Presedintele Traian Basescu a declarat, marti, intr-o conferinta de presa, ca justitia a adus Romania unde este, din nepasare, din credinta ca sunt Dumnezei si din dispret pentru interesul romanilor, din dispret pentru o tara in care sunt protejati le lege. Vezi aici declaratiile sefului statului.
Suntem in perioada de criza, dar in primul semestru al anului viitor Romania va iesi din recesiune. Vom trece pe crestere economica in semestrul II al anului urmator.
– Presedintele a declarat, legat de Alexadra Gatej: Daca e decizie de necolaborare, ce vreti sa-i fac? Vreau sa discut cu dansa si sa vad decizia CNSAS.
– Legat de cazul Monica Iacob Ridzi presedintele a declarat: seful sistemelor IT din minister a fost si el chemat la audieri. Dcaa procurorul considera corect, si eu consider corecta inspectarea calculatorului doamnei Ridzi.
– imi doresc ca noul an sa imi aduca liniste, iar romanilor le doresc tarie. Am convingerea ca la un moment dat, peste ani, se va recunoaste ca aceasta guvernare nu a avut alte solutii.
– Cel mai important lucru era ca partidele sa stie punctul de vedere al presedintelui, pentru ca am un portofoliu de informatie la care niciun presedinte de partid, niciun ministru nu poate ajunge. Schimbul de puncte de vedere este cel mai important lucru intr-o consultare. Eu am avut ca obiectiv un schimb de pareri. Am asigurat PSD ca ii voi sprijini in discutia in negocierea cu uvernul daca voe avea amendamente credibile la bugetul de stat. Nu am cerut nimic PSD-ului legat de Roberta Anastase, doar am luat nota de punctul de vedere al presedintelui Ponta ca trebuie schimbata. Invitatia mea a fost „discutati cu PDL”.
Romania a scapat categoric de incapacitatea de plata
– Romania a scapat categoric de incapacitatea de plata. Daca legea bugetului si a salarizarii trec prin Parlament, Romania isi consolideaza situatia economica si nu mai poate intra pe o curba de erodare. Doar in cazul unei degradari exceptionale a situatiei, la nivel mondial
– Ministerele de Finante si de Interne vor trebui sa reduca personal si sa eficientizeze munca. S-ar putea sa fie reduceri de 25%, s-ar putea sa fie 18%, depinde. ese clar ca undeva in zona Politiei este un proces de birocratizare extrem de puternic. Avem politisti raportat la mia de locuitori peste media Uniunii Europene. S-ar putea crea inspectorate regionalizate. Avem la fiecare judet un Inspectorat, nu am putea avea Inspectorate regionalizate? Ne-o trebui un inspectorat de Politie de Frontiera la fiecare judet? Nu ar fi mai bine sa fie la nivel regional?
– Cu presedintele Kazakhstanului a fost o discutie legata de plata datoriilor. Subiectul se refera la modalitatile de plata a datoriilor. Nu avem niciun interes sa creem probleme rafinariei de la Petromidia, dar luam nota de faptul ca Rompetrol angajeaza, ca are o contributie importanta la bugetul de stat. Trebuie gasita o formula care sa il sprijine pe agentul economic sa iasa din dificultate.
– Eu cred ca respectand dreptul la libera exprimare, actiunea WikiLeaks a facut foarte mult rau lumii.
– Legat de Republica Moldova, n-as vrea sa fac public nimic altceva decat speranta ca alianta pentru integrare europeana va reusi sa mearga in continuare.
– Singurul lucru pe care il putem e este legat de alocarea in mod realist a resurselor pentru investitii si daca reusim acest lucru avem sanse sa creem locuri de munca. Daca reusim sa schimbam si codul Muncii, este un alt element de progres si la bugetul statului.
Responsabilitate politica avem toti cei care n-am prevazut criza
– Cresterea TVA nu se mai poate face decat maxim 1%. Responsabilitate politica avem toti cei care n-am prevazut criza, n-am luat masuri din timp, am facut evaluari eronate, dar un apel amical, uitati-va ca sunt tari care reactioneaza dupa noi. Aduceti-va aminte numai de cate ori s-au schimbat evaluarile Fondului. Este o perioada in care evaluarile sunt foarte grele. Nu-mi reprosez neaparat ca n-am vazut efectele pentru Romania. Constat ca n-am fost singurul care n-a anticipat criza. Cei mai buni economisti ai tarii au gresit. Nu va pot garanta ca toate cifrele se vor indeplini. Nimeni nu poate garanta. Orice buget este o estimare, executia bugetara este altceva.
