Studiu Aon: Implicarea profesionala si motivarea angajatilor se afla pe lista de prioritati in 2014 – 2016

0
1222
angajati-angajatori

Cea mai recenta editie a Best Employers Study (BES) in Europa Centrala si de Est, organizata de Aon Hewitt, liderul mondial al furnizorilor de servicii de consultanta privind resursele umane, solutii de management al carierei, consultanta pentru schimbari si restructurari organizationale, planuri de pensionare si beneficii pentru angajati, divizie a grupului Aon plc (NYSE:AON), a aratat ca implicarea profesionala (engagement) si motivarea angajatilor va juca un rol strategic in urmatorii 3 ani in regiune.

Informatiile obtinute in cea mai recenta editie a sondajului, realizat in 2013, au fost colectate de la mai mult de 430 de organizatii din regiune, in toate industriile, companii localizate in 9 tari 2.

Studiul arata ca 69% din cei peste 2.600 de top manageri respondenti considera ca implicarea profesionala si motivarea angajatilor va juca un rol strategic in urmatorii 3 ani, fiind un indicator strategic pentru obtinerea rezultatelor in afaceri.

Edward Stanoch, lider al Aon Hewitt in Europa a declarat:
„Dupa 5 ani de incertitudine economica, ne-am obisnuit sa vedem o inconsistenta a nivelului de implicare profesionala a angajatilor in Europa, dar acum observam ca se formeaza tipare in corelare cu dezvoltarea situatiilor regionale specifice. Europa ca intreg arata prognoze timide de crestere economica cu 1%, fara schimbari ale implicarii angajatilor in 2012 – 2013. Cu toate acestea, in 2013 in tarile din CEE nivelul de engagement a scazut cu 3% fata de anul anterior. In privinta factorilor care influenteza implicarea angajatilor, factorii Salariu (Pay) si Beneficii (Benefits) sunt cei care au suferit cea mai mare scadere. Daca analizam rezulatele, angajatii sunt multumiti in cel mai mare grad de Mediul de lucru (Physical Work Environments) si de Colegi (Colleagues) si sunt foarte nemultumiti de Salariu (Pay) si Oportunitati de dezvoltare a carierei (Career Opportunities)”.

Conform rezultatelor Studiului, angajatii din regiunea CEE simt ca managerii lor le solicita un nivel ridicat al performantei si inteleg cum obiectivele lor sunt corelate cu obiectivele companiei, ceea ce demonstreaza ca atentia companiilor este indreptata asupra managementului performantei. “Atentia asupra oamenilor este in continuare o problema in regiune, desi este unul din factorii care pot avea cel mai mare impact pozitiv asupra nivelului implicarii profesionale a angajatilor”, a continuat Edward Stanoch.

Clasificarea companiilor este efectuata in functie de numarul angajatilor
Tari participante la BES CEE 2013: Bulgaria, Cehia, Ungaria, Tarile Baltice, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia, Turcia. Rezultate BES pe tari – clasament general – in functie de engagement (nivelul de implicare profesionala a angajatilor)
CEE
1 Ungaria
2 Cehia
3 Rusia
4 Romania
5 Bulgaria
6 Turcia
7 Slovacia
8 Polonia
9 Tarile Baltice

In 2013, in regiunea CEE, Ungaria si Cehia au inregistrat cel mai ridicat nivel al engagement-ului (implicare profesionala a angajatilor), in timp ce Polonia si Tarile Baltice au avut cel mai scazut nivel al acestui indicator.

Comparand media rezultatelor inregistrate in ultimii cinci ani, Ungaria s-a clasat pe locul intai, urmata de Rusia. Pe de alta parte, Polonia si Slovacia au ocupat ultimele pozitii in clasament. Conform rezultatelor obtinute in 2013, Ungaria si Cehia se situeaza pe primele doua locuri, in timp ce Polonia si Tarile Baltice au inregistrat cele mai mici niveluri ale engagement-ului. “Daca ne uitam la Polonia si Tarile Baltice, unde efectele crizei au fost destul de severe, observam o crestere continua a nivelului de engagement in Polonia, cu o scadere importanta in Tarile Baltice. In timp ce situatia din Polonia imbunatateste situatia pietelor de munca aflate in declin, prin bugete salariale reduse, in Tarile Baltice probabil ca aceasta este explicatia, cel putin partiala, a scaderii nivelului implicarii profesionale a angajatilor in aceste tari” – explica Edward Stanoch.

