Comisia Europeana a deschis o investigatie aprofundata pentru a verifica daca anularea datoriilor de catre statul roman si continuarea aprovizionarii Oltchim de catre intreprinderi de stat, in pofida deteriorarii situatiei financiare a acesteia, au respectat normele UE privind ajutoarele de stat, potrivit unui comunicat al Executivului european, potrivit Agerpres.
„in urma dificultatilor economice intampinate de societatea Oltchim si a anularii datoriilor publice ale acesteia, trebuie sa verificam daca un creditor privat ar fi acceptat sa actioneze in acelasi mod. Datorita recentei sale reorganizari, situatia financiara a Oltchim s-a imbunatatit, iar Romania spera sa gaseasca un nou investitor. Obiectivul nostru este de a facilita un viitor sustenabil al activitatilor economice ale acestei societati, care sa nu mai necesite un sprijin suplimentar din partea guvernului’, a declarat comisarul european Margrethe Vestager, responsabil de politica in domeniul concurentei.
Oltchim este una dintre cele mai mari societati petrochimice din Romania si din sud-estul Europei. Statul roman detine un pachet de control de 54,8% in cadrul societatii. in ianuarie 2013, Oltchim a fost declarata insolventa. De atunci, aceasta a trecut printr-un proces de reorganizare, conform unui plan elaborat de administratorul judiciar (si aprobat de majoritatea creditorilor Oltchim), vizand plata datoriilor anterioare din incasarile pentru o viitoare privatizare. Avand in vedere faptul ca pretul de vanzare estimat in eventualitatea unei privatizari nu ar acoperi intreaga datorie, creditorii publici ai Oltchim au acceptat anulari totale sau considerabile ale datoriilor.
„Comisia va examina in special: acumularea datoriilor fata de Autoritatea romana pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS); anularile de datorii de catre AAAS si diferite intreprinderi de stat in cadrul planului de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar; sprijinul acordat Oltchim de doua societati de stat (CET Govora si Salrom) care, in ciuda deteriorarii situatiei financiare a Oltchim, au continuat sa aprovizioneze Oltchim cu energie electrica, abur si solutii saline”, se mai arata in comunicat.
Conform normelor UE privind ajutoarele de stat, interventiile publice in activitatea societatilor sunt considerate a nu constitui ajutoare atunci cand un operator privat ar fi actionat in acelasi mod. Comisia va evalua daca acesta a fost cazul pentru creditorii publici si furnizorii Oltchim sau daca, dimpotriva, masurile publice au oferit Oltchim un avantaj economic fata de concurentii sai si constituie ajutoare de stat.
in cazul in care Comisia va concluziona ca Oltchim a primit ajutoare de stat, aceasta va evalua daca ajutorul ar putea fi compatibil cu normele UE care autorizeaza anumite categorii de ajutoare. intrucat Oltchim este o societate aflata in dificultate financiara, singura categorie de ajutoare permisa ar fi reprezentata de ajutoarele pentru salvare si restructurare. Un astfel de ajutor poate fi considerat compatibil, in conformitate cu criteriile stabilite in Orientarile Comisiei din 2014 privind ajutoarele pentru salvare si restructurare, in cazul in care societatea are un plan de restructurare viabil, aprobat de catre Comisie, care asigura restabilirea viabilitatii sale pe termen lung, si aceasta contribuie la costurile de restructurare.
„Romania nu a notificat Comisiei un plan de restructurare pentru Oltchim. Mai exact, planul de reorganizare a Oltchim elaborat de administratorul judiciar are un alt scop si nu pare a intruni criteriile prevazute de orientari. Prin urmare, in acest stadiu opinia preliminara a Comisiei este ca, daca se va constata ca masurile supuse investigatiei constituie ajutoare de stat, acestea nu ar putea fi considerate compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat”, sustin reprezentantii Comisiei.
in plus, Comisia este preocupata de faptul ca procesul de privatizare a Oltchim, astfel cum este planificat in prezent, poate conduce la o continuitate economica intre Oltchim si viitorul cumparator. Cu toate acestea, Comisia saluta faptul ca autoritatile romane si-au manifestat acum intentia de a se asigura ca procesul nu conduce la o continuitate economica, pentru a evita situatiile in care un cumparator ar beneficia de ajutoarele acordate in trecut Oltchim si ar putea fi obligat sa le ramburseze.
Oltchim este singurul producator din Europa Centrala de soda caustica lichida si singurul producator din Romania de clor si polieter polioli. Societatea exporta aproximativ 70 % din productia sa.
Oltchim a trecut printr-o perioada indelungata de dificultati economice si ajutoare de stat. Romania nu a recuperat sumele datorate autoritatilor publice timp de mai multi ani, ci a incercat sa converteasca creantele in actiuni si sa vanda intreprinderea unui investitor.
Numeroasele tentative de privatizare (incepand cu 2001) au esuat. in acest context, in martie 2012 Comisia a constatat ca o conversie in actiuni a creantelor Oltchim detinute de AAAS nu a constituit ajutor in vederea privatizarii imediate a Oltchim. Cu toate acestea, Romania nu a realizat conversia creantelor in actiuni, iar privatizarea a esuat in septembrie 2012. Societatea acumulat noi datorii publice si a intrat in procedura de insolventa in ianuarie 2013.