Cei doi ani de criza imobiliara pe care i-am traversat au fost duri – multi investitori au ramas fara afaceri si ingropati in datorii. Brusc, au disparut toti cei care nu erau pregatiti corespunzator, ceea ce inseamna mai mult loc pentru profesionisti. Prin urmare, cei care isi cauta o locuinta se impart in mai putine directii.
Tocmai datorita acestui lucru, criza inseamna o oportunitate uriasa pentru cei care reusesc sa joace dupa noile reguli ale jocului, iar jucatorii care s-au adaptat pietei marcheaza acum profituri de aproximativ 10%.
Din cauza incasarilor reduse, provocate de criza, o parte dintre dezvoltatorii imobiliari au fost nevoiti sa ceara insolventa, iar altora le-a fost ceruta de catre partenerii de afaceri catre care nu si-au mai putut onora datoriile. Ceilalti, care s-au miscat mai repede si au resit sa isi restructureze afacerile, traiesc acum in noile conditii de piata, unde chiar daca nu mai castiga la fel de mult ca acum cativa ani, au inca profituri satisfacatoare.
Analiza de caz
1. ROMANIA INVEST
Fondul de investitii Romania Invest a inceput sa cumpere apartamente de pe piata bucuresteana inca din 2006, adica a prins toate etapele pietei. Au inceput sa vanda chiar la inceput de criza si au pornit din start cu o strategie bine adaptata momentului. „Desi a lovit brusc, criza prin care trecem nu a fost deloc surprinzatoare. Contextul international era de asa natura incat orice imvestitor care intelege mersul lucrurilor in aceasta industrie avea pregatit un plan B. Tocmai pentru ca am simtit aceste semnale negative, am fost foarte atenti la preturile de cumparare, lucru care acum ne permite sa vindem acum apartamente exact cu preturile pe care si le permit romanii. In plus, am avut intotdeauna asteptari realiste si ne-am adaptat bine momenetului, folosind strategii de marketing mai putin costisitoare, dar mult mai targetate”, spune Nimrod Zvik, directorul de marketing al Be Igloo.
Be Igloo vinde apartamentele Romania Invest (circa 750 de unitati) cu preturi care pornesc de la 52.000 de euro pentru doua camere, cu 25% mai mic fata de perioada de boom a pietei imobiliare. De multe ori, acest pret este chiar mai mic decat cel oferit de dezvoltatorii proiectelor unde compania detine locuinte. „Acest pret ne asigura un volum mediu de 10 clienti pe luna, aproape dublu decat tintisem pentru perioada aceasta. incasarile ne permit sa pastram si o strategie de promovare adecvata – am investit cam 600.000 de euro in acest segment, in ultimii doi ani. Daca ne referim strict la ce ramane dupa toate cheltuielile, urmarim si avem un profit de cam 10%, acceptabil pentru aceasta perioada.”, continua Nimrod Zvik.
2. Green City
Unul dintre dezvoltatorii care a inteles potentialul crizei este developerul Green City. Acesta a ales sa inceapa constructia la proiect anul trecut. Nu a fost descurajat de faptul ca altii tocmai isi pun lacatul pe proiectele in care nu mai reuseau sa vanda nimic, ba chiar din contra, s-a folosit de toate avantajele pe care le adusese criza. Preturile materialelor de constructie scadeau constant, mana de lucru se ieftinise, deci avea toate premisele pentru a construi ieftin, chiar si cu atentie maxima la calitate. Astfel, a reusit sa obtina un pret mediu pe metru patrat de 500 euro cu o investitie totala de 40 milioane euro. Faza a doua a proiectului definitivata recent, iar dezvoltatorul a vandut 150 de locuinte anul acesta. “Clientii sunt incantati de raportul calitate-pret, dovada sta si faptul ca luna trecuta am vandut 13 case. Acum mizam pe un profit care merge in jur de 10% pe masura ce vindem si putem spune fara urma de dubiu ca am facut afaceri bune anul acesta.”, arata Alexandru Petrescu, director de vanzari al Green City.
Ansamblul rezidential Green City se construieste in cadrul unui fost domeniu regal si se intinde pe o suprafata de 100 de hectare, dintre care suprafata verde si parcurile reprezinta 24 de hectare.
3. Luxury International
Dar nu numai constructiile ieftine se vand pe timp de criza. Și clientii de lux au nevoie de rezidente sau cauta locuinte pentru a isi investi banii. Tocmai
de aceea, recent a fost lansata pe piata agentia imobiliara Luxury International, in urma unei investitii de 300.000 de euro. „Cheltuim circa 3.000 de euro pe luna, bani la care se adauga alti 10.000-15.000 de euro, costurile pentru promovarea ofertelor din portofoliu. Dar toti acesti bani sunt recuperati dupa vanzarea proprietatilor. Noi incasam un comision mare, de 8-10%, pentru ca garantam vanzarea si riscam fondurile proprii pana ajungem sa vindem. Oricum, nu putem sa ne plangem. Momentan lucrurile merg, negociem mai multe tranzactii cu valoare mare. Practic, riscam mult, dar castigam si mai mult in urma tranzactiilor”, dezvaluie Ștefan Nita, general manager al Luxury International.
Consultantul imobiliar de lux s-a lansat pe piata in aceasta toamna si vinde proprietati de lux, extrem de valoroase, media preturilor fiind de circa un milion de euro.
in concluzie, majoritatea celor care au afaceri in domeniul imobiliar recunosc faptul ca acum cel mai important lucru este sa reuseasca sa miste banii blocati si sa isi asigure cash-flow, profitul fiind mai putin important, acesta urmand sa se consolideze odata cu relansarea pietei.