“Daca increderea pe care angajatii o au in companie si sentimentul lor de mandrie sunt diminuate, acest lucru poate contribui considerabil la scaderea nivelului general al implicarii profesionale” – adauga Rita Veres, lider al Employee Engagement CEE in Aon Hewitt. “Este foarte important ca angajatorii din regiune sa adreseze acest aspect cat mai curand si sa aiba in vedere implicarea profesionala a angajatilor (engagement) ca obiectiv strategic pentru urmatorii 2-3 ani”, concluzioneaza Rita Veres.

Alte modificari semnificative
Comparativ cu 2012, angajatii sunt mai increzatori in oportunitatile oferite de piata de munca. 57% din angajati cred ca isi pot gasi cu usurinta un loc de munca, daca ar cauta, fata de 2012, cand rezultatul inregistrat a fost de 49%. De asemenea, se observa o imbunatatire a modului in care managerii trateaza dezvoltarea subordonatilor lor si, in acelasi timp, acorda mai multa atentie motivarii lor pentru a realiza mai bine activitatile de zi cu zi. Pe de alta parte, in 2013 angajatii au o perceptie mai putin clara a directiilor oferite de Top Managament si vorbesc mai putin in mod pozitiv despre
locul lor de munca, element care este esential in ceea ce priveste implicarea profesionala. Mai mult, elementul “Stay”, unul din cele trei componente al engagement-ului si care denota tendinta angajatilor de a-si vedea viitorul alaturi de companie, a obtinut rezultate mai slabe in ultimul an, constituind cea mai mare scadere fata de rezultatele din 2012. Acest lucru ne arata ca angajatii ar parasi cu mai mare usurinta angajatorii actuali, lucru sustinut si de increderea mai mare in oportunitatile oferite de piata muncii.

Clasamentul companiilor participante la BES in CEE

Nivelul engagement-ului este in continua crestere si consolidare ca urmare a stabilizarii globale. In timp ce toate companiile se confrunta cu aceleasi incercari in aceasta perioada de recuperare, unele dintre ele sunt mult mai bine pregatite decat celelalte pentru noile provocari si chiar pentru prosperitate, in ciuda dificultatilor. Aceste companii sunt cele care inregistreaza cel mai ridicat nivel al engagement-ului (implicare profesionala a angajatilor). Astazi, alaturi de raportul Tendinte si previziuni in privinta implicarii profesionale a angajatilor pentru CEE 2014 – 2016, Aon Hewitt anunta
si Top 5 al Best Employers Study in Europa Centrala si de Est, companiile clasate pe locul intai – in fiecare din cele 3 categorii in functie de marimea companiei – fiind: Janssen Cilag (Ungaria) – categoria companii mici, Link 4 (Polonia) – categoria companii medii, iar AB Lietuvos Draudimas (Tarile Baltice) – categoria companii mari.

Studiul organizat in 2013 include informatii colectate in urma participarii la sondaj a peste 360.000 de angajati din peste 430 de companii. In acest an, 15 organizatii din Europa Centrala si de Est au fost acreditate ca Aon Hewitt Best Employers in regiune: acele companii care au inregistrat cel mai ridicat nivel de implicare profesionala a angajatilor si cele mai deosebite practici si politici pentru angajati.

“Toti angajatorii se confrunta cu aceleasi circumstante create de mediul economic, dar companiile nominalizate Best Employers sunt mult mai abile in conducerea si gestionarea personalului pentru a determina si sustine un nivel de implicare profesionala ridicat. Acest lucru atenueaza multe dintre problemele economice pe care le infrunta – ducand la rezultate mai bune ale afacerii”, declara Rita Veres.

“Companiile Best Employers realizeaza o crestere a profitului de 4 ori mai mare decat a celorlalte companii” – adauga Edward Stanoch, “iar cand discutam despre castigul total al actionarilor, vorbim de 50% peste nivelul mediu.”

“In esenta, in timp ce observam companiile Best Employers actionand in directia sustinerii implicarii profesionale a angajatilor, a dezvoltarii leadership-ului si a unei pozitionari diferentiatoare in piata angajatorilor, strategia pentru obtinerea acestor lucruri a evoluat in ultimii ani. Insa perioada dificila pe care o traversam nu este factorul determinant aici, ci modul in care reactionam la aceasta este ceea ce conteaza”, concluzioneaza Rita Veres.

