Comparație între cele trei tipuri de facilități fiscale disponibile în prezent

0
1980

 

Material de opinie de Mihnea Galgoțiu–Săraru, Partener, Luisa Alb, Senior Associate, şi Tatiana Milu, Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

 

În contextul pandemiei SARS-CoV-2, autoritățile au adoptat mai multe măsuri fiscale menite să ajute mediul de afaceri să treacă peste dificultățile de natură financiară cu care se confruntă în prezent, precum și să prevină acumularea de noi datorii la stat prin susținerea conformării la plată a contribuabililor.

Cea mai recentă astfel de măsură legislativă a intrat în vigoare săptămâna trecută, prin publicarea în Monitorul Oficial pe 26 octombrie 2020 a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 181/2020, care se adaugă unui pachet legislativ preexistent, ce include Ordonanţa de Urgenţă nr. 69/2020, intrată în vigoare în luna mai a acestui an, tot în contextul dificultăţilor cauzate de situaţia medicală curentă, precum şi Ordonanţa de Guvern nr. 6/2019, adoptată în luna iulie a anului anterior, în afara contextului pandemiei.

Contribuabilii se află așadar în situaţia rară de a avea la dispoziție în prezent o paletă foarte diversă de facilități fiscale, iar alegerea rutei optime presupune o analiză a acestor opţiuni. Prezentarea comparativă de mai jos poate reprezenta un punct de pornire în acest proces pentru contribuabilii care doresc să afle dacă și în ce condiții ar putea fi eligibili pentru a beneficia de aceste facilități fiscale.

 

OG 6/2019 vizează restructurarea obligațiilor fiscale

Prima măsură anunțată dintre cele menționate, OG 6/2019, reglementează restructurarea obligațiilor fiscale restante la 31 iulie 2020 în anumite condiții expres prevăzute. Procedura de restructurare, așa cum a fost reglementată de această ordonanță, cu modificările și completările ulterioare, reprezintă o soluție de care poate beneficia orice persoană juridică, cu excepția instituțiilor publice si unităților administrativ-teritoriale, care se află în dificultate financiară, figurează cu obligații fiscale restante la 31 iulie 2020 și prezintă un plan de restructurare. Persoanele juridice care îndeplinesc condițiile legale trebuie să notifice autoritățile fiscale cu privire la intenția de a beneficia de această facilitate până la data de 31 martie 2021, termenul limită de depunere a cererii propriu-zise fiind 30 iunie 2021.

 

OUG 69/2020 anulează dobânzile și penalitățile

Cea de-a doua măsură legislativă anunțată, OUG 69/2020, reglementează anularea în totalitate a dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente unor obligații bugetare restante la data de 31 martie 2020. Cu o aplicabilitate vastă, această facilitate poate fi accesată de toate categoriile de debitori în baza unor condiții specifice de acordare. Ordonanța prevede mai multe ipoteze care, în anumite situații, pot fi folosite în mod cumulativ de către contribuabil. Cererea de anulare a obligațiilor fiscale accesorii trebuie depusă până cel târziu la data de 15 decembrie 2020, respectiv în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, pentru obligațiile fiscale accesorii stabilite în urma inspecției fiscale.

 

OUG 181/2020 simplifică eșalonarea la plată

Cea mai recentă măsură, OUG 181/2020, reglementează, în principal, o procedură simplificată de acordare a eșalonării la plată faţă de regulile din Codul de procedură fiscală și, în subsidiar, amânarea anumitor termene în contextul epidemiei de COVID-19. Mai concret, oferă contribuabililor posibilitatea de a achita în mai multe tranșe obligațiile fiscale principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-au împlinit după data declarării stării de urgență, pe baza unei cereri supuse unor condiții de acordare, care poate fi formulată până la 15 decembrie 2020. Eșalonarea obligațiilor fiscale principale și accesorii se face pe o perioadă de maximum 12 luni, beneficiar putând fi orice persoană fizică sau juridică. Pe lângă noile prevederi referitoare la eșalonarea la plată, o altă măsură binevenită este prelungirea unor termene, respectiv extinderea perioadei privind neaplicarea accesoriilor pentru debite restante până la data de 25 decembrie 2020 și prorogarea termenului privind rambursarea TVA cu control ulterior până la 25 ianuarie 2021.

Așadar, contribuabilii care se confruntă cu dificultăți financiare au la dispoziție aceste trei modalități pentru restructurarea, anularea sau eșalonarea unor obligații fiscale restante, care parţial se suprapun. Decizia de a alege una dinte acestea trebuie precedată de o analiză atentă privind situația actuală și previziunile de business pentru următoarea perioadă.

 

 

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.

Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații | Deloitte Legal actualizează în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here