O treime dintre romani si-ar deschide propria afacere daca ar dispune de capitalul necesar pentru demarare, fiind in principal motivati de veniturile suplimentare dar si de independenta fata de angajator, arata un studiu recent al companiei GfK, potrivit Mediafax.
„Aproape 80% dintre tinerii romani sub 30 de ani au o atitudine pozitiva fata de munca pe cont propriu, la fel ca si in cazul celor cu diploma universitara – 74%, cu studii medii – 63%, la persoane intervievate cu copii – 71%. Barbatii ofera o rata de acceptare mai ridicata a activitatilor independente (68%) in comparatie cu femeile (63%)”, releva studiul „Antreprenoriatul in Romania in 2012 si spiritul antreprenorial in Europa”.
Studiul a fost realizat de compania de cercetare GfK Nurnberg (Germania) si Centrul pentru antreprenoriat al Universitatii Ludwig Maximilian din Munchen, in 16 state europene – Austria, Danemarca, Franta, Germania, Marea Britanie, Grecia, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Romania, Rusia, Spania, Elvetia, Turcia si Ucraina, la initiativa Amway Europa.
Principalele motivatii pentru romani de a porni o afacere sunt perspectiva unui al doilea venit – 55%, independenta fata de angajator – 30% si autorealizarea / posibilitatea de a materializa propriile idei – 23%.
Pentru majoritatea europenilor intervievati, independenta fata de angajator ocupa primul loc – 45%, urmata de autorealizare – 38% si perspectiva celui de-al doilea venit – 33%.
„Prin urmare, romanii apreciaza peste medie perspectiva celui de-al doilea venit si sunt mai atrasi de aspectele financiare ale desfasurarii activitatilor independente decat de libertatea de a fi propriul lor sef, perceputa de majoritatea europenilor”, arata studiul.
Lipsa capitalului incipient, situatia economica incerta, precum si teama de esec sunt principalele obstacole resimtite la nivel european cand vine vorba de intemeierea propriei afaceri. in Romania, „lipsa capitalului incipient” este resimtit intr-o pondere de 67%, media europeana fiind de 57%.
Atitudinea pozitiva fata de antreprenoriat este ridicata in special la tinerii romani cu varsta sub 30 de ani. Jumatate dintre acestia afirma ca antreprenoriatul va fi mai important in viitor, fata de media la nivel european, de doar 39%. Aproximativ doua treimi dintre romanii intervievati (65%) considera ca antreprenoriatul va avea o importanta egala sau mai mare in societatea moderna de productie peste un deceniu, media europeana fiind de 78%.
In Romania, studiul a fost efectuat in primavara-vara anului trecut pe un esantion de aproape 1.100 de barbati si femei cu varsta de peste 15 ani, reprezentativ la nivel national, cu o marja de eroare de 3%.