventie indelungata in focare de criza a NATO.

De acum vor avea loc doar interventii punctuale, cu o durata de sub un an, singurele pe care alianta le mai poate realiza cu eficacitate.

In locul unei interventii NATO coerente si punand accentul pe reconstructia post-conflict, am inceput sa devenim martorii unor interventii ilegale, precum cea din Libia sau a unor actiuni unilaterale, din partea unor membrii NATO, ce nu ies doar din cadrul de actiune al aliantei, dar ii si contrazic principiile fundamentale.

Criza Uniunii Europene, inceputa ca o criza economica ce lovea Grecia, Spania, Portugalia si Irlanda, a devenit o criza economica generala si a blocat expansiunea politica a uniunii, expansiune ce trebuia sa reprezinte o viitor de bunastare pentru continentul european.

Criza politica a Uniunii Europene ameninta tot mai multe cuceriri ce erau considerate odata  drept certitudini permanente : dreptul la libera circulatie este pus sub semnul intrebarii, dreptul la munca este sever amendat si restrictionat, iar portretul UE ca un club al democratiilor este la fel de sever pus sub semnul intrebarii de expansiunea partidelor de extrema dreapta si de griparea mecanismelor democratice ce nu mai functioneaza la nivelul continentului.

Riscuri de securitate crescute

Prabusirea certitudinilor  de siguranta si dezvoltare a dus la renasterea riscurilor de securitate: conflicte de granita uitate repar cu acuitate in intreaga lume ; conflictele teritoriale din Extremul Orient fiind printre cele mai vizibile.

In Europa criza Kosovo a pus sub semnul intrebarii stabilitatea granitelor trasate  dupa al doilea razboi mondial, focare de criza suplimentara exista in intreaga Peninsula Balcanica si in intreaga Europa Centrala.

Tari altadata privite ca fiind la adapost de astfel de probleme devin ele insasi victime ale instabilitatii: Spania, prinsa intre independentismul basc si cel catalan, Belgia, in separare intre nordul flamand si sudul valon si Marea Britanie, confruntata cu un referendum de secesiune a Scotiei in 2014.

Toate acestea atrag cu ele riscuri de securitate crescute si instabilitate generala, cu doar doua rezultate posibile : reintoarcerea la cursa inarmarii si la conflictele ce le credeam uitate dupa 1945 sau reconstruirea unui nou sistem de securitate la nivel mondial.

Vocea ratiunii

In septembrie 2012, cand liderii Conferintei pentru Incredere si Cooperare in Asia  ( CICA) sau intrunit la Astana, capitala Kazahstanului, se asteptau la obisnuitele discursuri de receptie, poze de grup si zambete de final.

Aveau sa aiba parte de o surpriza.   In fata lor presedintele tarii gazda: Nursultan Nazarbayev le-a prezentat un amplu proiect de relansare a dialogului si de reducere a tensiunilor in zona euro-asiatica.

Nu era pentru prima data cand presedintele Kazahstanului isi surprindea oaspetii cu planuri vaste si ambitioase de reforma.

Toata lumea isi aminteste anul 2010, cand Kazahstanul preluase Presedintia Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE).

Toata lumea se astepta la o presedintie cosmetica, uzuala, a unei organizatii in cadere libera de prestigiu si utilitate. Nu a fost deloc asa.

Presedintele  Nursultan Nazarbayev a lansat un proiect de reforma si reorganizare a OSCE, a pus in prim plan proiecte de securitate generala si de refacere a potentialului de actiune al OSCE. Organizatia nu fusese capabila sa isi reuneasca liderii din 1999, Kazahstanul a reusit aceasta performanta. OSCE nu reusise de doua decenii sa reuneasca liderii societatii civile, in 2010, in cadrul Conferintei de la Bucuresti, Kazahstanul a reusit asta.

La finele unui mandat de doar un an, Kazahstanul a reusit sa dea un nou suflu unei organizatii ce parea a fi macinata ireversibil de rutina si ineficienta.
Acum vocea ratiunii, vocea Kazahstanului, se facea din nou auzita : este timpul pentru o platforma de securitate si cooperare in zona euro-asiatica si euro-atlantica.

Platforma de cooperare si securitate

Noua initiativa de securitate si cooperare, lansata de presedintele Nursultan Nazarbayev prevede :
Crearea unei zone de stabilitate ce uneste Atlanticul si Asia, continentul european si cel asiatic.
Stabilirea unui mecanism de interactiune, flexibil si bazat pe rezultate palpabile si pe crearea de canale de comunicare.
Unificarea nenumaratelor organizatii, existente la nivel mondial in domeniul securitatii : NATO (Organizatia Atlanticului de Nord ), CSOT ( Organizatia Tratatului de Securitate Colectiva), CICA (Conferinta pentru Incredere si Cooperare in Asia), OSCE (  Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa )
Concentrarea dialogului pe teme de securitate generala cu tema interzicerii testelor nucleare –initiativa ATOM ( oprirea testelor nucleare la nivel mondial)

Metodele noii organizatii: Platforma de Securitate si Cooperare Euro-Asiatica promit si ele a ajuta la detensionarea climatului mondial:
Impunerea consensului ca unica metoda de actiune a noii organizatii
Rezolvarea crizelor prin dialog si mijloace diplomatice
Concentrarea noii organizatii pe rezolvarea problemelor centrale precum: rivalitatile geopolitice / reducerea neincrederii la nivel mondial / lupta contra migratiei ilegale/ lupta contra traficului de droguri si fiinte umane / contracararea terorismului si extremismului si suprimarea pretentiilor teritoriale.

