Casa Poporului brand de tara!

0
2144
casa-porului-vedere-ansamblu

casa-porului-vedere-ansamblu

Cat am fost deputat, din 2000 pana in 2008, am facut milioane de pasi prin Casa Poporului… Fascinat de maretia si unicitatea ei… Mandru de superba creatie (fie ea si controversata!) a generatiei anterioare… Pacalit, in primele saptamani, de coridoarele ei interminabile, prin care, lipsit de firul Ariadnei, ma pierdeam cu usurinta…

Apoi i-am invatat harta, aproape pe dinafara… Cu scurtaturi ingenioase si cotloane nestiute… Dar, ca orice muritor, mi-am atins limitele: urcam pana la etajul 7 (cel putin o data pe luna, ca sa ridic bani de la casierie) si coboram doar pana la S2 (ca sa mananc un pranz cu pret subventionat, la ”cantina unitatii”)… Știam ca sunt nu-stiu-cate niveluri dedesubt, dar n-aveam voie sa-mi bag nasul pe acolo, asa ca n-am incercat… Și nici pe cladire n-am urcat, ca sa inalt steagul acela de 22 de metri (care a fluturat o vreme, apoi s-a potolit!)…
Dar Casa Poporului (sau Casa Republicii, ori Palatul Parlamentului, cum ii zice mai nou, mai ales ca functioneaza acum ambele Camere – cea inferioara, din 1994, si cea superioara, din 2004) reprezinta mult mai mult de atat… Nu e vorba aici doar de abscisa materiala, ci si de ordonata spirituala. Sa ma refer, totusi, la prima (pentru ca la a doua e mai potrivit sa reflectam, solitari, fiecare dintre noi): lungime – 270 metri; latime – 245 metri;  inaltime – 178 de metri, din care 86 metri (pe 12 niveluri, peste cota 0) si 92 metri (adancime sub nivelul solului – unde se gasesc si doua adaposturi antiatomice si un by-pass de metrou, sub forma unui tunel mai mic, pentru electrocar); suprafata construita la sol – 66.000 metri patrati; suprafata totala: 330.000 metri patrati (pe 23 de corpuri – sau ”tronsoane” de cladire).
Resurse umane: sute de arhitecti si ingineri, plus vreo 20.000 de muncitori. Colectivul de arhitecti a fost coordonat de Anca Petrescu, iar structura de rezistenta a Casei Poporului a fost realizata de o echipa condusa de Traian Popp (pe atunci, seful colectivului de rezistenta la Institutul de Proiectare ”Carpati”). Antreprenor general al lucrarii: Trustul Carpati. Constructia Casei Poporului a avut loc in anii ’80, sub supravegherea directa si constanta a lui Nicolae Ceausescu. Ceremonia asezarii pietrei de temelie a cladirii a avut loc la 25 iunie 1984. Investitie financiara: circa 4 miliarde de dolari (potrivit unei estimari datand din 2006).
Iata cateva elemente retinute de Wikipedia (nu Wikileaks!), in legatura cu faimoasa Sala a Unirii (una dintre ”Perlele Coroanei”): ”La 22 decembrie 1994, sala a fost inaugurata cu ocazia celei de-a cincea comemorari a Revolutiei Romane din 1989. Sala Unirii a fost proiectata pentru marile receptii care ar fi avut loc la nivel de sef de stat in aceasta cladire. Denumirea ei initiala a fost Sala de Banchete, ceea ce a atras dupa sine si o tratare arhitecturala cu fast a acestei sali. Spatiul interior este cel mai amplu (fiind a doua ca inaltime) dintre salile Centrului International de Conferinte, de exceptie, din intregul palat. Este rodul multor zile si nopti de lucru, atat pentru arhitectii, cat si pentru constructorii si artistii plastici romani. Este compusa dintr-o nava mare centrala (18×54 metri), cu un luminator central bogat ornamentat (din aluminiu turnat, acoperit cu slagmetal auriu) si doua nave laterale (6×42 metri), despartite intre ele