Categoria companii mici
# Companie Tara Industrie
1 Janssen Cilag Ungaria Health Care / Pharma, Biotechnology & Life Sciences
2 Roche Baltics Tarile Baltice Health Care / Pharma, Biotechnology & Life Sciences
3 ABBVIE s.r.o. Cehia Health Care / Pharma, Biotechnology & Life Sciences
4 Debreceni Hőszolgáltató Zrt. Ungaria Utilities / Independent Power Producers & Energy Traders
5 AbbVie s. r. o. Slovacia Health Care / Pharma, Biotechnology & Life Sciences

Categoria companii medii
# Companie Tara Industrie
1 Link 4 Polonia Financials / Insurance / Insurance
2 Cisco Rusia IT / Software & Services / Internet Software & Services
3 Intel Technology Poland Polonia IT / Software & Services / Software
4 Ritz Carlton Turcia Consumer Discretionary / Consumer Services / Hotels, Restaurants & Leisure
5 Telerik Bulgaria IT / Software & Services / Internet Software & Services

Categoria companii mari
# Companie Tara Industrie
1 AB Lietuvos draudimas Tarile Baltice Financials / Insurance / Insurance
2 Gaz System Polonia Energy / Oil, Gas & Consumable Fuels
3 Johnson&Johnson Rusia Consumer Staples / Household & Personal Products / Household Products
4 Yandex Rusia IT / Software & Services / Internet Software & Services
5 OBI Rusia Consumer Discretionary / Retailing / Specialty Retail

Companii mici: 50-250 angajati, companii medii: 251-1000 angajati, companii mari: peste 1000 angajati

Rezultate Best Employers Study in Romania in 2013
Sondajul Best Employers Study Romania se efectueaza in fiecare an de catre Aon Romania, sucursala locala a grupului Aon, sub coordonarea Aon Hewitt, lider mondial in consultanta in domeniul resurselor umane. Rezultatele obtinute in urma sondajului desfasurat de Aon in 2013, ne arata ca la nivelul tuturor companiilor participante, 65% din angajati vorbesc pozitiv despre compania lor (Say), 57% dintre angajati doresc sa ramana in cadrul companiei in care se afla (Stay), iar 55% sunt angajatii care realizeaza acel “extra efort” pe care orice angajator spera sa il primeasca din partea
angajatilor (Strive). In privinta companiilor nominalizate Best Employers, rezultatele obtinute pentru cei 3 S sunt: Say – 82%, Stay – 68%, Strive – 73%.

Dintre cei 19 factori analizati pe parcursul cercetarii, pe primele trei locuri ca diferentiatori pentru Best Employers se situeaza atitudinea angajatorului fata de angajati, politicile si procesele aplicate in cadrul companiei – modul in care acestea permit angajatilor sa performeze – si perceptia angajatilor asupra companiei – organizatia este considerata un loc bun de munca pentru profesionisti din industria specifica. Nivelurile inregistrate de catre Best Employers pentru acesti indicatori au valori cu 15-20% mai mari decat valorile inregistrate la ceilalti angajatori.

Analizand rezultatele din punct de vedere al varstei respondentilor, studiul arata faptul ca cea mai devotata categorie o reprezinta generatia Baby Boomers – angajatii cu peste 45 de ani, cu un procent mediu de 69% engagement, urmati de angajatii sub 25 de ani, care au obtinut 61%. Intre 25 si 45 de ani nivelul de engagement este de 56 – 58 %. De asemenea, Aon Romania identifica o diferenta intre viziunea categoriei Top Management si viziunea categoriei angajati.

Astfel, 77 % din manageri considera ca angajatii reprezinta una din cele mai importante resurse ale companiei, in schimb numai 51% din angajati sunt de acord ca sunt considerati astfel. 91% din manageri cred ca ofera oportunitati de dezvoltare in cariera, dar numai 58% din angajati sunt de parere ca locul de munca actual le ofera aceste oportunitati de dezvoltare ale carierei. Iar in privinta beneficiilor oferite angajatilor, 70% din manageri considera ca primesc beneficii corespunzatoare (si aici referirea se face la alte beneficii, in afara de salariu), pe cand 50% din angajati considera ca primesc beneficii care vin in intampinarea nevoilor lor.

Pe baza rezultatelor obtinute in urma cercetarii a fost realizat si clasamentul Celor mai buni angajatori din Romania (Best Employers), pe 3 categorii de companii, in functie de numarul de angajati. Clasificarea se bazeaza pe calcularea unui punctaj obtinut pe baza opiniilor angajatilor, ajustat cu nivelul de aliniere dintre strategia angajatorului, stilul de conducere si tipurile de procese – metodologie dezvoltata de Aon Hewitt in cei peste 12 ani de cand efectueaza acest studiu la nivel mondial.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here