Sezonul datelor financiare trimestriale a început să își croiască drum spre investitori. Această perioadă aglomerată impune piețelor prioritizarea atenției, într-un tsunami de știri de tip geopolitic, de reglementare, macro, și tehnologic. Calendarul raportărilor include Tesla și Netflix miercuri, TSMC joi, Microsoft și Google pe 24 octombrie, Amazon pe 26 octombrie. Pentru multe dintre companii, însă, acționarii sunt forțați să privească dincolo de cifrele trimestrului al treilea.
Potrivit lui Claudiu Cazacu, consultant de strategie la XTB România, competiția se regăsește peste tot. „Confruntarea se dă între giganții din sectorul tehnologic, pentru cotă de piață în segmente cu potențial, între fluxul de date fundamentale și așteptări pentru profit și celelalte știri sau între guverne și companiile bănuite a fi abuzat de poziția dominantă”, explică analistul XTB România.
În această serie, SUA analizează plățile Google către Apple și alte firme pentru a menține motorul său de căutare drept opțiune implicită. Tot aici, Amazon și Microsoft sunt în vizorul Ofcom din Marea Britanie, deținând 60-70% din piața locală de servicii cloud. Microsoft este vizată de o solicitare a Fiscului din SUA pentru 28,9 miliarde de dolari, plus dobânzi și penalități. Microsoft respinge suma. Compania a pornit o procedură juridică întinsă posibil pe ani de zile, considerând că ar putea obține reducerea valorii de plată cu 10 miliarde de dolari.
Cele mai noi revelații se adaugă valului de interes al autorităților, de ambele părți ale Oceanului Atlantic, pentru sectorul de tehnologie unde câteva nume sunt văzute a avea poziții dominante în piață. În condițiile unor deficite bugetare adâncite și tot mai dificil de acoperit cu dobânzi mult peste cele din anii din anii anteriori, presiunea anti-monopol și pentru o reglementare mai strânsă e în creștere. Pentru unele servicii și bunuri de tehnologie, etapa de creștere accelerată s-a încheiat. Deși impactul asupra profiturilor nu va fi imediat semnificativ, guvernele încep să își intensifice progresiv influența în sector.
Rămâne, însă, deschisă, linia foarte promițătoare a noului val de servicii de inteligență artificială. Progresul este remarcabil, în special când luăm în considerare evoluțiile din ultimele luni.
O combinație de tehnologii deschise (open-source) și aflate în proprietate, concurează pentru a redefini limitele tehnologiei. O serie întreagă de sectoare și metodologii sunt acum pregătite pentru transformare, unele având potențialul
de a trece prin adevărate revoluții.
„Totuși, investitorii au avut o opțiune de tipul: un val ridică toate vasele, finanțarea devenind abundentă pentru startup-uri din domeniu, și cu intrări de capital ducând la creșteri ample pentru companii precum Nvidia, Microsoft, Google sau Amazon anul acesta. Cu toate acestea, perspectivele viitoare sugerează o abordare selectivă din partea investitorilor. Dincolo de rezultatele celor 3 luni încheiate în septembrie, investitorii vor scruta semnele unor produse bazate pe AI cu cerere în piață, care promit beneficii financiare într-un cadru temporal relativ scurt”, precizează analistul XTB România.
Strategia Microsoft, prin alianța cu OpenAI și adopția tehnologiei ChatGPT, este privită ca un barometru al tendințelor sectorului. Gigantul a oferit rezultate cu 20% peste așteptări pentru profit și 8% pentru venituri în trimestrul al doilea. Segmentul său de cloud, deși în creștere de două cifre, a încetinit ca ritm anual de la 40% în T2 2022 la 26% în T2 din 2023. Deși se așteaptă ca veniturile din AI să aibă un impact semnificativ abia în a doua parte a anului viitor, investitorii vor analiza cu atenție datele și proiecțiile ce vor fi anunțate pe 24 octombrie pentru a evalua perspectivele de creștere.
