UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania saluta decizia Senatului Romaniei de a respinge prin vot propunerea legislativa privind constituirea, organizarea si functionarea Corpului Expertilor si Evaluatorilor Tehnici Auto din Romania (CEETAR) si trage un nou semnal de alarma asupra efectelor devastatoare generate de acest proiect.
inca din cursul anului trecut, UNSAR s-a adresat Comisiei Europene, Insurance Europe (Federatiei Europene a Asiguratorilor din Europa), dar si principalelor autoritati ale statului roman: cele doua camere ale Parlamentului – Senatul si Camera Deputatilor -, Guvernului Romaniei, Ministerelor cu atributii in domeniu, ASF – Autoritatii de Supraveghere Financiara, Consiliului Concurentei, aducand argumentele pentru care infiintarea CEETAR
ar duce la incalcarea normelor europene si ar afecta functionarea pietei romanesti de asigurari.
De asemenea, asociatiei i-a fost adus la cunostinta de catre Ambasadele Austriei si Germaniei la Bucuresti faptul ca din corespondenta purtata de acestea cu Guvernul Romaniei, Executivul a fost informat de catre Ministerul Finantelor Publice asupra motivelor pentru care proiectul de lege privind infiintarea CEETAR ar trebui respins: crearea unui monopol privat in domeniu, impactul social extins, precum si aspecte juridice si tehnice legate de infiintarea unui corp tehnic de experti.
in opinia specialistilor UNSAR, principiul de functionare a CEETAR va provoca prejudicii majore atat asiguratilor si pagubitilor, cat si mediului economic in ansamblul sau prin instituirea unui monopol privat asupra segmentului de constatare si evaluare a daunelor, o componenta vitala a intregului sistem de asigurari.
CEETAR s-ar regasi, de altfel, atat in afara cadrului institutional si procedural reglementat prin Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supraveghere a asigurarilor, cat si in afara normelor Autoritatii de Supraveghere Financiara – singura entitate abilitata prin lege sa supravegheze si sa reglementeze acest domeniu.
in cazul adoptarii acestui act normativ, un prim efect al monopolului astfel instituit printr-o entitate autonoma, autoreglementata si nesupravegheata de nicio institutie specializata ar fi o majorare subita a primelor de asigurare auto, ca rezultat al cresterii costurilor solutionarii daunelor. Acestea din urma vor trebui sa includa si costurile suplimentare reprezentate de onorariile aferente expertizelor tehnice, stabilite unilateral de catre CEETAR. in consecinta, aceasta crestere se va regasi automat in nivelul primelor de asigurare auto platite de clientii romani pentru politele de tip RCA si CASCO.
Mai mult decat atat, potrivit proiectului, constatarile, concluziile si recomandarile incluse in raportul reprezentantului CEETAR pot fi contestate doar in justitie de catre partile implicate in acest proces (detinatorul autovehiculului, asigurator si service), in termen de 15 zile de la emitere. in opinia noastra, acest mod de lucru ar putea genera chiar un adevarat blocaj al intregului proces de despagubire, cu consecinte devastatoare asupra timpului in care asiguratul este despagubit si, totodata, ar supraincarca in mod nefundamentat sistemul de justitie.
Dorim sa reamintim, in cele ce urmeaza, argumentele pe care le-am enuntat in repetate randuri cu privire la consecintele distructive si toxice ale infiintarii CEETAR asupra clientilor.
– Asiguratii si pagubitii romani ar ajunge sa fie discriminati prin comparatie cu ceilalti cetateni ai Spatiului Economic European. Astfel, ei ar avea o procedura mult mai complicata de urmat in cazul in care ar fi implicati intr-un accident in afara tarii. Ar trebui sa se adreseze nu numai reprezentantului de despagubiri al asiguratorului RCA ce urmeaza sa suporte despagubirea, ci si unui membru al CEETAR.
– Conform acestui proiect, expertii si evaluatorii tehnici auto CEETAR ar putea evalua toate vehiculele avariate, in vederea stabilirii solutiilor tehnice pentru repararea lor si acordarea despagubirii, conform contractului de asigurare obligatorie (RCA) sau facultativa (CASCO). Astfel, proiectul de lege incalca principiul libertatii contractuale si prevederile Codului Civil in vigoare, impunand efectuarea constatarii daunelor numai de catre experti tehnici auto membri CEETAR.
– in prezent, exista asiguratori care au externalizat deja partial sau in totalitate activitatea de daune, atat pe segmentul CASCO, cat si pe RCA si Carte Verde, catre terte companii independente specializate in regularizarea daunelor, autorizate si supravegheate in acest sens de catre ASF. Aceste companii ar putea fi eliminate din piata de asigurari sau ar putea fi obligate sa adere la un organism nereglementat si nesupravegheat.
– Propunerea legislativa intra in conflict cu reglementarile speciale privind activitatea Registrului Auto Roman, conform acestei propuneri expertii CEETAR dobandind dreptul de a stabili daca, dupa o dauna, vehiculul poate fi introdus in trafic cu sau fara o noua viza ITP.
Consideram, asadar, ca functionarea intregului sistem de asigurari din Romania este periclitata de acest proiect de lege nefundamentat, trimis acum spre dezbatere in Camera Deputatilor, forul decizional in acest caz.
Dorim sa reiteram ca dovada cea mai relevanta a faptului ca sistemul actual de acordare a despagubirilor pe segmentul auto functioneaza o reprezinta daunele de 1,43 miliarde lei platite de asiguratori in primele noua luni ale anului 2014 pe segmentul RCA si cele de 1,07 miliarde lei platite pe segmentul CASCO. Cumulate, acestea reprezinta peste 75% dintre toate daunele platite de asiguratorii romani in aceasta perioada.
intr-o piata cu un regim de functionare firesc, reglementarea externalizarii serviciilor postvanzare este si trebuie sa ramana in sarcina autoritatii de supraveghere, asa cum se intampla in orice alt stat european. Romania poate inregistra pierderi atat la nivel de imagine, cat si la nivel investitional in cazul acordarii unui vot pozitiv pentru acest proiect de lege.
Mai multe detalii despre parcursul proiectului privind infiintarea CEETAR gasiti la:
http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?cod=18155
http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=14651