– Optiunea mea este pentru un acord de precautie cu FMI, cu BM si UE. Obiectivul a fost discutat la ultima vizita a delegatiei. Vrem un acord care sa ne dea asistenta tehnica necesara, fara sa ne dea bani, pentru a accelera procesele de inegrare in UE, care sa ne canalizeze catre absorbtia mai rapida a fondurilor. Probabil vom prevedea o suma. in ziua de azi nimeni nu stie ce se intampla peste 3 luni. Probabil vom negocia o suma intr-un stand-by, dar fara intentia Guvernului de a accesa acei bani.
– A schimba denumirea de rom in tigan ar fi o proba de lasitate a noastra. Sunt cetateni romani si trebuie sa ni-i asumam. Personal am recomandat aliantei sa nu voteze o asemenea lege, care ar pune sub semnul intrebarii moralitatea noastra, dar ar fi un semnal de slabiciune. Ne asumam minoritatea, incercam sa facem ce trebuie.
– Presedintele a declarat ca nu stie despre cazul Alexandrei Gatej, care, potrivit CNSAS, a fost recrutata de Securitate in 1989, pentru ca a fost in intalniri.
– Eu am sesizat dificultatea in care sa afla invatamantul si am constituit o comisie prezidentiala. Optiunea mea de a schimba Legea educatiei a fost o corecta. Ca a durat atat de mult nu a tinut de mine. Am avut acum 4 ani viziunea ca e ceva rau in sistemul de educatie romanesc.
– Eu nu-mi pot permite sa pun poporului roman o camasa de forta.
– Eu sunt dispus sa ma duc oriunde la o intalnire cu liberalii daca nu vin la Cotroceni.
– Guvernul la constatat ca se poate incadra in 39 de miliarde fond de salarii facand o marire de 15%. Ramane sa se ia o decizie politica daca un eventual excedent va fi dirijat catre investitii, catre crearea de locuri de munca. intrebat daca se va reveni, in sistemul bugetar, la salariul de dinainte de reducerile de 25%, presedintele a declarat ca nu poate avea decat un singur raspuns: prudenta.
Niciun sistem de justitie din UE nu a facut atat rau vreunei tari precum cel romanesc
– Romania va avea un raport bun din punct de vedere al pregatirii tehnice pe Schengen. CSM-ul este in situatia cea mai dificila. Fac un ultim apel la parlamentari: votul pentru dele doua cazuri aflate pe ordinea de zi a Parlamentului trebuie sa fie in favoarea justitiei. Marea problema este legata de CSM, unde s-a sperat ca va fi respectata legea. Exista o hotarare judecatoreasca a TB care invalideaza mandatul unuia dintre judecatorii care sunt la al doilea mandat. Oricum s-ar derula lucrurile mai departe, cei 3 membri ai CSM care fac un al doilea mandat nu au credibilitate. Nu este niciun amestec in treburile justitiei. Este obligatia mea sa veghez la buna functionare a institutiilor statului. Consider ca CSM-ul a adus Romania unde este. Nu este niciun sistem de justitie in UE care sa fi facut atata rau cat a facut in Romania. Au facut-o din nepasare, din credinta ca sunt Dumnezei si din dispret pentru interesul romanilor, din dispret pentru o tara in care sunt protejati le lege. Oricat s-ar supara doamna Pivniceru si doamna Costiniu, le place, nu le place, acesta e adevarul.
Sustin adoptarea Legii Educatiei in aceasta sesiune
– N-o spun eu, dar ultimul studiu PISA al OCDE, din noiembrie 2010, pentru anul 2009, care analizeaza nivelul elevilor din peste 70 de tari, situeaza Romania pe locul 49 la lectura si 47 la matematica. La stiinte suntem pe locul 48, dar suntem a 27-a tara din cele 27 state membre ale UE din puct de vedere al performantei in educatie. Este clar ca trebuie sa facem ceva. Nu mai putem face o batalie politica si din nevoia de a reforma sistemul de educatie. Dca tot suntem ultimii in interiorul UE din punct de vedere al performantelor elevilor, ce alt argument ne mai trebuie ca sa demonstram urgenta sistemului de educatie? Credinta mea este ca cea mai de pret resursa pentru dezvoltare este educatia. Este mult mai importanta decat sa ai gaze, titei, aur si carbune. Actualul sistem de educatie nu da nicio perspectiva Romaniei.
