București, 11 iunie 2020: Incendiile, îmbolnăvirea și accidentele auto continuă să reprezinte principalele riscuri care îi preocupă pe români, arată Barometrul UNSAR-IRES privind “Percepția riscului și cultura asigurărilor în România”, realizat în luna mai 2020.
Incendiul și riscurile asociate acestuia continuă să constituie principala preocupare a celor cu vârsta între 18 și 50 de ani, în relație cu situația lor financiară, însă în scădere față de anul trecut – 60% în 2020, față de 73% în 2019. În acest interval de timp, îmbolnăvirea a devenit al doilea cel mai indicat risc, un factor posibil care a favorizat creșterea fiind epidemia de COVID-19, astfel încât 58% dintre români se declară preocupați de acest aspect, la egalitate cu accidentele auto. Furturile sunt, de asemenea, considerate un risc semnificativ de către 55% dintre respondenți, urmate îndeaproape de către dezastrele naturale (54%).
“Incendiul este perceput, încă o dată, ca fiind principalul risc care ar putea afecta stabilitatea financiară a românilor. În același timp, se observă că evoluția pandemiei de COVID-19 a ridicat noi îngrijorări în ceea ce privește sănătatea fiecăruia. În mod similar, incidența ridicată a accidentelor rutiere, care plasează România pe primele locuri în rândul statelor europene din perspectiva numărului de victime, rămâne o preocupare continuă”, a declarat Adrian MARIN, Președintele UNSAR.
Deși cei mai mulți români sunt îngrijorați de riscurile indicate anterior, peste o treime dintre respondenți (38%) declară că nu dețin o poliță de asigurare. Principalul motiv este reprezentat de lipsa banilor (31%), în scădere însă față de 2019, când 40% au indicat această cauză.
Barometrul UNSAR-IRES relevă și o conștientizare mai detaliată a riscurilor de către români și a tipurilor de instrumente pe care le au la dispoziție pentru a gestiona diverse situații. Proporția celor fără nicio formă de asigurare a scăzut – 38% în 2020, față de 44% în 2019, iar ponderea celor care urmăresc să achiziționeze o poliță de asigurare a crescut ușor, de la 41% în 2019 la 42% anul acesta.
Cei mai mulți consideră că o mai bună informare i-ar motiva să își încheie o asigurare (49%), în ușoară scădere față de anul trecut (51%). Concomitent, 61% se consideră bine și foarte bine informați în ceea ce privește asigurările, în creștere cu 11 puncte procentuale față de 2019. Din perspectiva surselor de informare, 80% au indicat internetul și peste jumătate se bazează pe detaliile oferite de familiile lor (56%) sau pe cele prezentate la televizor (52%).
„Faptul că românii declară acum că sunt mai bine informați și mai deschiși către a-și evalua riscurile la care sunt expuși față de 2019 este o dovadă de responsabilitate, dar și un rezultat al eforturilor de informare depuse, dar care trebuie continuate și chiar accelerate”, a completat oficialul UNSAR.
Totodată, studiul relevă faptul că mai bine de jumătate dintre români (53%) au încredere mare și foarte mare în societățile de asigurări (în creștere, de la 44% în 2019), iar cei mai mulți dintre ei (53%) consideră că asigurarea este o formă de protecție, față de 54%, anul trecut.
Barometrul UNSAR-IRES a fost realizat în luna mai 2020 pe un eșantion de bază de 1.309 persoane cu vârste cuprinse între 18 și 50 de ani și pe un eșantion de screening de 2.555 de persoane cu vârsta de peste 18 ani, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing), cu o eroare maximă tolerată de ±2,7% pentru eșantionul de bază și de ±2% pentru eșantionul de screening.
***
Despre UNSAR
Înființată în 1994, UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România reprezintă 20 de companii de profil. Acestea dețin o pondere de aproximativ 80% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional.
Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al federației asigurătorilor și reasigurătorilor europeni – Insurance Europe.
Despre IRES
Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie – IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltăm fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. Suntem una dintre cele mai mari companii românești de cercetare de piață și oferim soluții integrate pentru clienții noștri – organizații multinaționale, naționale și locale, instituții și organizații din România, dar și din străinătate – care înțeleg valoarea cercetării în evoluția lor pe termen lung. IRES este membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) și ne realizăm activitatea la cele mai înalte standarde profesionale, respectând practicile internaționale în acest domeniu.