ANIS și bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ lansează Ghidul ESOP în România

0
854

Companiile de tehnologie au acum o imagine mai clară asupra instrumentelor de remunerare a angajaților cu acțiuni sau părți sociale

 

București – 4 octombrie 2022: ANIS, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS), alături de bpv Grigorescu Ștefănică, lansează Ghidul privind ESOP – Stimulent pentru performanța societății, un instrument de remunerare pe termen mediu și lung a personalului-cheie, angajați și/sau membri ai organelor de conducere ale societăților, care oferă acestora posibilitatea de a dobândi acțiuni sau alte titluri de participare în companie.

 

Resursa umană este crucială pentru creșterea performanței, iar în contextul competiției pentru personalul IT și al deficitului de 15-20.000 de oameni în industria locală de software, remunerarea și beneficiile extra-salariale devin cu atât mai importante. Un element important în atragerea și retenția angajaților-cheie, a managerilor sau membrilor organelor de conducere este includerea lor într-un program ESOP (Employee Stock Option Plan).

 

Ce este ESOP? Care sunt avantajele unui astfel de instrument și cum poate stimula el performanța companiilor? Care este legislația aplicabilă în România?

 

Răspunsurile la toate aceste întrebări sunt detaliate în noul Ghid ESOP realizat de bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ, în colaborare cu Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (ANIS), lansat astăzi. Documentul este conceput cu scopul de a facilita companiilor IT membre ANIS și nu doar acestora, înțelegerea acestui instrument de remunerare, identificarea provocărilor pe care le pot întâmpina la implementarea unui astfel de program ESOP, respectiv cunoașterea pașilor pe care experții bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ îi recomandă în planificarea ESOP. Ghidul este disponibil gratuit aici.

 

Potrivit unui studiu efectuat de European Federation of Employee Share Ownership, procentul societăților europene care au lansat astfel de noi planuri de remunerare pentru angajați a fost în creștere de-a lungul anilor, cu 32% în 2021, ceea ce înseamnă un nou plan la fiecare 3 ani. De asemenea, în același an, 94% dintre marile societăți europene aveau implementată o formă de participare a angajaților la capital, iar 60% dintre acestea aveau implementate planuri de tip ESOP, cele mai multe fiind situate în vestul Europei. Țările din Europa Centrală și de Est au înregistrat ponderi mai reduse, aceste instrumente de remunerare fiind relativ noi peste aceste piețe.

 

Am gândit acest ghid ca un instrument practic, ușor de urmărit, care să sprijine societățile în procesul de evaluare și de decizie cu privire la implementarea planurilor stock option. Ultimii ani au relevat un interes tot mai crescut pentru ESOP, având în vedere contribuția semnificativă pe care o pot avea aceste planuri în atragerea și păstrarea angajaților valoroși, dar și în creșterea performanţei angajaților și a societăților care aleg să le implementeze (inclusiv în perioade marcate de dificultăți economice). Pe lângă rolul informativ al ghidului care are scopul de a cultiva potențialul insuficient exploatat al planurilor stock option, ghidul își propune să fie și un instrument pentru planificarea ESOP. Întrucât în acest domeniu nu există o soluție de tipul one-size-fits-all, ghidul oferă sprijin în identificarea elementelor esențiale ce trebuie definite anterior procesului de implementare și în înțelegerea mecanismelor de implementare, care pot fi diferențiatori majori pentru alegerea unei structuri ESOP optime”, a spus Cătălin Grigorescu, Managing Partner bpv Grigorescu Ștefănică.

 

„În perioada pandemică s-a putut observa cu precădere o apetență crescută pentru acest tip de instrumente, de participare a angajaților la capital, întrucât implementarea acestui plan se dovedește benefică în momente marcate de o perioadă dificilă economic. Potrivit unui studiu din SUA, majoritatea firmelor care implementează astfel de planuri s-au bucurat de o performanță semnificativ mai bună, raportată la păstrarea locurilor de muncă, salarii, beneficii acordate și sănătatea la locul de muncă, comparativ cu cele care nu aveau astfel de instrumente”, a declarat Gabriela Mechea, Director Executiv ANIS.

 

Beneficiile ESOP pentru angajatori și angajați

 

Printre beneficiile ESOP pentru angajatori se numără:

  • Creșterea motivației angajaților în atingerea obiectivelor individuale și ale societății;
  • Creșterea retenției angajaților prin dezvoltarea sentimentului de apartenență, derivat din proprietatea asupra titlurilor de participare ale societății;
  • Creșterea competitivității remunerației angajaților;
  • Poate duce la dezvoltarea unei guvernanțe sustenabile, la creșterea transparenței, la îmbunătățirea dialogului social, procesului de recrutare, precum și al performanței globale și profitabilității societății.

 

Pe de altă parte, printre beneficiile ESOP pentru angajați se regăsesc:

  • Participarea directă la succesul societății în același fel în care participă oricare acționar sau asociat;
  • Dobândirea unei componente de remunerație cu potențial nelimitat de apreciere în timp;
  • Participarea angajaților la procesul decizional are posibilitatea de a îmbunătăți performanța organizațională și calitatea vieții profesionale a angajaților și poate, de asemenea, să acționeze ca instrument de inovare la locul de muncă;
  • Creșterea circulației informațiilor în cadrul societății și ameliorarea nivelurilor de încredere dintre angajatori și angajați.

 

###

                                                    

Despre ANIS

 

24 ani de activitate în România. Înființată în anul 1998, ANIS reprezintă interesele companiilor IT românești și sprijină dezvoltarea industriei locale de software și servicii, creșterea atât a companiilor implicate în proiecte de externalizare, cât și a celor care generează proprietate intelectuală, prin crearea de produse.

 

Peste 175 de membri. În cadrul ANIS sunt reunite atât companii mici, cât și multinaționale, firme cu capital românesc sau străin, cu sedii în toate marile centre IT din țară, ceea ce asigură asociației reprezentativitate la nivel național.

 

Peste 47.000 de angajați. Membrii ANIS generează un număr semnificativ de locuri de muncă înalt calificată în societate.

 

Peste 3,87 miliarde de euro cifra de afaceri. Veniturile anuale cumulate ale membrilor plasează ANIS în zona actorilor cheie în ceea ce privește amprenta economică pe plan local. Cumulat, membrii ANIS au o cifră de afaceri de peste 65% din totalul veniturilor generate de industria IT la nivel național.

 

Pentru mai multe informații, accesați pagina Asociației – www.anis.ro

 

Despre bpv GRIGORESCU STEFANICA

 

bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ este o societate de avocatură cu o ofertă completă de servicii pentru tranzacții și litigii complexe, îmbinând în mod unic competențe juridice și fiscale. Fondată în 2006, societatea este recunoscută internațional pentru expertiza în sectorul tehnologiei și practica în arii precum drept societar, fuziuni și achiziții, drept fiscal, dreptul muncii, achiziții publice, servicii medicale, energie și infrastructură.

 

Echipa bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ este menționată constant pe poziții superioare printre firmele de avocatură recomandate de către prestigioasele publicații internaționale de specialitate precum Chambers & Partners, Legal 500, IFLR1000, ITR World Tax.

 

bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ este membru fondator a alianței regionale de societăți independente de avocați bpv Legal care oferă servicii juridice transfrontaliere în Europa Centrala și de Est. Membrii alianței sunt societăți partenere din Bratislava, Bruxelles, București, Budapesta, Praga și Viena.

 

Pentru mai multe informații, accesați www.bpv-grigorescu.com

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here