Concurenta are un rol important in dezvoltarea economica, daca se desfasoara conform reglementarilor specifice. Pe de alta parte, respectarea legislatiei concurentei este si in avantajul consumatorilor, care pot beneficia de marfuri de calitate superioara, la preturi adecvate. Iar Consiliul Concurentei este abilitat sa vegheze la respectarea tuturor regulilor in domeniu. Presedintele acestei institutii, Bogdan Chiritoiu, ne-a acordat un interviu, in exclusivitate.
Consiliul Concurentei a declansat doua investigatii privind o posibila modificare a regulilor de concurenta nationale si comunitare
de societatile active pe piata retailerilor din Romania. Pot fi facute publice rezultatele investigatiilor, mai ales ca se apropie
sarbatorile de iarna, iar hipermarket-urile vor fi luate cu asalt de cumparatori?
in domeniul comercializarii produselor alimentare, Consiliul Concurentei a derulat o investigatie, incepand cu 2009, privind o posibila fixare a preturilor intre retailerii Metro, Real, Rewe (Selgros Cash & Carry), Mega Image si furnizorii acestora. Investigatia a fost finalizata recent, urmand ca rezultatele sa fie anuntate pana la sfarsitul acestei luni. in ceea ce priveste a doua investigatie, aceasta a fost declansata la inceputul lunii
noiembrie si vizeaza o posibila fixare a preturilor intre unii retaileri (Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania SCS) si furnizorii lor. in cadrul acestei investigatii s-au efectuat inspectii inopinate la sediile companiilor implicate si s-au ridicat documente care, la ora actuala se afla sub analiza echipei de investigatie. Ca urmare, despre aceasta a doua investigatie, nu va pot da
prea multe detalii, fiind la inceput.
in ce alte domenii de larg interes pentru populatie au fost realizate investigatii, in acest an?
Principala noastra grija este consumatorul. Ca urmare, intervenim prin toate parghiile pe care le avem la dispozitie pentru ca acesta, consumatorul final, sa beneficieze de produse si servicii de calitate, la preturi rezonabile. Modalitatea prin care intervenim cel mai des este declansarea investigatiilor, in cazurile in care avem indicii ca se incalca legea. De asemenea, facem anchete sectoriale in cadrul carora este analizat modul de
functionare al unei anumite piete si – in acelasi timp – sa identificam masurile potrivite pentru a rezolva posibilele probleme de natura concurentiala. Totodata avem grija ca unele tranzactii sa nu duca la cresterea preturilor. Acest lucru nu inseamna ca blocam tranzactiile, ci ca incercam sa gasim
variante, astfel incat operatiunile sa aiba loc, dar consumatorul sa nu sufere. Avem in lucru multe investigatii si anchete sectoriale, cele mai multe fiind de interes pentru populatie. Astfel, in acest an, am finalizat ancheta sectoriala pe piata berii si am recomandat modificarea contractelor incheiate de producatorii de bere cu operatorii HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering), astfel incat sa fie eliminate acele clauze care limiteaza
concurenta. in acelasi timp, avem in derulare mai multe studii privind diferite sectoare ale economiei: asigurari, salubrizare, piata farmaceutica, piata energiei si a gazelor, distributia prin magazine virtuale a produselor electrocasnice si confectiilor, servicii de comunicatii electronice si acces
infrastructura. De asemenea, sunt in curs de desfasurare peste 60 de investigatii de incalcare a regulilor de concurenta.
in ce masura Consiliul Concurentei urmareste ca deficientele sau ilegalitatile semnalate sa nu se repete dupa incheierea unei serii de investigatii?
Activitatea Consiliului Concurentei se desfasoara pe doua componente principale: una preventiva de monitorizare a pietelor si supreveghere a actorilor de pe aceste piete – si una corectiva menita sa restabileasca si sa asigure dezvoltarea unui mediu concurential normal. Daca am finalizat o investigatie intrun anumit sector economic, nu inseamna ca nu mai monitorizam acel sector. Si vin cu exemplul investigatiilor pe piata produselor
alimentare: am finalizat o investigatie, dar am declansat alta. De asemenea, in cazul investigatiilor ce se finalizeaza prin asumarea de angajamente de catre companiile implicate, noi urmarim implementarea acestor angajamente. Recent chiar, am terminat monitorizarea angajamentelor asumate de companiile de telefonie mobila si distribuitorii lor in cadrul investigatiei privind cartelele preplatite. Pot sa va spun ca in cadrul procesului de monitorizare, s-au facut studii si am constatat ca in 2014, utilizatorii sunt foarte multumiti de produsele PrePay, inclusiv de pretul
acestora, comparativ cu anul 2012. in prezent, preturile cu amanuntul ale produselor PrePay sunt variabile (inclusiv preturile produselor apartinand aceluiasi operator de telefonie mobila), distribuitorii avand libertatea de a decide cu privire la pretul de revanzare a produselor PrePay. Acest aspect demonstreaza reinstaurarea si manifestarea concurentei prin pret, pe aceasta piata.
intr-o economie concurentiala care se bazeaza pe obtinere de profit, mai este loc si pentru bun simt si „fair play“ in relatiile comeciale, ori se utilizeaza toate mijloacele pentru a se castiga un loc cat mai bun pe piata?
Concurenta desfasurata in limitele legii nu poate avea decat un efect benefic pentru toata lumea. Asa cum spuneti, scopul urmarit de companii este obtinererea unui profit cat mai mare, profit ce nu poate fi realizat decat prin conservarea propriei clientele si castigarea unui segment nou de clientela. Acest lucru conduce la progres, dezvoltare tehnologica si management eficient. Pe de alta parte, daca o companie nu este fair play in relatiile cu celelate firme sau cu clientii sai, in mod cert acestia vor evita sa lucreze cu acest gen de companii, iar clientii se vor reorienta. Nu este in avantajul vreunei companii sa apeleze la acest tip de practici. (Daniel Negut)