Studiu: Cum se face transferul unei afaceri de familie din Romania catre noua generatie

0
847

Afacerile de familie din Romania se afla intr-una dintre cele mai importante etape ale evolutiei lor din 1989 pana in prezent – primul schimb de generatii, care se va finaliza fie prin transferul catre noua generatie, fie cu vanzari si chiar disparitii de companii, potrivit unui studiu PwC.

„Antreprenoriatul romanesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evolutiei sale din 1989 pana in prezent – primul schimb de generatii. Aceasta etapa se va finaliza fie cu pastrarea afacerii in familie (transferul catre noua generatie), fie cu vanzari si, din pacate, chiar cu disparitia unor companii. Proportiile acestor transformari sunt greu de anticipat, insa cu siguranta vom vedea povesti de succes, dar si drame. Din aceasta perspectiva, atat costurile cat si beneficiile acestui proces se vor regasi in portofelul fondatorului si, prin urmare, ele trebuie asumate cu mare atentie si cu toata responsabilitatea”, a declarat Ionut Simion, Partener, Liderul Echipei de Servicii Fiscale pentru Antreprenori si Afaceri de Familie din cadrul PwC Romania, potrivit Mediafax.

Raportul evidentiaza trei preocupari majore pentru afacerile de familie din Romania: nevoia de profesionalizare, planificarea succesiunii si importanta inovarii.

Astfel, conform PwC, importanta profesionalizarii modului in care acestea opereaza – de la sisteme si proceduri, pana la conducerea companiei – a crescut fata de editia anterioara a studiului, in conditiile accentuarii presiunii asupra preturilor, cresterii costurilor si influentei mega-tendintelor care schimba mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie insotita si de o „profesionalizare” a familiei si a raporturilor acesteia cu compania.

in ceea ce priveste planificarea succesiunii, exista o dinamica a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat deocamdata de catre o parte din afacerile de familie.

Afacerile de familie din Romania considera ca le este mai dificil sa fie competitive in actualul context economic si sunt constiente de nevoia de a tine pasul cu schimbarile intr-un mediu din ce in ce mai fluid si disruptiv, unde inovatia este cheia, insa disponibilitatea competentelor este limitata iar competitia este tot mai agresiva.

„Cernute de criza, cele mai multe afaceri de familie din Romania se afla intr-un moment de schimbari importante. Modul in care isi vor valorifica avantajele si vor raspunde provocarilor, atat cele interne cat si cele ale unei piete globale, in care viteza schimbarilor depaseste orice previziune, va fi decisiv pentru viitorul capitalului romanesc”, a conchis Mihai Anita, Partener, Liderul Echipei de Servicii de Audit pentru Antreprenori si Afaceri de Familie, PwC Romania.

Aproape trei sferturi dintre afacerile de familie din Romania (74%) au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, in vreme ce la nivel global 65% dintre afacerile de familie au inregistrat astfel de cresteri.

in ceea ce priveste perspectivele de crestere pentru urmatorii cinci ani, antreprenorii din Romania sunt mai rezervati decat omologii la nivel global: 75% dintre cei intervievati isi propun sa-si dezvolte afacerea pe parcursul urmatorilor cinci ani, fata de 85% la nivel global.

Astfel, 62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva. Rezultatele sunt asemanatoare cu cele evidentiate in editia precedenta a sondajului, arata PwC.

Oamenii de afaceri romani sunt preocupati, in urmatoarele 12 luni, in primul rand de atragerea personalului cu abilitati cheie (49%, in crestere cu 10 puncte procentuale fata de editia anterioara), dar si de reorganizarea companiei, intr-o masura mai mare decat omologii lor la nivel global (39% versus 28%).

Dezvoltarea afacerii si a portofoliului de produse reprezinta o provocare majora pentru tot mai multi antreprenori. in Romania si pe plan global, circa un sfert dintre respondenti (23% si, respectiv, 25%) mentioneaza acest aspect, in crestere fata de editia precedenta a studiului (6% in Romania, 10% global).

Daca ne referim la cele mai importante trei provocari din exteriorul organizatiei in urmatorul an, cei mai multi antreprenori mentioneaza conditiile pietei si incertitudinea din Zona Euro (56%), politicile guvernamentale si reglementarile (38%) si concurenta acerba (28%).

Daca schimbam orizontul de timp si luam in considerare urmatorii cinci ani, nevoia de inovare continua, contextul economic general, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata sunt mentionate ca fiind principalele provocari pentru afacerile de familie din Romania, mentioneaza PwC.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here