prin doua colonade. Nava principala are inaltimea medie de 15 metri, iar cele doua laterale de 12,5 metri, cu plafoanele rezolvate cu intersectii de cilindri. Coloanele au caneluri in stil romanesc, cu capitel corintic, si sunt din marmura alba de Ruschita. Peretii au oglinzi de ipsos cu ancadramente din marmura alba de Ruschita, bogat ornamentate. Fundalurile sunt tratate aproape identic cu un arc puternic foarte ornamentat si campul din marmura alba. Tavanul este din sticla. Date fiind dimensiunile salii, pe latura lunga de intrare, usile au fost tratate ca portale monumentale, casetate cu intarsii din lemn de cires, iar rama din marmura alba, cu motive inspirate din arhitectura traditionala romaneasca. Sala se deschide direct catre exterior, catre parc, prin niste usi – ferestre inalte de 8m cu ornamente metalice din inox. Luminatorul, care ocupa aproape toata nava centrala, este executat de catre artistii plastici cu elemente din aluminiu turnat acoperit cu slagmetal auriu. Covorul imens (1100 m²) care acopera toata partea centrala a salii, a fost proiectat special pentru acest spatiu, avand elemente preluate din decorurile salii. Are o greutate de circa 3 tone, asa ca e nevoie cam de 35 de oameni pentru a-l desfasura. Nu este expus in permanenta, sala fiind foarte des folosita pentru targuri si expozitii nationale si internationale. La fel ca si in foaierul dinaintea salii, ecoul este foarte puternic”.
Casa Poporului are si alte sali de conferinte cu totul speciale: ”Al. I Cuza”, ”I. C. Bratianu”, ”C. A. Rosetti”, ”Nicolae Iorga”, ”Take Ionescu”, ”Nicolae Balcescu”, ”Sala Drepturilor Omului” etc. Ca sa nu mai vorbim de salile de plen ale Senatului si Camerei Deputatilor…
Drept pentru care Casa Poporului figureaza cu trei recorduri in World Records Academy – pentru cea mai mare, cea mai scumpa si cea mai grea cladire administrativa pentru uz civil din lume.
De ce n-am desemna, in mod oficial, acest edificiu grandios, ridicat cu truda romanilor, ca fiind brandul nostru de tara? De la introducerea Casei Poporului in circuitul turismului mondial, si pana la confectionarea de suveniruri cu forma sau imaginea monumentalei cladiri, ideile se pot pune repede in miscare… Daca alte tari atrag, anual, milioane de turisti interesati sa viziteze cateva ruine prafuite sau sa se fotografieze in costume nationale (altminteri, fabricate pe vapor!), de ce noi, romanii, sa nu facem bani frumosi dintr-o investitie uriasa care, la urma urmei, ar cam trebui sa-si scoata banii?…  Sa punem Casa Poporului pe: albume foto, carti postale, timbre, medalii, brelocuri, semne de carte, agende, cescute si farfurioare de ceramica, bibelouri, jucarii (ex.: trenulete electrice care sa strabata labirintul Palatului Parlamentului), CD-uri cu jocuri pe computer sau galerii multimedia – audio/video/foto s.a.m.d.
MEDIA BLOC, prin vocea celei mai vechi dintre publicatiile sale (”BUSINESS ADVISER”) propune CASA POPORULUI – BRAND DE ȚARa! Isaac Newton spunea, candva: ”Daca am vazut atat de departe, este pentru ca m-am ridicat pe umerii unor uriasi”. A venit timpul ca noi, romanii, sa privim lumea de pe Casa Poporului, nu de la nivelul Marii Negre…
VLAD HOGEA

 

Casa Poporului poate fi brandul de tara al Romaniei. Nu pentru ca este atat de mare incat impresioneaza, ba chiar sperie. Nu pentru ca este frumoasa, ci pentru ca nu este. Nu pentru ca este functionala, ci pentru ca nici functionala nu este.

