Piata auto romaneasca a crescut in 2014, dupa sase ani de scaderi accentuate, vanzarile de autoturisme si vehicule comerciale urcand cu 21,5%, la 100.330 unitati, dar livrarile sunt departe de recordul din 2007, productia a scazut cu 4,8% fata de 2013, iar exporturile au urcat cu doar 0,4%, informeaza Mediafax.
„In continuare vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, acestea reprezentand 73% din vanzari. in interiorul acestei valori medii anuale ar fi de remarcat faptul ca ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna mai la 15% in luna decembrie. Aceasta fluctuatie se datoreaza in mod evident programului Rabla, a carei perioada de maxim a fost mai-iulie. (…) Doar circa 25% din vanzarile catre persoane fizice nu au fost realizate prin Programul Rabla, respectiv circa 5.600 unitati”, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilui Auto (APIA).
Reprezentantii asociatiei remarca, de asemenea, ca anul trecut inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu 1% (1.900 unitati) comparativ cu anul 2013, dar raman la cote ridicate fata de nivelul autovehiculelor noi, fiind de circa trei ori mai mari.
In anul 2014 au fost fabricate in Romania 391.434 de autovehicule, cu 4,8% mai putin decat in 2013. Dintre acestea, 338.593 unitati (86,5%) sunt produse de Dacia, 52.829 (13,5%) de Ford si 12 unitati de catre Roman Brasov. in functie de model, cele mai mari volume in 2014 le-au inregistrat Dacia Duster (174.077 unitati), Dacia Logan (77.427 unitati), Ford B-MAX (52.829 unitati), Dacia Sandero (47.475 unitati) si Dacia Logan MCV (42.614 unitati).
Anul trecut au fost exportate 364.251 unitati, mai multe cu 0,4% fata de anul 2013. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster, cu 165.718 unitati, urmat de Dacia Logan, cu 66.436 unitati, si Ford B-MAX, cu 52.824 unitati.
In privinta vanzarilor, datele APIA arata un volum de 100.336 unitati si un avans de 21,5% fata de 2013. Pe categorii, autoturismele inregistreaza o crestere de 20,5%, iar vehiculele comerciale una de 26,1%.
La autoturisme, topul pe marci este condus de Dacia, cu 26.918 unitati vandute (32,5% din total), urmata de Volkswagen (8.674 unitati / 10,5%), Skoda (7.770 unitati / 9,4%), Renault (5.750 unitati / 6,9%), Ford (5.569 unitati / 6,7%) si Opel (3.605 unitati / 4,4%).
Cel mai bine vandut model pe piata romaneasca a fost Dacia Logan (11.285 unitati), urmat de Dacia Duster (5.796 unitati), Dacia Sandero (4.957 unitati), Skoda Octavia (3.473 unitati) si Volkswagen Golf (2.739 unitati).
„Majoritatea segmentelor au inregistrat cresteri importante (20% – 25%), scaderi consemnandu-se la clasa monovolum (-5,5%) si pe segmentele care cuprind autoturisme aflate in gama de pret superioara (Executive – 8,1% si Sport – 36,4%). in functie de tipul de combustibil, consemnam o pondere de 56,5% pentru motoarele diesel, in crestere fata de 2013, cand aceasta era de 53,7%. Sunt 8 marci si respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel, peste ponderea medie a vanzarilor totale (56,5%), unele modele avand ponderi ale motorizarii diesel care depasesc 75% din vanzarile totale ale respectivului model”, arata APIA.
Autoturismele echipate cu motoare Euro 6 au reprezentat anul trecut circa 6% din vanzari.
APIA noteaza totodata ca 30% din masinile vandute in Romania sunt de provenienta autohtona, 18% sunt importate din Germania, 9,5% din Cehia, 9,4% din Spania si 8% din Franta.
„Desi cresterea din 2014 este una importanta si intrerupe cei sase ani de scaderi consecutive, trebuie remarcat faptul ca cele peste 100.000 de autovehicule vandute in 2014 sunt departe de maximul din 2007, cand in Romania au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. in acest context, in care afacerile din sectorul auto au fost in scadere continua in ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezinta un balon de oxigen pentru industria auto (chiar daca, la nivelul operatorilor din piata, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cat arata aceste cifre). in acest context, pentru recuperarea investitiilor efectuate in anii premergatori crizei, este necesar ca evolutia din 2014 sa continue pe aceleasi coordonate si in anii urmatori, obiectivul / dorinta fiind ca in cca.3 ani sa se ajunga la jumatatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unitati. Pentru aceasta, vor fi continuate demersurile necesare pentru finalizarea cu succes a unor instrumente precum: (timbrul de mediu, impozitul anual, stimulente pentru autovehicule cu tehnologii noi, limitarea circulatiei autovehiculelor inmatriculate in alte state, fiscalizarea comertului cu autovehicule rulate, etc.)”, mai arata APIA.
Asociatia cere de asemenea dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi si stimularea achizitiei de autovehicule care incorporeaza tehnologii avansate.