Piata cardurilor din Romania, care stagneaza de cativa ani la circa 14 milioane de unitati, pe fondul reasezarii portofoliilor, poate fi stimulata de banci prin oferirea de beneficii suplimentare pentru clienti, stimuland tranzactiile fara numerar cu un ritm de crestere de 1-2 procente anual, informeaza Mediafax.
„Piata cardurilor este aproape flat (stagneaza – n.r.) de cativa ani, la circa 14 milioane de unitati, pentru ca a fost si un proces de reasezare a portofoliilor, intra noua generatie si iese vechea generatie. Este interesant ca urca in continuare tranzactiile la POS-uri si ca, daca la ATM vorbim de 2-3-4 procente anual, la POS vorbim in continuare de 30%-40% cresteri tranzactionale”, a declarat vineri, la Cluj-Napoca, Dana Demetrian, vicepresedinte Retail si Private Banking in cadrul BCR.
Ea a aratat ca o constrangere pentru largirea portofoliului de carduri este reprezentata de populatia totala a Romaniei, de circa 19 milioane de persoane, insa apreciaza ca este inca loc de crestere pe segmentul tinerilor si al persoanelor care au depozite la banci, insa nu detin un cont curent si un card.
„O sa venim cu cateva noutati in viitorul apropiat pentru a incuraja aceasta relationare prin card, chiar si pentru cei care au doar depozite. incercam sa relationam toata viata clientilor prin card, indiferent ca au depozite, credite, alte produse de economisire, asigurari de viata. Acest lucru va duce si la cresterea tranzactiilor non-cash (fara numerar – n.r.). Nu suntem idealisti, sa ajungem la 100% non-cash, dar cred ca 1-2 procente putem sa castigam in fiecare an”, a spus Demetrian.
BCR detine un portofoliu de 1,9 milioane de carduri, din care aproape 200.000 sunt carduri de credit.
Vicepresedintele bancii a punctat ca trebuie dezvoltate alte facilitati la carduri decat cele clasice, astfel incat sa aiba o utilizare mai larga decat platile standard cu care clientii s-au obisnuit.
Daca in 2009, piata cardurilor avea ca tinta tehnologia NFC, de plata cu telefonul mobil la comercianti, in prezent s-a constatat ca s-ar putea sa nu mai fie neaparat pasul urmator in atentia industriei, avand in vedere ca nu s-au realizat investitii in aceasta tehnologie de catre comercianti.
„Se va dizolva la un moment dat (obiectivul NFC – n.r.) si va fi o combinatie intre carduri cu sistem clasic si contactless, respectiv platile pe mobil in general, fie ca sunt facute intr-un cont curent, fie ca sunt plati clasice electronice. Cred ca lumea va investi mai mult in zona de POS-uri virtuale si sa poata fi relationate mai multe banci fara sa existe o investitie in spate, ceea ce astazi este o investitie foarte mare. Comerciantii nu sunt constienti, pentru ca in Romania s-a pornit cu acest pas in care bancile au investit foarte mult, comerciantii mai putin, pe cand in alte tari comerciantii sunt cei care dezvolta infrastructura”, a mentionat Demetrian.
Ea considera ca reducerea comisioanelor interbancare la sfarsitul acestui an, la 0,2% pentru cardurile de debit si 0,3% pentru cele de credit, va produce schimbari in piata, in sensul ca toate bancile vor fi nevoite sa contruiasca alta valoare cardurilor, iar pe de alta parte comerciantii trebuie sa se gandeasca „ca a venit momentul sa investeasca si ei”.
„Ar trebui sa se construiasca beneficii suplimentare pentru carduri, sa nu mai fie o relatie de unu la unu banca-client, ci sa fie o relatie de comuniune, pentru ca aceste costuri care exista in spatele emiterii unui card, inclusiv de comunicatii, sa poata fi astfel sustinute. Comerciantii nu participa la costuri, avantajul lor este ca le cresc vanzarile, ei ofera doar discount-ul clientului la produsul/serviciile pe care le achizitioneaza”, a afirmat oficialul BCR.
Banca a lansat vineri la Cluj-Napoca un card contactless sub sigla MasterCard dedicat tinerilor cu varste intre 14 si 30 de ani, in special din orasele cu centre universitare, fara costuri aplicate (cu exceptia celor pentru transferuri interbancare), putand fi utilizat intr-o retea de comercianti parteneri care ofera reduceri la produse si servicii.
BCR City Card va putea fi emis instant de vineri in toate unitatile bancii la nivel national, poate fi utilizat ca un card normal de debit in orice tara, insa facilitatile cu reduceri la achizitii sunt disponibile deocamdata doar in Cluj-Napoca, oras care este in acest an Capitala Europeana a Tinerilor.
Reteaua include in prezent 80 de parteneri reprezentand hoteluri, restaurante, cafenele, librarii, saloane de frumusete, servicii de turism, farmacii sau cabinete stomatologice, urmand sa fie extinsa in perioada urmatoare.
„Vrem ca acest an sa fie dedicat Clujului, va fi editie limitata Cluj, insa pregatim programul si pentru alte orase centre universitare. Pana spre sfarsitul anului, vrem sa atingem 50.000 de carduri de acest fel”, a adaugat vicepresedintele institutiei de credit.
BCR are in portofoliu circa 250.000 de clienti tineri, cu varsta sub 25 de ani, din care 70% detin si un card bancar.
„Ne dorim ca tinerii, cand pornesc la drum, sa inteleaga de la inceput, pentru ca oricum ei cheltuie bani, parintii le dau bani, daca o fac intr-un mod transparent si fiscalizat au sansa ca, la momentul cand vor ajunge la perioada de creditare, sa il cunosti atat de bine ca banca incat sa mergi cu creditarea si spre o analiza de profil tranzactional, care este de dorit, sa faci trecerea de la card la credit by default”, a conchis Demetrian.