Google, care a accelerat dezvoltarea Bard, concurentul său pentru ChatGPT, se va duela și pentru atenția piețelor cu Microsoft pe 24 octombrie. Interesul pentru căutările efectuate prin Bing, îmbunătățit prin servicii AI integrate direct în browser-ul Edge al Microsoft, este o amenințare directă și majoră, pe care Google o ia în serios. Ambele variante au realizat saltul de la text spre imagine. Acum oferă posibilități de experimentare, editare, creare de imagini sau chiar aplicații care păreau de domeniul fantasticului anul trecut. Rămâne de văzut în ce măsură vor fi acestea transformate în venituri viitoare, palpabile pentru acționarii companiilor.
Acțiunile Microsoft au avansat cu 38,5% anul acesta, iar ale Google cu 58,9%, deși atenția publică este captivată în primul rând de seria ChatGPT. Cu noile schimbări, motorul de căutare al Microsoft devine un concurent serios pentru Google, dar piețele par a miza pe capabilitățile Bard, alături de forța ecosistemului și comorilor de date pentru a da cel puțin o șansă reală Google.
În privința segmentului de cloud, trendul major rămâne ascendent, dar cu o tendință de încetinire. Pentru Amazon, care a crescut cu 56,5% pe bursă anul acesta, creșterea pentru veniturile din cloud au încetinit la 12% în trimestrul al doilea de la 33% cu un an înainte. Claudiu Cazacu estimează că AI ar putea fi, și probabil va fi, un motor puternic – nu este clar însă în ce măsură va compensa, pe termen scurt, încetinirea din celelalte segmente.
„În economia reală, o serie de indicatori arată slăbiciune, iar instabilitatea din mai multe regiuni ale lumii nu favorizează asumarea de riscuri. Nervozitatea vizavi de multiplele anchete guvernamentale în SUA, Marea Britanie sau Europa reprezintă doar un element care reduce apetitul pentru titlurile din tehnologie, aranjat, deocamdată, sub aspectele macro și tendința dobânzilor, ca prioritate. Seria de rezultate aferente trimestrului al treilea ar putea arăta, ocazional, surprize favorabile, dar în linii mari, ștacheta așteptărilor e suficient de sus încât riscul unor dezamăgiri să fie peste medie”, precizează analistul XTB.
Despre XTB:
Grupul XTB este un furnizor internațional de produse, servicii și soluții tehnologice de tranzacționare și investiții. Entitățile Grupului XTB sunt supravegheate de cele mai mari autorități de reglementare din lume, inclusiv FCA, CySEC și KNF. De peste 18 ani, XTB Group a oferit investitorilor de retail acces imediat la sute de piețe din întreaga lume. XTB este o companie fintech bazată pe încredere, tehnologie și suport. Din 2004, Grupul XTB și-a extins activitatea, care acoperă acum 13 piețe majore din Europa, America Latină și Asia, câștigând încrederea a peste 781.000 de clienți. Folosind propriile platforme premiate xStation și xStation Mobile, entitățile XTB Group oferă acces la peste 5.900 de instrumente financiare, inclusiv acțiuni reale, ETF-uri și CFD-uri pentru Forex, indici, mărfuri, acțiuni, ETF-uri și criptomonede. Prin X-Open Hub, XTB oferă tehnologie de vârf instituțiilor financiare din întreaga lume. Mai multe pe: www.xtb.com.
Avertisment cu privire la riscuri:
Orice opinii, cercetări, analize, preţuri sau alte informaţii oferite cu titlul de comentarii generale de piaţă nu reprezintă sfaturi de investiţii. XTB nu este răspunzător pentru orice pierdere sau pagubă incluzând şi fără limitare la, orice pierdere sau câştig care poate lua naştere direct sau indirect din utilizarea sau bazarea pe astfel de informaţii. Vă aducem la cunoştinţă că informaţiile sau cercetările bazate pe date istorice nu garantează viitoare performanţe sau rezultate. 77% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci când tranzacționează CFD-uri cu acest furnizor. Ar trebui să luați în considerare dacă vă puteți permite să vă asumați riscul ridicat de a vă pierde banii.