Registrul Auto Roman (RAR) a primit de la reprezentanta Volkswagen in Romania, pana in prezent, liste cu peste 50.000 de vehicule destinate comercializarii pe plan local echipate cu dispozitive de manipulare a emisiilor, din cele peste 100.000 inventariate de autoritati.
„Listele sunt actualizate continuu, in prezent numarul acestora depasind 50.000 bucati si contin vehicule care apartin marcilor Audi, Seat, Skoda si Volkswagen”, a transmis RAR, potrivit MEDIAFAX.
Potrivit oficialilor RAR, investigatiile sunt in curs de desfasurare, urmand ca masurile propuse de grupul VW si calendarul lor de aplicare sa fie aprobat de autoritatea de omologare germana Kraftfahrt-Bundesamts.
„Ulterior anuntarii masurilor aprobate, Registrul Auto Roman va actiona conform reglementarilor europene aplicabile in cazul rechemarii vehiculelor (articolul 32 al Directivei 2007/46/CE, reglementare transpusa in legislatia nationala prin OG 78/2000 si prin RNTR-2 (Reglementari privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul MLPTL 211/2003)”, arata RAR.
Articolul invocat descrie procedura de rechemare a vehiculelor: „in cazul in care un producator care a primit o omologare CE de tip pentru un tip de vehicul este obligat, in scopul punerii in aplicare a dispozitiilor unui act de reglementare sau a Directivei 2001/95/CE, sa recheme o serie de vehicule deja vandute, inmatriculate sau puse in exploatare, deoarece unul sau mai multe sisteme, componente sau unitati tehnice separate instalate pe vehicul, fie ca au fost aprobate corespunzator sau nu in conformitate cu prezenta directiva, prezinta un risc important pentru siguranta rutiera, sanatatea publica sau protectia mediului inconjurator, acesta informeaza imediat autoritatea de omologare care a acordat omologarea vehiculului”.
Documentul mai arata ca producatorul propune autoritatii de omologare un ansamblu de solutii adecvate pentru a neutraliza riscul, iar autoritatea de omologare comunica autoritatilor celorlalte state membre masurile propuse. Autoritatile competente se asigura la randul lor ca masurile sunt puse in practica eficient pe propriul teritoriu.
„Daca autoritatile competente considera ca masurile sunt insuficiente sau ca nu au fost puse in aplicare suficient de repede, acestea informeaza fara intarziere autoritatea de omologare care a acordat omologarea CE de tip pentru vehiculele vizate. Autoritatea de omologare il informeaza apoi pe producator. Daca autoritatea de omologare care a acordat omologarea CE de tip nu este satisfacuta de masurile luate de producator, va lua toate masurile de protectie necesare, inclusiv retragerea omologarii CE de tip a vehiculelor, in cazul in care producatorul nu propune si pune in practica masuri corective eficiente. in cazul retragerii omologarii CE de tip a vehiculelor, autoritatea de omologare in cauza informeaza asupra acestui fapt prin scrisoare recomandata sau mijloace electronice echivalente producatorul, autoritatile de omologare ale celorlalte state membre si Comisia, in termen de 20 de zile lucratoare”, arata articolul.
Reprezentantii RAR mai spun ca registrul va putea elibera cartile de identitate ale vehiculelor noi Euro 5 echipate cu motoare Diesel din generatia EA 189 dupa aplicarea pachetului de masuri aprobat pentru remedierea neconformitatilor, aspect comunicat de catre constructor pentru fiecare vehicul in parte.
Prejudiciul pe care statul roman l-a estimat in cazul Volkswagen pentru cele 105.303 masini inventariate ca fiind cu probleme se ridica la peste 30 de milioane de euro (123.616.827 lei). Calculul a luat in considerare faptul ca taxa auto a fost platita de cumparatori pentru motorizare Euro 5, iar masina, in realitate, avea motorizare Euro 4.
Grupul auto german Volkswagen a recunoscut ca a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane in Germania) cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a fortat demisia directorului general Martin Winterkorn, care a fost inlocuit cu Matthias Muller, directorul Porsche.
Compania a anuntat ca va incepe, in luna ianuarie, rechemarea la service a vehiculelor echipate cu softul care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel, operatiunea urmand sa fie finalizata pana la sfarsitul lui 2016.