  Ar putea, insa, sa fie brandul nostru, pentru ca ne reprezinta cel mai bine ca popor, ca mentalitate, comportament și cultura. Iata de ce :
–  A fost ridicata cu biciul și cu o autoritate de fier, or noi doar așa ne urnim. Din dragoste de frumos și dorinta de afirmare n-am fi ridicat-o niciodata.
–   Constructia ei a insemnat demolarea și distrugerea a mii de locuinte, biserici și chiar vieti și destine, or noi nu facem nimic fara ca mai intai sa stricam și sa dreanjam echilibrul și stabilitatea semenilor nostri.
–  De la distanta pare perfecta, dar de aproape se vad o multime de imperfectiuni, lipsa finisajului, improvizatia și murdaria, or noi nu terminam niciodata un lucru inceput, spre sfarșit ne plictisim și dam rasol, suntem convinși ca merge și așa, ascundem gunoiul sub covor.
–   La inceput ne-am mandrit cu ea, apoi am urat-o, or noi așa facem mereu. Ne schimbam ușor sentimentele și pozitiile, suntem oportuniști și influentabili, ne taram idolii in noroi, iar pe cei care i-am aclamat suntem dispuși chiar sa-i impușcam.
–   Este a noastra, dar am vinde-o oricui și oricand, caci noi așa suntem. Nu știm nici sa pastram, nici sa respectam, nici sa avem grija de ce lasam generatiilor viitoare.
–  Cand ne convine spunem ca este un monument, cand nu ne convine spunem ca este un cavou. Ba este bine ca este cea mai mare din lume, ba este rau ca are cel mai mare consum de agent termic din lume, caci așa suntem noi. Ne orientam dupa cum bate vantul și ne schimbam opiniile dupa placul interlocutorului.
Așa cum este, Casa Poporului poate fi un brand de tara mai bun decat frunzulita doamnei Udrea. Știti de ce? Pentru ca ea e unica, iar frunzulite sunt miliarde și, la urma urmei, pentru ca am facut-o noi, romanii aștia, care suntem.

MIRCEA COSEA

Casa Poporului este un obiectiv turistic important pentru Capitala și un simbol al unei epoci triste pentru romani. Este, de asemenea, un loc important, pentru ca aici iși desfașoara activitatea Parlamentul Romaniei. Dar de aici și pana la a fi considerat brand de tara e cale lunga. Nu se compara, totuși, cu Taj Mahal, ca sa apara pe toate imaginile simbolice despre Romania, cum e cazul monumentului amintit din India.

DAN MATEI AGATHON

Casa Poporului? De ce Casa Poporului? Aceasta sintagma ne arunca in derizoriu. in neant. Tot ceea ce este ”al poporului” este, de fapt, al nimanui. Un obiect, un lucru oarecare, o casa pot apartine unei persoane: fizice sau juridice. Poporul nu este nici una, nici alta. Așadar: nu ”Casa Poporului”, ci PALATUL PARLAMENTULUI. Ei, da, acesta poate fi, intr-adevar, un brand de tara. Acest edificiu, absolut impunator, dispune de toate atributele pentru a reprezenta Romania in lumea larga. Precum, in hotarele altor istorii, Turnul Eiffel sau Capitoliul. PALATUL PARLAMENTULUI este cea mai mare constructie din Europa. Și a doua, in lume, dupa Pentagon. Și cand te gandești ca un imbecil – nomine odiosa – propunea, prin anii 90, ca aceasta maiestuoasa cladire sa fie, pur și simplu, demolata. Spulberata in tarana. Așa cum s-a zis, candva, și despre celebrul Turn Eiffel. Mare e gradina ta, Doamne! Eu votez pentru PALATUL PARLAMENTULUI, ca brand de tara. Este cineva impotriva? Vreo abtinere? Multumesc. Știam eu ca romanii sunt baieti deștepti. Oare, unde am auzit aceasta rugaciune: ”Da-mi, Doamne, mintea romanului cea de pe urma?”…

