In urma cu o saptamana imaginea turismului romanesc a primit o lovitura grea dupa ce o studenta japoneza a fost racolata din aeroportul Otopeni si ucisa intr-o padure din apropiere. Pentru evitarea unor astfel de incidente, turoperatorii propun monitorizarea taximetristilor dar si infiintarea unei linii de metrou care sa lege aeroportul de oras.
„Problema taxiurilor din aeroport afecteaza, in primul rand, imaginea Romaniei. Este normal, daca dai de un brunet burtos, nebarbierit, care miroase a transpiratie, care te agreseaza si iti ia bagajul din mana, desi tu nu vrei. Te urca in cine stie ce masina, nu are tarif, iar cand ajungi la destinatie este in stare sa-ti puna cutitul la gat daca nu ii dai 50 sau 100 de euro”, a declarat Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45.
El crede ca tarifele taxiurilor ar trebui sa fie afisate vizibil in interiorul fiecarei masini.
„Trebuie ca soferii de taxi din aeroport sa fie barbieriti si sa aiba un anumit tip de uniforma, ca sa poata fi recunoscuti de turistii straini. Toti trebuie sa fie inregistrati de politie, cu amprente, telefon, adresa. Ar trebui facute controale zilnice la aeroport si supracontroale, si sunt convins ca dupa ce vor fi arestati 2-3, se vor linisti. Toate aceste lucruri se cunosc, dar nu se iau masuri. Numai la Bagdad sau Teheran te alearga unii sa iti ofere taxi si negociaza tariful cu tine”, a mai spus Burcea.
Simion Giurca, seful Biroului de turism al Romaniei la Viena, spune ca problema sigurantei turistilor este una primordiala, pentru ca are un impact deosebit asupra atractivitatii si imaginii brandului turistic national.
„Din cauza imaginii deficitare a Romaniei pe plan international, orice incident de natura criminala in care sunt implicate persoane straine va avea un ecou mult amplificat, fata de alte tari din care ar fi preluat ca un caz banal. Referitor la portile aeriene de intrare in tara, care oricum sunt obiective cu un grad ridicat de securizare, ar trebui amenajat la intrarea in sala benzilor de bagaj un infodesk vizibil si clar semnalizat pentru informarea turistilor privind indeosebi elemente de siguranta personala (cu cine sa stea de vorba, ce trebuie sa evite, cu ce taxi pot pleca siguri de la aeroport, cine are dreptul sa-i legitimeze etc.) si minimum de informatii privind regimul valutar si de plati, transport in comun, obiective turistice sau adrese utile”, a spus Giurca.
El afirma ca informatiile ar trebui sa fie disponibile in 3-4 limbi de circulatie. De asemenea, ar trebui facuta o monitorizare „severa” a firmelor si personalului taximetrelor care deservesc strainii, atat in holul de sosiri, cat si pe platforma exterioara a aeroportului.
„Exista suficient personal din sistemul de siguranta al statului in incinta aeroportulu pentru a putea face aceasta treaba. Este nevoie si de prezenta nonstop a unei patrule de politie cu politisti vorbitori de limbi straine in sala de sosiri, atat pentru a le putea furniza informatii celor interesati, cat si pentru a descuraja sau recunoaste posibilii infractori.
Radu Enache, presedintele Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), crede ca multe dintre problemele pe care le intampina turistii atunci cand ajung cu avionul in Romania s-ar putea rezolva daca s-ar face o linie de metrou care sa uneasca centrul Bucurestiului cu aeroportul.
„Majoritatea aeroporturilor civilizate au metrou. Altfel, stai la mana tuturor taximetristilor”, a spus el.
Dragos Raducan, vicepresedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), afirma ca aeroporturile din Europa care nu beneficiaza de metrou sunt legate de orasul din apropiere cu linii de tren si mai multe linii de autobuze.
„Nu poate sa vina orice taximetrist si sa agate turisti in aeroport. in alte tari, la aeroport, turistii stau grupati la coada si taximetrele la fel. Aeroportul Otopeni nu reuseste de ani de zile-si presupun ca intentionat nu reuseste-sa puna ordine in aceasta mafie a taxiurilor. Solutia imediata ar fi ca un angajat al aeroportului sau politia sa ordoneze taxiurile. Saraca japoneza nu avea cum sa stie daca cel care a racolat-o e dubios sau nu sau, daca este angajat sau nu al aeroportului”, a mai spus el.
Raducan crede ca „organele abilitate” stiu cum sa elimine taxiurile ilegale din aeroport, insa nu vor sa faca acest lucru.
„Orice eveniment de acest gen creeaza imagine negativa asupra turismului romanesc. Oamenii uita in timp, dar orice cautare pe internet poate aduce in prim plan situatii de acest gen”, a mai spus oficialul FPTR.
Cristian Barhalescu, secretar de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT), considera Japonia o piata buna pentru Romania. in urma cu cativa ani, insa, MDRT a inchis o serie de birouri de promovare turistica, printre care si cele din China si Japonia.
„in planul nostru este sa ne orientam si catre pietele chineza si japoneza. Este posibil sa deschidem un birou in China”, a mai spus el.
Potrivit statisticilor, Romania a avut anul trecut 9.063 turisti chinezi (care au inoptat in hoteluri si pensiuni), 16.406 japonezi, mult mai putini decat turistii austrieci (62.123), francezi (109.346) sau germani (206.932).
Pe data de 15 august, in jurul orei 20.30, un tanar de 26 de ani (Vlad Nicolae) a abordat o studenta japoneza, in varsta de 20 de ani, in incinta Aeroportului „Henri Coanda”, oferindu-si ajutorul pentru a-i gasi un taxi.
Vlad Nicolae a urcat impreuna cu tanara in taxi, insa cei doi au coborat dupa parcurgerea unei distante scurte, intr-o zona in care drumul este marginit, de ambele parti, de padure. Vlad Nicolae si tanara au fost observati in acel loc de catre soferul taxiului dupa aproximativ doua minute, la marginea soselei, insa pe celalalt sens de mers.
Doua zile mai tarziu, in acelasi loc a fost descoperit cadavrul studentei, acoperit cu frunze si prezentand urme de violenta. La aproximativ 60-70 de metri distanta a fost descoperita valiza victimei. (MEDIAFAX)