Kazahstanul – actiune certa, rezultate palpabile.

Presedintele  Nursultan Nazarbayev a anuntat de la inceput ca tara sa va conduce prin exemplu si va convinge, prin rezultate clare de utilitatea initiativei sale.

Astfel Kazahstanul a lansat, in anii 1990, o initiativa de succes pentru de-nuclearizarea regiunii Asiei Centrale, a inchis poligonul de testare nucleara de la Semipalatinsk si a renuntat la un urias arsenal de arme nucleare ( al treilea din lume dupa cel al Statelor Unite si al Rusiei) .

Cu astfel de rezultate obtinute, Kazahstanul a preluat drapelul luptei pentru dezarmare nucleara, dupa ce a demonstrat ca o tara nucleara poate renunta la armele sale in favoarea promovarii pacii mondiale. Nu prin vorbe, ci prin fapte, pare a fi motto-ul actiunii internationale a Kazahstanului.

Astfel Presedintele  Nazarbayev a anuntat, la reuniunea pentru dezarmare nucleara de la Seul, initiativa crearii unei banci internationale pentru uraniu, entitate care sa controleze resursele si utilizarea materialului nuclear pentru proiecte pasnice.

Constituirea unei astfel de banci ar bloca traficul cu materiale fusionabile, ar permite controlul inarmarii nucleare si ar permite inceperea procesului de dezarmare nucleara globala. Noua initiativa a primit imediat sprijinul Statelor Unite si al Organizatiei Natiunilor Unite ca find unica propunere rationala de abordare a problemei traficului cu materiale nucleare.

Intre timp Kazahstanul si-a propus si un obiectiv mai putin ambitios, initiativa ATOM de interzicere a testelor nucleare si a facut din aceasta initiativa un gest la dispozitia tuturor oamenilor, construind un site specializat, unde orice cetatean responsabil al plantetei poate sustine initativa unei lumi fara riscul testelor nucleare.

In Afganistan, unde solutia militara a esuat, Kazahstanul a demonstrat ca solutia umanitara reuseste: sute de studenti afgani au absolvit cursuri in universitati kazahe punand bazele refacerii personalului necesar sistemului economic, administrativ si medical al unei tari devastate si punand bazele unei intoarceri la normalitate. Totodata constructia de facilitati sociale (scoli, spitale, centre de asistenta) a pus bazele singurei strategii ce functioneaza: ridicarea nivelui de trai.

Lupta contra-drogului reduce criminalitatea si sursele de venituri ale elementelor distructive si ridica din nou Afganistanul din cenusa unei interventii militare esuate.

In domeniul crizei economice Presedintele  Kazahstanului, a construit in tara sa  a treia economie ca rata de crestere mondiala, dar nu s-a preocupat doar sa obtina cresterea economica pentru natiunea sa, dar a si oferit o platforma pentru combaterea crizei la nivel global.

Solutiile pentru combaterea crizei au fost oferite gratuit, impreuna cu consultanta necesara.

In timp ce solutiile altor organizatii mondiale au esuat si au si costat enorm Kazahstanul ofera solutia iesirii din criza gratuit, depinde doar de popoarele afectate de criza daca doresc sa le aplice sau nu.

In final, cea mai recenta contributie a Kazahstanului, la stabilitatea politica si economica mondiala, este refacerea Drumului Matasii. Drumul Matasii a adus prosperitate si siguranta din Asia pana in Europa timp de doua milenii.

Acum cu o sosea de 5.000 de kilometri, construita de Kazahstan, ce va lega China cu Sankt Petersburg-ul si va aduce materiile prime pe pietele in dezvoltare din Asia si va unii consumatorii europeni cu produsele oferite de piata asiatica.

Prin revolutia in transporturi, Kazahstanul a devenit puntea intre Asia si Europa, zona de transport si logistica si a devenit tara-gazda a zeci de organizatii multilaterale si trans-regionale, ce unesc zona Asia-Pacific, cu zona Europa-Atlantic.

Romania-Kazahstan: o voce comuna pentru securitatea globala

Dupa ce a oferit exemplul unei natiuni moderne, ce contribuie eficient la dezbaterea mondiala asupra unor probleme cruciale precum siguranta nucleara si rezolvarea crizei economice globale, noua propunere a Presedintelui Nursultan Nazarbayev promite sa ofere solutia pentru evitarea unui conflict pustiitor in secolul XXI.

Raspunsul Romaniei, la initiativa Kazahstanului, nu poate fi decat unul pozitiv, tinand cont de lunga traditie a eforturilor romanesti in directia dezarmarii si instalarii unui sistem de securitate globala.
Vocea Romaniei trebuie sa fie alaturi de initiativa Kazahstanului, in constituirea platformei de securitate si cooperare in zona euro-asiatica si euro-atlantica ca unica solutie fiabila pentru a ne asigura nu doar securitatea nationala, dar si pentru a ne aduce contributia la marea dezbatere de idei a secolului XXI.

Vocea tarii noastre trebuie sa fie auzita din nou in sustinerea pacii mondiale !

 

(de prof. dr. Anton Caragea, Directorul Institutului de Relatii Internationale si Cooperare Economic)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here