In conditiile in care numarul tranzactiilor imobiliare este in crestere si pe piata exista o concurenta slab pregatita, infiintarea unei agentii imobiliare este o oportunitate. Mai mult, deschiderea unei agentii imobiliare presupune o investitie minima si riscuri mici.
„Pentru a-ti deschide o agentie imobiliara ai nevoie de capital uman. Ai nevoie de agenti imobiliari pe care sa-i instruiesti. In rest, nu ai nevoie de utilaje sau de stocuri de marfa. Nu ai nevoie de investitii majore. Este mai ieftin sa-ti deschizi o agentie imobiliara decat o gogoserie. Pentru o gogoserie iti trebuie utilaje, care sunt destul de scumpe. Pentru a deschide portile unei agentii imobiliare trebuie sa ai un calculator, un birou, un telefon si o masina. Amortizarea investitiei se face imediat, in cateva luni”, a declarat Dragos Vilceanu, presedintele Asociatiei Brokerilor Imobiliari (ABI).
Daca in 2008 oamenii faceau imobiliare doar pentru ca obtineau castiguri fabuloase intr-un timp record, acum romanii se indreapta catre afacerile din imobiliare pentru ca pot patrunde usor in acest domeniu, aloca investitii minime pentru o astfel de afacere, isi asuma riscuri mici si au sansa de a castiga bine daca sunt profesionisti. Pentru a-ti deschide o agentie, tot ce trebuie sa faci este sa urmezi un curs de 5 zile (3 zile de traininguri si 2 zile de practica), in valoare de 500 de lei, pentru a obtine acreditarea de broker imobiliar si sa-ti infiintezi un SRL.
In ultimii ani, s-a observat ca in piata au aparut numeroase „buticuri imobiliare”. Acestea sunt agentii imobiliare care nu angajeaza mai mult 4-5 agenti imobiliari. Brokerii din cadrul acestor agentii de dimensiuni mici activeaza pe segmente de piata care nu se concureaza.
Meseria de agent imobiliar nu este asa de usoara precum pare
Meseria de agent imobiliar nu este una tocmai usoara pentru ca este foarte dinamica. Cea mai mare parte din activitatea brokerului se defasoara pe teren, de aceea putini rezista in acest domeniu. Asadar, 8 din 10 agenti imobiliari abandoneaza acest loc de munca in primele 6 luni, potrivit unei statistici ABI.
In prezent, obtinerea comisionului din partea clientilor este mult mai dificila decat inainte de criza. In plus, nu mai discutam de comisioanele astronomice din perioada 2006-2007. Venitul unui agent imobiliar este atractiv, dar pentru a ajunge la performanta trebuie multa munca si profesionalism.
In ceea ce priveste venitul unui agent imobiliar, acesta poate fi de cateva sute de euro, in cazul unui incepator si poate depasi 1.500 de euro, daca discutam de un specialist.
Bunul mers al unei agentii imobiliare depinde foarte de mult de performanta fiecarui broker in parte, deoarece incasarile firmei cresc direct proportional cu numarul de tranzactii imobiliare incheiate. Aproximativ 50% din comisionul incasat de agentul imobiliar se indreapta catre costurile operationale ale firmei.
„In conditiile in care in 2013 discutam de o piata imobiliara complet diferita fata de cea din 2008, agentii trebuie sa se adapteze noilor cerinte din acest sector. In acelasi timp, brokerii imobiliari cu experienta trebuie sa fie deschisi noilor metode si instrumente de lucru. Atat agentul, cat si cumparatorul trebuie sa lupte pentru a se lucra in mod legal pentru finalizare unei tranzactii imobiliare”, a subliniat Dragos Vilceanu.