Mihai Bunea, Teatrul National din Bucuresti:“Intr-o piesa de teatru, figuratia este ca si ingredientul ce ajuta coca sa devina cozonacul cel mai bun!”

0
1588

Mihai Bunea este de peste 25 de ani coordonator “corp ansamblu” la Teatrul National din Bucuresti. Este ceea ce am putea numi “seful figuratiei”. stie totul despre fiecare colaborator care doreste sa simta “scandura” teatrului – cum numeste el scena – astfel ca regizorii ii cer sprijinul de fiecare data cand au nevoie de o anumita figura, pentru planul secund al spectacolului. Un plan secund care poate influenta – uneori, decisiv – planul intai, al actorilor. intr-o pauza de repetitii, i-am solicitat un scurt interviu.
Ce importanta are figuratia intr-un spectacol de teatru?

in spectacolul de teatru, figuratia – desi este in planul al doilea al actiunii – are un rol foarte important. Ea este strans legata de tot ceea ce se petrece pe scena, fiind in legatura directa cu actorii principali. Chiar si o persoana care face figuratie trebuie sa execute cu precizie indicatiile regizorului. Spre deoasebire de film – unde poti face nenumarate reluari, pana iese bine filmarea – in teatru, pe scena, spectacolul merge mai departe sub ochii spectatorilor. Nu se poate opri, in cazul in care un om a gresit miscarea sau replica, chiar daca nu e actor, ci in colectivul de figuratie. Spectacolul se deruleaza, iar greseala ramane greseala!
Daca vreti o comparatie plastica, pot spune ca – intr-o piesa de teatru – figuratia este ca si ingredientul ce ajuta coca sa devina cozonacul cel mai bun!

Care a fost numarul cel mai mare de colaboratori-figuratie la o piesa de teatru?

Au fost si peste 150 de persoane la o piesa de teatru, colaboratori figuratie, in cateva spectacole de anvergura!

si cum v-ati descurcat dvs. cu un numar asa de mare, in calitate de coordonator?

Au fost perioade scurte in care s-a intamplat, la acest nivel. insa, in general, teatrul este a doua casa, pentru mine! Eu sunt plastician, ca si pregatire profesionala, dar – de cand ma ocup strict de colaboratori – nu prea am mai avut timp pentru arta plastica.

Cum sunt selectati cei care fac figuratie in teatru?

Trebuie sa fie oameni pasionati de teatru, in primul rand! si va pot spune ca au existat chiar schimburi de generatii, de la bunic, la nepot, care si-au transmis aceasta pasiune! Ei vor – in primul rand – sa impartaseasca aceasta emotie artistica si sa cunoasca putin culisele si “bucataria” teatrului. Oricum, alegerea este urmarea unui casting si se face in functie de figura omului, de alte caracteristici fizice, dar trebuie sa aiba si un pic de talent. si sa fie dornic (si apt) sa munceasca, indiferent de zi sau de ora. Mai sunt si criterii specifice fiecarui spectacol. Iar unii au prins acest “microb” al teatrului atat de puternic, incat au dat ulterior la Teatru si au devenit actori cu acte in regula. Este si o vorba la noi care spune asa: “cine bea o cana de apa din teatru, nu mai renunta”!…

Ce varste au cei care colaboreaza in spectacolele de teatru, ca si figuratie?

Cam toata plaja posibila de varsta, in functie de cerintele spectacolului. Sunt si copii de 4 – 5 ani, dar sunt si venerabili de peste 80 de ani. Unii sunt elevi, altii sunt studenti, mai sunt si pensionari, dar exista si persoane care momentan nu-si gasesc de lucru si nu fac altceva decat figuratie la teatru.

Se poate trai din asta?

Nu, nu se poate trai doar din activitatea de figuratie la teatru. Nu se ofera sume mari pentru aceste colaborari, mai ales ca nu este ceva permanent, ci e in functie de spectacolele puse in scena. insa, daca nu ai altceva de facut in acel moment, ori daca ai timp liber, este o indeletnicire nobila si frumoasa! Eu cred ca foarte multi fac acest lucru nu pentru bani, ci pentru placerea de a colabora cu teatrul si de a-i vedea la lucru, de aproape, pe marii nostri actori.

Ce faceti cand sunt prevazute si animale in piesele de teatru?

Am avut si asemenea situatii. Au fost pasari, caini, pisici, serpi, a fost in discutie si un cal, la un moment dat. in astfel de cazuri, de regula este chemat si dresorul sau stapanul acelei fiintei necuvantatoare (nu-mi place cuvantul “animal”), pentru ca se poate speria pe scena, poate avea reactii necontrolate in anumite situatii, mai sunt si zgomote in piesele de teatru, scenariul mai cere si tipete ale actorilor si este bine ca stapanul sa fie pe aproape.

Regimul de repetitii al figuratiei este acelasi cu al actorilor?

Cand se ajunge la faza repetitiilor pe scena, in general trebuie sa fie prezenta toata lumea, actori sau figuratie. si au fost spectacole la care s-a repetat pe scena chiar si jumatate de an, uneori si cate doua repetitii pe zi. Asadar, sa nu se creada ca persoana care face figuratie vine doar la spectacol, sta pe scena o ora si apoi pleaca repede acasa! (Daniel Negut)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here