OLIMPIAN UNGHEREA

Cu siguranta poate fi, chiar este! Eu cred ca este una dintre cele mai impresionante cladiri pe care le avem si cu care ne putem mandri, chiar daca multa lume o huleste. Este una dintre cladirile care chiar merita vazute… Se spune ca au murit oameni in timpul construirii acestei cladiri? Ei, hai sa fim seriosi, pentru ca si la Trasfagarasan au fost morti, chiar mai multi. Oriunde sunt sau au fost sacrificii, nu numai la Casa Poporului. S-au ridicat si alte cladiri unde au murit oameni, din cauza unor accidente. Eu cred ca asa-numita ”Casa a Poporului” este un edificiu cu care ne putem mandri.

HELMUT DUCKADAM

Eu zic ca e chiar un brand! Am tot umblat pe meleaguri straine si am tot auzit ca lumea este avida de a vedea Casa Poporului – culmea! – despre care s-a vorbit numai de rau. Este adevarat ca astfel de ”mastodonti” sunt legati de regimurile dictatoriale, dar eu cred ca poate fi un brand al tarii, chiar daca e legata de Ceausescu. Nu exista altundeva in Europa un astfel de mastodont, dar este in Romania! La constructia sa s-a depus multa energie, au fost multe sacrificii, dar… in sfarsit! De ce sa nu fie Casa Poporului o mandrie nationala, intrucat tot ceea ce exista in interiorul si pe exteriorul cladirii, toate materialele, au fost romanesti, inclusiv marmura, sculpturile, covoarele si policandrele? si atunci, de ce n-ar fi? E-adevarat ca sunt si alte posibile ”branduri” pentru Romania. insa, de pilda, de ce n-am pune alaturi de Casa Poporului si manastirile din Bucovina, in aceeasi idee de ”brand”?

BENONE SINULESCU

N-avem incotro, acum, daca o avem, trebuie sa ne reprezinte, dar nu este lucrul cel mai important! Adica, Romania poate fi reprezentata prin mult mai multe lucruri interesante, dar acum, daca tot avem aceasta Casa a Poporului, n-o s-o daramam! insa, nu cred ca ea poate fi un ”brand” pentru Romania, pentru ca aduce aminte de dictatura, de Ceausescu si nu poti spune ca Romania este reprezentata de asa ceva. Pentru ca, asa cum nu ne reprezinta Casa Scanteii, tot asa cred ca nu ne reprezinta nici Casa Poporului. Noi avem o tara cu o natura superba, pe care ar trebui sa o ingrijim si sa o promovam, pentru ca asta ne-ar reprezenta pe noi! Daca stam sa ne aducem aminte, noi am fost un neam de pastori, de viticultori, oameni legati de pamant, de agricultura, de glie. Asta ne-ar reprezenta pe noi!

DRAGA OLTEANU-MATEI

Nu, nu poti face dintr-un exces comunist, un brand de tara! insa, depinde despre ce discutam. Vorbim despre ceva ce aduce prestigiu tarii, ori care aduce bani? Daca ne referim la notiunea de ”brand de tara” ca un element ce aduce prestigiu tarii, in nici un caz! Daca vorbim despre ceva ce poate aduce bani, atunci este in regula!

VARUJAN VOSGANIAN (PNL)

Nu este singurul, dar in mod cert este un brand al Romaniei, avand in vedere cat a trudit acest popor si cati oameni au murit – oameni cinstiti care au fost pusi de sistem sa munceasca, sa ridice aceasta megalomanie. Deoarece cladirea a fost ridicata cu sacrificiul poporului roman, eu sper sa fie un element care sa reprezinte Romania, pentru ca acolo este munca poporului nostru, timp de cateva zeci de ani.

