- Procentul de externalizare a serviciilor de administrare a proprietăților a crescut în ultimii ani pe segmentele de retail și birouri;
- În 2017, 79% dintre noile proiecte au apelat la servicii externalizate pentru activitățile de management de proprietăți imobiliare, față de doar 24% în 2015;
- CBRE estimează că 2018 va fi anul care va marca avântul sectorului industrial, în ceea ce privește externalizarea administrării activelor.
București, 09.07.2018. CBRE, liderul mondial și național pe piața de consultanță imobiliară, a analizat evoluția segmentului serviciilor de administrare a proprietăților, în ultimii ani, în România. Conform reprezentanților CBRE, tendința este de creștere semnificativă a procentului de externalizare pe acest segment.
“Inițial, pe piața locală administrarea proprietăților se realiza exclusiv prin resurse interne. Pentru CBRE, primul segment care a spart gheața în România, în 2013, a fost retailul, prin Sun Plaza, care a apelat la noi pentru serviciile de închiriere, de administrare financiară, marketing și tehnice, pentru administrarea generală a proiectului, inclusiv executarea, modificarea și monitorizarea contractelor. Printre marii proprietari de centre comerciale care au decis să predea suprafețe mari în administrarea departamentelor specializate ale consultanților i-aș aminti, pe lângă S Immo cu Sun Plaza, pe clienții noștri VIVO!, la nivel național, sau Felicia Shopping Center din Iași. Principalul motiv care a favorizat acest fenomen este nevoia de eficientizare a costurilor prin utilizarea unor echipe multidisciplinare experimentate și a unor furnizori competitivi. Pentru un dezvoltator este mai complicat să constituie echipe interdisciplinare, care se bucură de know how, experiență, training și resurse asigurate de rețeaua CBRE, capabile să dirijeze un proces complex cum este administrarea unui centru comercial sau a unei clădiri de birouri”, explică Luiza Moraru, Coordonator al Diviziei de administrare a proprietăților imobiliare a CBRE, pentru regiunea Europei Centrale și de Est.
Orientarea spre externalizare se simte și pe piața clădirilor de birouri, unde s-a remarcat o evoluție spectaculoasă în ultimii trei ani. În timp ce 24% dintre proiectele de clădiri de birouri livrate în anul 2015 apelau la externalizarea serviciilor de administrare a proprietăților, 57% adoptau acest mod de lucru în 2016. Anul 2017 a marcat un nou salt: aproape 80% din spațiile de birouri beneficiau de serviciile companiilor specializate în domeniu. Dezvoltarea pieței de administrare a proprietăților de către consultanți specializați, pe segmentul clădirilor de birouri, prezintă o evoluție constant ascendentă:
- În anul 2015, stocul de spații noi de birouri s-a situat la 73.000 m2, din care 17.700 m2, reprezentând 24%, au apelat la externalizarea serviciilor de administrare a proprietăților;
- În 2016 au fost livrați 294.000 m2 de spații de birouri, din care 167.300 m2 (57% din suprafața totală) au fost administrați de echipe externe;
- Anul 2017 a marcat apropierea de maturizare a acestui segment: din totalul de 123.000 m2 de spații de birouri finalizate, 79%, reprezentând o suprafață de 97.300 m2 , au fost trecuți în administrare externă.
“Creșterea cererii pentru administrarea externă a proprietăților reprezintă un fenomen îmbucurător și un semn de maturizare a pieței imobiliare locale. Utilizarea de servicii profesioniste crește calitatea activității și scade costurile, generând economii semnificative pentru proprietar și o experiență îmbunătățită pentru chiriași și beneficiari. Eficientizarea și transparența proceselor zilnice sunt o consecință directă a externalizării serviciilor de administrare. CBRE are un departament specializat în administrare de proprietăți încă din 2013 și cred că unul dintre marile noastre atuuri este uriașa experiență din rețea, de care beneficiem. Avem mii de colegi în toată lumea, al căror know-how am știut să-l valorificăm și să-l adaptăm pieței locale. În plus, CBRE investește masiv în tehnologie dedicată proceselor de administrare a clădirilor. Am achiziționat și dezvoltat aplicații și soluții software pentru a le putea oferi tuturor clienților cele mai bune servicii existente pe piață la ora actuală”, a adăugat Valeriu Toma, Deputy Head of Asset Services al CBRE Romania.
Potrivit reprezentanților CBRE, după segmentele de retail și spații de birouri, 2018 va fi anul sectorului industrial în ceea ce privește creșterea numărului de proiecte administrate extern.
Portofoliul de clienți al CBRE pe segmentul de administrare a proprietăților include, pe lângă centre comerciale, mai multe clădiri de birouri, printre care Timpuri Noi Square, proiectul Vastint, sau Green Gate din București.
În prezent, CBRE administrează, la nivelul Europei Centrale și de Est, 300 de proprietăți, adică o suprafață de 3.950.000 de metri pătrați, dintre care 1.800.000 de metri pătrați de centre comerciale și 1.000.000 de metri pătrați de birouri, restul suprafeței fiind spații industriale și logistice. În România, departamentul dedicat al CBRE, înființat la finele anului 2013 sub conducerea Luizei Moraru, are astăzi în administrare 11 proprietăți, în suprafață cumulată de 400.000 m2.
Despre CBRE
CBRE Group, Inc. (NYSE: CBRE), Fortune 500 și S&P 500 cu sediul central în Los Angeles este cea mai mare companie de servicii comerciale și investiții în real estate din lume, pe baza veniturilor din 2017. Compania are peste 80.000 de angajați (fără a include afiliații), răspunde nevoilor dezvoltatorilor imobiliari și deservește proprietari și chiriași prin intermediul celor peste 450 de birouri (excluzând filialele) din întreaga lume. CBRE oferă o gamă extinsă de servicii integrate, inclusiv administrare și coordonare de tranzacții și management de proiecte, managementul proprietății, administrarea investițiilor, evaluare, închiriere de proprietăți, consultanță strategică, vânzări de proprietăți, servicii ipotecare și servicii de dezvoltare. Vă rugăm să vizitați site-ul nostru la www.cbre.ro.