Oportunitatile. Cu totii le vanam, cu totii ne intalnim cu ele, mai devreme sau mai tarziu. Cu toate acestea, cei care reusesc sa le transforme in realitati profitabile sunt putini. Oportunitatile sunt prezente intotdeauna ochilor care sunt dispusi sa le vada. Da, chiar si in perioadele dificile economic sau mai bine zis in perioadele de criza, ca sa folosim o sintagma demonetizata de cat de des a fost uzitata in ultimii ani.
Perioadele de criza ofera oportunitati fabuloase, cu care este imposibil sa te intalnesti atunci cand piata este pe val. Criza te poate imbogati asa cum avantul economic nu reuseste: concurenta este zdrobita, potentialii clienti sunt avizi de indrumare, iar simpla idee a unei persoane care stie calea, poate fi un puternic generator de venituri. Capcana? Trebuie sa muncesti pe branci. Ai nevoie de multa munca, de mult studiu, de un devotament care poate parea nejustificat la inceput sau pentru necunoscatori. Satisfactiile si placerile trebuie sa astepte vremurile mai bune. Și toate acestea in timp ce iti e frica. Frica de esec este omniprezenta, atunci cand toate piesele dominoului se prabusesc. Diferenta dintre cei care reusesc si cei care esueaza este ca cei din a doua categorie sunt prea ocupati sa se lamenteze pentru a vedea si a fructifica oportunitatile.
in imobiliare, trebuie sa vinzi. Simplu de spus, greu de facut. Dar daca reusesti sa gasesti clientul potrivit pentru proprietatea potrivita, atunci apare increderea. increderea in sine a vanzatorului, increderea pietei in vanzator, increderea intr-o realitate mai buna. Iar dobandirea increderii echivaleaza cu trecerea la un nivel superior. Totul apare mai clar, mai simplu, oricat de incalcit ar fi fost inainte. Și cu siguranta exista cel putin un client pentru o proprietate, indiferent de starea economiei. De altfel, afacerile sunt in general bazate pe probleme. Cei care reusesc sa rezolve problemele sunt cei care sunt platiti. Cu cat mai complicata problema de rezolvat, cu atat mai mare rasplata. Crizele economice fac parte, evident, din categoria celor mai complicate probleme.
Daca memoria colectiva nu ar functiona deficitar, exclusiv pe termen scurt, atunci am reusi cu totii sa vedem clar ritmul ciclic al economiei, indiferent de tara. Atunci, in momentele de criza, nu ne-am mai panica si am reusi sa fim proactivi. Bani se pot face oriunde si oricand. Conditia este sa te adaptezi cerintelor pietei. Și sa fii pregatit. Sa accepti ca, o perioada, trebuie sa muncesti toata ziua pentru aceiasi bani pe care ii castigai inainte poate intr-o ora. Sa te adaptezi din mers, sa accepti regulile mereu in schimbare sau chiar sa fii pregatit pentru un joc in care singura regula este aceea ca trebuie sa supravietuiesti. Sigur, intr-un asemenea climat, poate parea cu adevarat hilar indemnul la specializare. Mai ales in conditiile in care acest lucru presupune costuri suplimentare. Cu toate acestea, atat in imobiliare cat si in orice alta profesie, cunostintele dobandite consolidat sunt cruciale pentru gasirea instrumentelor adecvate unui broker de succes. Iar acest lucru face parte din eforturile pe care multi nu sunt dispusi sa le depuna.
Gradul de dificultate al momentului nu permite cristalizarea beneficiilor finale, fade prin departarea momentului in care ar putea fi dobandite. Pentru ca educarea continua este un efort, mai ales atunci cand incepi sa ai succes si poate putin prea multa incredere in sine.
in esenta, lucrurile au ramas neschimbare, referitor la gasirea oportunitatii. Doar clientii sunt mai greu de gasit si mult mai pretentiosi. Sunt mai valorosi. Ei si-au schimbat mentalitatea, iar schimbarea lor obliga la schimbare si in campul specialistilor imobiliari. Specializarea sau nisarea este o regula de aur, in perioada pe care o traversam. O companie mica, spre exemplu, nu isi mai poate permite sa jongleze cu proprietati office, terenuri, apartamente si case in acelasi timp. O asemenea situatie ar conduce la epuizarea resurselor mult inainte de a culege roadele. Astfel, scopul este acela de a-ti alege nisa cea mai potrivita, iar apoi sa iti concentrezi toate eforturile si cunostintele spre acel segment. Aceasta este reteta de succes, cel putin pentru moment.
Iar clientul? Clientul este, incontestabil, stapanul. Iar relatia cu clientul este, acum, chiar mai importanta decat semnarea contractului de vanzare-cumparare. Sigur, brokerii imobiliari se gandesc instinctiv la incheierea tranzactiei, dar eforturile nu trebuie concentrate in aceasta directie, ci spre metodele care te vor conduce acolo. Fidelizarea clientului este mai importanta, chiar daca acest lucru presupune ca uneori sa il sfatuiesti sa se retraga dintr-o tranzactie cu potential, daca termenii nu functioneaza in favoarea lui. Consultantii imobiliari trebuie sa cunoasca, fara nicio ezitare, toate informatiile despre segmentul in care lucreaza, despre piata imobiliara in ansamblu, despre economie si nu trebuie sa ezite in a-i transmite aceste lucruri clientului sau. Trebuie sa poata explica pertinent clientului unde greseste si unde are dreptate, astfel incat, acesta sa poata lua decizia cea mai buna pentru el. Niciun comision nu este mai presus de increderea si respectul pe care ti le acorda un client. increderea si respectul sunt principii fundamentale intr-o relatie de afaceri profitabila, fie sau nu criza economica. Ele aduc prestigiu, iar prestigiul aduce noi clienti. (Razvan Munteanu, imopedia)