BOGDAN DIACONU (PC)

Da, cu siguranta! Din punctul meu de vedere, este unul dintre principalele obiective turistice pe care le-ar putea mediatiza Romania, in cautare de turisti. Prietenii mei din afara tarii ma intreaba, cand vin in Bucuresti, daca pot vizita Casa Poporului. si acest lucru se intampla tocmai pentru ca este legata de perioada ceausista, deoarece nici un popor nu-si poate renega istoria, oricat de tragica ar fi ea! Macar din memoria istoriei ar trebui sa profitam, daca la vremea respectiva nu ne-am ales cu nimic din beneficiile ”Epocii de Aur”. Fie ca ne place sau nu, Casa Poporului este o cladire reprezentativa și are avantajul ca este gata construita: nu trebuie sa mai avem ani de sacrificii si sa cheltuim milioane de euro sau dolari pentru a o construi. Este deja ridicata si e celebra in afara tarii – asta fiind si surprinderea mea, ca turiștii straini stiu de existenta ei – iar faptul ca este legata de memoria lui Ceausescu nu stiu cat ar trebui sa deranjeze! Nu poti nega trecerea lui pe acest pamant, cum nu poti nega nici trecerea comunismului pe aici. Important este ca, din acea parte a istoriei, sa tragem concluziile de rigoare si sa nu repetam greselile
! Dar, in nici un caz, nu ar trebui sa aiba de suferit exploatarea acestui brand.

NICOLAE BANICIOIU (PSD)
In momentul acesta, este sigur ca asa-numita ”Casa a Poporului” este unul dintre cele mai vizitate obiective ale Bucurestilor si – de ce nu? – ale tarii. Prin pozitia, prin dimensiunea sa, prin frumusetea interioara si exterioara a constructiei, ea s-a impus intre obiectivele turistice de prima mana. in ce masura o asemenea cladire poate fi un brand de tara – este o decizie asupra careia ne putem apleca cu foarte multa atentie. Ea nu scoate in evidenta o anumita traditie, anumite obiceiuri, o anumita arhitectura specifica poporului roman, pentru a putea fi calificata drept un brand national! insa, valoarea ei materiala, ca si arhitecturala, duce la concluzia ca este un obiectiv turistic important al acestei tari. Dimensiunile, arhitectura interioara si exterioara, functionalitatea salilor de conferinta, a celor care asigura desfasurarea de evenimente politice, culturale, economice, așeaza acest obiectiv in lista celor de prima mana din Bucuresti si din Romania.

IOAN OLTEAN (PD-L)

In primul rand, parerea mea este ca denumirile date pana acum sunt gresite. Nu poate fi nici ”Casa Poporului”, nici ”Palatul Parlamentului”, pentru ca acolo sunt si alte institutii. Este un Palat al Natiunii Romane, realizat de poporul roman, dupa un proiect romanesc. Toata constructia a fost realizata prin eforturile poporului roman, dupa o gandire romaneasca, prin tehnica romaneasca si cu materiale romanesti,. Este cea mai frumoasa cladire de pe glob si a doua, ca suprafata desfasurata, dupa Pentagon. Pacat ca nu a avut Ceausescu informatia corecta, pentru ca sunt convins ca ar fi cerut constructorilor sa mai adauge 300 mp si era mai mare decat Pentagonul! Am vazut Pentagonul si arata ca o cazarma. Diferenta, ca aspect estetic, fata de Palatul Natiunii Romane, este uriasa! Poate stiti ca, in 1922, un prezicator indian – Sundar Singh – a prezis ca va fi construit acest Palat al Natiunii Romane! Chiar i-a dat si dimensiunile si – daca retin bine – trei dintre laturile cladirii corespund cu dimensiunile spuse de el. Tot acest indian a prezis (dar nu a precizat cand se va intampla) ca aceasta constructie va fi Centrul Spiritual al Umanitatii… Bineinteles ca este un brand al Romaniei. Asa cum, pentru chinezi, o mare mandrie este Marele Zid, o constructie unica in lume, asa este si pentru noi acest Palat, despre care spun unii ca se vede din Cosmos!