– Sunt un sustinator total al adoptarii Legii Educatiei in aceasta sesiune. Lucrurile nu mai pot cont
inua asa. S-a ajuns la o depreciere masiva a sistemului de educatie romanesc. Trebuie sa recunoastem esecul major al reformei educatiei initiata in 97-98 si trebuie sa trecem la un sistem de invatamant modern care sa dea competente. inteleg blocajul pe care incearca sa-l faca unii parlamentari, dar nu putem sacrifica si genneratiile urmatoare de dragul rectorilor, al profesorilor universitari.
Nu mai putem continua cu actualul cod al muncii
– Este obligatia politicului sa flexibilizeze Codul Muncii in asa fel incat acesti oameni sa nu mai fie supusi riscului social. N-o sa ajungem nici maine nici poimane la 8% crestere economica, ca sa dam incredere patronatelor. Nu vor mai fi cresteri explozive care sa absoarba rapid forta de munca.
– Am rugat partidele sa aiba ca prioritate pentru inceputul lui 2010 noul cod al muncii. Nu mai putem continua cu actualul cod al muncii, care face extrem de inflexibila piata fortei de munca. INS a facut o evaluare din care a rezultat ca 1,680,000 de romani merg la munca, dar nu figureaza in campul muncii. Singura explicatie pe care o putem da acestui nivel urias de munca la negru este inflexibilitatea codului muncii. Tot ce este munca sezoniera este supus fenomenului de munca la negru. si situatia de criza i-a silit sa angajeze la negru. Marea drama este ca acesti oameni nu au nici asigurarile sociale platite, nici pe cele de sanatate, si asta ii pune pe ei intr-o situatie dificila.
– Se pare ca s-au gasit resurse ca pe ordinea de zi sa fie inscrise legile care vizau obligatiile cu FMI si Banca Mondiala. Putem considera ca lucrurile sunt intr-un punct pozitiv.
– Au mai fost interventii ale partidelor legate de distribuirea de sume mai mari catre administratiile locale. PSD a ridicat problema unor blocaje intervenite la managementul spitalelor transferate catre autoritatile locale. Am promis o interventie eficienta la Guvern.
– Pentru luna octombrie exista o reducere efectiva de salariati cu circa 76.000, fata de 31 decembrie 2009. Procesul trebuie sa continue si in 2011.
– Am atentionat partidele ca nu cumva la capitolul cheltuieli materiale sa se dea drumul la achizitii de mobilier, plasme, masini si alte elemente de recuzita a politicianului instalat in functii publice si cu masina la scara. 2011 nu este anul in care sa ne permitem astfel de achizitii si ele nu sunt justificate.
– in raport cu situatia economica europeana, incepem sa construim bugetul cu orientare catre eficienta si competitivitate. O caracteristica vizibila a bugetului pe 2011 este prudenta. Bugetul reflecta o responsabilitate asumata de Guvern.
Vor continua politicile de reducere a cheltuielilor
– Bugetul de stat pentru 2011 vizeaza continuarea procesului de consolidare fiscala. Vor continua politicile de reducere a cheltuielilor, atat sociale cat si cu forta de munca. Daca in 2010 s-a facut o ajustare destul de bruta a numarului de salariati, in 2011 trebuie sa se treaca pe ajustarea fina. Ministerul de Finante si cel de Interne nu au inceput inca procesele de restructurare.
– Sumele pe care le imprumuta Romania sunt mici, dar au un impact foarte mare. inca avem un procent foarte ridicat destinat cheltuielilor sociale plus pensii. De asemeni, cheltuielile cu salariile, si aici inca avem cheltuieli mari in raport cu veniturile bugetului de stat. Partea pozitiva a bugetului este procentul pentru investitii, 6,5%.
– Am atentionat partidele asupra a ceea ce inseamna imprumuturile pe care trebuie sa le facem in 2011.
– Discutiile cu partidele s-au desfasurat intr-o atmosfera constructiva. Regret absenta PNL de la consultari. in general discutiile s-au axat pe bugetul pentru 2011, iar din acest punct de vedere am analizat parametrii bugetului de stat pentru 2011 si perspectiva pentru 2012. (Mediafax)