București, 08 Octombrie 2020 Doar 13% dintre companiile participante la un sondaj realizat de PwC România fac în prezent obiectul unor inspecții fiscale, un procent mic comparativ cu aceleași perioade din anii anteriori, ca urmare a restricțiilor aduse de pandemie ce au redus inclusiv activitatea de inspecție fiscală.
”Dacă pe durata instituirii stării de urgență am văzut destul de multe blocaje în activitatea de inspecție fiscală, după ce am intrat în starea de alertă controalele au fost reluate și este chiar de așteptat o intensificare spre finalul anului. Aceasta pe fondul accentuării deficitului bugetar, dar și a nevoii autorităților de a derula verificări ulterioare pentru sumele deja rambursate, respectiv, pentru diferitele facilități fiscale acordate. Deși experiența ultimelor luni a arătat că verificările de documente pe cale electronică au devenit imperios necesare, fiind încurajate și de mediul de afaceri, există încă o tendință în practica autorităților fiscale de continuare a metodelor tradiționale de control și, din păcate, nici legislația relevantă aplicabilă nu a avansat suficient de mult și de rapid, fiind chiar depășită în multe privințe din această perspectivă de ceea ce se întâmplă pe teren”, a declarat Dan Dascălu, Avocat Partener al D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.
Chestionate când au avut ultima dată o inspecție fiscală în perioada de prescripție (ultimii cinci ani), o treime dintre companii au menționat că au făcut obiectul unor inspecții fiscale în 2015. Aproape un sfert au fost inspectate în 2019, 19% în 2016 și 14,3% în 2017.
Peste 30% dintre respondenți au spus că urmare a acestor verificări, le-au fost stabilite obligațiile fiscale suplimentare pentru deductibilitatea cheltuielilor și a TVA aferente serviciilor (inclusiv, pentru cele intragrup). Circa un sfert din aceștia au avut sume în plus stabilite în aria prețurilor de transfer, 10% pentru tichete cadou și 10% pentru campanii promoționale. ”Deși subiectele preferate de inspecțiile fiscale sunt în continuare poziționate aproximativ pe aceleași aliniamente, se observă păstrarea interesului organelor fiscale pentru deductibilitatea cheltuielilor și TVA aferente serviciilor, dar și o intensificare a tendinței de creștere a inspecțiilor din zona prețurilor de transfer” a declarat Ruxandra Târlescu, PwC Tax Partener.
”Având în vedere că restricțiile aduse de pandemie au generat probleme de lichiditate pentru companii, guvernul a implementat un pachet de facilități fiscale pentru a le sprijini să își continue activitatea. Suma totală a obligațiilor fiscale amânate la plată de către firme, fără dobânzi și penalități, în baza acestor facilități, ajunsese în septembrie la peste 16 miliarde lei. În aceste condiții, am vrut să aflăm în cadrul sondajului nostru dacă respondenții au posibilitatea să achite datoriile către buget. Vestea bună este că aproape trei sferturi și-au plătit obligațiile fiscale curente sau stabilite prin inspecție, iar un sfert le-au amânat în totalitate sau în parte, dar intenționează să le achite până la termenul la care expiră facilitățile, respectiv 25 octombrie”, a explicat Dan Dascălu.
Tichetele cadou, țintă pentru inspecțiile fiscale
O problemă spinoasă în cadrul controalelor fiscale a fost în ultimul timp, încă din perioada anterioară pandemiei, cea a tichetelor cadou al căror tratament fiscal a creat discordie între contribuabili și inspectorii fiscali.
Din acest motiv, 60% dintre companiile respondente au arătat că intenționează să nu mai acorde tichete cadou, tendința fiind remarcată în special la firmele din industria farmaceutică, construcții, imobiliare și IT.
”Nici starea de urgență și nici cea de alertă nu au constituit impedimente pentru controalele Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) privind tichetele cadou. Acest lucru ar trebui văzut ca un semnal de alarmă pentru jucătorii de piață care ar trebui să reanalizeze tratamentul fiscal aplicat stimulentelor fiscale acordate angajaților proprii, precum și angajaților terților”, a spus Dan Dascălu.
În aceste condiții, a concluzionat Ruxandra Târlescu, ”este esențial ca toti agenții economici care au acordat tichete cadou salariaților partenerilor cu care au derulat activități comerciale trebuie să reanalizeze toata documentația contractuală utilizată (inclusiv corespondența derulată, procesele-verbale derulate) și să decidă cum procedează, pe de o parte, pentru trecut (i.e. păstrează sau nu tratamentul inițial și eventual pentru viitor), iar pe de altă parte, pentru viitor, dacă mai utilizează sau nu asemenea instrumente de promovare și mai ales, în ce condiții, pentru a nu se contrazice cu abordarea pentru trecut”.
Pandemia a accelerat digitalizarea, cu majoritatea inspecțiilor derulate online
Restricțiile impuse de pandemie au accelerat toate procesele de digitalizare astfel că autoritățile fiscale au trebuit sa se adapteze: controale fiscale la distanță, deschiderea unei registraturi online, susținerea orală a contestațiilor, prin Whatsapp, Google Meets sau Zoom sau introducerea unui nou serviciu de programare online.
Conform sondajului, două treimi dintre companii, preponderent din sectoarele de prestări servicii, retail și IT, consideră necesară accelerarea acestui proces pentru întocmirea declarației anuale 101 și calculul impozitului de profit. ”Digitalizarea rămâne un subiect extrem de important pentru întreaga noastră societate, toți actorii implicați având doar de câștigat din implementare sa. În acest moment se fac pași importanți atât din partea autorităților fiscale, cât și a agenților economici în diferite zone. Rămâne desigur să adoptăm și legislația în mod corespunzător astfel încât să putem depune documentele în format electronic în diferitele proceduri fiscale și judecătorești, să nu mai se ajungă în situația în care dosarele să aibă mii sau chiar zeci de mii de pagini de depus, care nu doar că implică niște eforturi supradimensionate, dar și costuri uriașe și chiar inutile” a concluzionat Dan Dascalu.
Sondajul a fost realizat în vederea pregătirii webinaruluii ”Inspecțiile fiscale în timpul pandemiei”, organizat de PwC România și D&B David și Baias pe 6 octombrie, la care au participat circa 100 de companii din domeniile auto, farmaceutic, IT, FMCG, servicii, horeca, energie, transport, construcții, financiar.
Despre PwC
Misiunea PwC este de a construi încredere în cadrul societății și de a contribui la rezolvarea unor probleme importante. Firmele din rețeaua PwC ajută oamenii și organizațiile să creeze valoarea adăugată de care au nevoie. Suntem o rețea de firme prezentă în 157 de țări cu mai mult de 284.000 de profesioniști ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanței fiscale și consultanței pentru afaceri. Spuneți-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră și descoperiți mai multe informații despre noi vizitând site-ul www.pwc.ro.
PwC se referă la rețeaua de firme PwC și/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică.
© 2020 PwC. Toate drepturile rezervate.