 

GHEORGHE FUNAR (PRM)

Turistic, poate fi o atractie, prin marime, grandomanie, prin stil, dar eu cred ca Romania are alte branduri mult mai atractive, mult mai… ”culturale”, mai populare decat Casa Poporului. Oricum, in nici un caz nu este pe gustul meu! Poate fi ca un punct de atractie, dar – daca te gandesti la cetatile ardelene, la manastirile moldovenesti, la Bucovina, la alte atractii ale Bucurestilor, cum ar fi Ateneul, Muzeul Cotroceni, Palatul Regal, care atrag turistii – Palatul Parlamentului este departe de ele. Este, de fapt, imaginea unui regim megaloman, care suferea de un complex de inferioritate fata de Occident si pe care voia sa-l recupereze prin marime, nu prin finete, nu prin gust, nu prin tehnica, nu prin functionalitate. E adevarat ca aceasta cladire se bucura de atractia publicului, ea este vizitata si trebuie inclusa in circuitele turistice ale Bucurestilor, dar ca brand de tara, de atractie, sunt sigur ca micile manastiri din lemn sau cetatile din Ardeal atrag mai mult decat Casa Poporului.

GYORGY FRUNDA (UDMR)

Sper din toata inima ca nu! Din punctul de vedere al arhitecturii contemporane, Casa Poporului este o constructie inspaimantatoare! Ea violeaza toate canoanele arhitecturii contemporane. Uitati-va cum se face arhitectura de calitate in lume si comparati cu Casa Poporului. Este o monstruozitate ceausista! Este facuta de un dictator dezaxat si arata ca izvorata din mintea unui dictator dezaxat. Ceva mare nu inseamna si ceva frumos! si un hangar de dirijabil este mare, dar asta nu inseamna ca e si frumos. Noi putem avea cel mai mare cataif din lume, cel mai mare carnat din lume, cea mai mare rampa de gunoi din lume, dar asta nu inseamna ca sunt si lucruri frumoase si ne gandim sa le punem ca brand de tara! Marimea nu e un criteriu al frumusetii. Vorbind serios, chiar sunt putin mirat ca-mi adresati o asemenea intrebare! Mergeti unde vreti dvs., la Paris, la Bilbao, la New York, la Tokyo, la Berlin, unde s-a construit si mult si ”mare”, ca sa vedeti ce inseamna arhitectura de calitate. Repet: concluzia e ca este o constructie inspaimantatoare! Dupa canoanele arhitecturii contemporane, Casa Poporului este ceva de neimaginat.

CATALIN AVRAMESCU (consilier de stat – Administratia Prezidentiala)
In opinia mea, Casa Poporului poate fi un brand al Romaniei. si asta, deoarece aceasta constructie – in afara volumului deosebit, ceea ce o face sa fie a doua in lume, ca marime, dupa Pentagon – reprezinta o creatie pur romaneasca, de la conceptie si pana la materialele de constructie utilizate. Actualul Palat al Parlamentului este o cladire reprezentativa din punctul de vedere al unei institutii publice, daca vreti, iar promovarea sa ca brand de tara nu inseamna, in nici un fel, o lauda adusa asa-numitei „Epoci a lui Ceausescu”, ci este, pur si simplu, o recunoastere a eforturilor poporului roman – un efort uman deosebit –  de a realiza o constructie de asemenea amploare.  
Dr. TRAIAN POPP (Coordonatorul echipei care a proiectat structura de rezistenta a Casei Poporului)
(articol preluat din revista Business Adviser nr 60, varianta print)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here