Piața imobiliară din Iași, una dintre cele mai mari și mai active la nivel național în mod normal, a fost și ea afectată în ultimele luni de pandemia de coronavirus (COVID-19). Proprietarii de pe piața veche au fost reticenți să mai primească în locuințele lor potențiali cumpărători la vizionare, iar dezvoltatorii și-au restrâns activitatea cu publicul, fără a stopa însă munca pe șantiere. Cumpărătorii care au cu adevărat o nevoie imobiliară concretă au rămas însă destul de activi și așteaptă, în mare parte, ridicarea restricțiilor de circulație din 15 mai pentru a porni în căutarea locuințelor potrivite nevoilor lor.
Mulți dintre dezvoltatorii imobiliari activi în Iași și-au închis birourile încă din a doua jumătate a lunii martie, iar din aprilie s-au ocupat, preponderent, de acte adiționale pentru antecontracte sau de alegerea materialelor pentru finisaje, ne-a explicat Ciprian Iovu, managerul agenției Inter Imobiliare și vicepreședintele Comunității Elitelor Imobiliare din România, în cadrul celui mai nou webinar CPI la care au participat aproape 200 de profesioniști din breaslă.
„Dezvoltatorii cu care lucrăm, în marea lor majoritate, sunt acum la nivel de finisaje, de personalizare a apartamentelor și și-au concentrat business-ul exact pe ceea ce au de făcut la nivel de organizare”, a declarat Iovu. „Bineînțeles, am fost și cu clienți la câțiva dintre ei, s-au mai și vândut apartamente, dar puține. Vorbesc față de ceea ce făceam noi”, a mai adăugat el.
Managerul Inter Imobiliare a ținut să sublinieze faptul că activitatea de pe șantiere nu a fost oprită pe fondul pandemiei de COVID-19.
Iovu admite și că un procent de 10%-15% dintre cei care au semnat un antecontract pentru un apartament în blocurile nou construite s-au văzut în situații dificile de la începutul acestei crize și au probleme legate de obținerea finanțării necesare pentru acoperirea costului total al locuințelor pe care voiau să le achiziționeze. „Sperăm ca unitățile locative rămase să-și găsească până la urmă clienți pentru că doritori sunt. Clienți activi sunt pe piața imobiliară din Iași, doar că se feresc de restricții și așteaptă ridicarea limitărilor”, a mai spus el.
Proprietarii locuințelor vechi scoase la vânzare s-au arătat extrem de reticenți în ultimele luni să mai accepte vizionări. „A fost o problemă pe piața de apartamente vechi. Pur și simplu nu ne primeau cu clienții în imobilele respective. Piața veche a fost puțin mai afectată decât cea nouă”, ne-a mai explicat Iovu.
Managerul Inter Imobiliare, care dispune de 23 de ani de experiență în domeniu și are o echipă formată din aproape 30 de angajați – vânzări și personal TESA, spune că în cazul companiei pe care o conduce activitatea cu publicul a fost sistată începând cu data de 18 martie, deci la scurt timp după instaurarea stării de urgență la nivel național pe fondul răspândirii COVID-19. În prima fază nu s-a lucrat deloc, apoi activitatea a reînceput, dar la distanță, de acasă, concentrându-se pe tranzacțiile aflate în desfășurare și pe completarea dosarelor cu toate actele necesare. S-au făcut și câteva întâlniri cu clienții, dar numărul acestora a fost extrem de mic. „Activitatea a scăzut mult până acum, undeva la 25%-30% din capacitatea noastră normală”, ne-a explicat Iovu, adăugând că nu a apelat la soluția șomajului tehnic.
În cadrul agenției se organizează în fiecare dimineață videoconferințe, iar pe baza discuțiilor din cadrul acestora se conturează planul de acțiune la ieșirea în această perioadă de izolare. Semnalele primite din piață de echipa Inter Imobiliare par a fi unele cât se poate de pozitive, există dorință din partea cumpărătorilor de a merge la vizionări pentru apartamente și imobile după data de 15 mai și chiar s-au făcut câteva vizionări și săptămâna aceasta. În rest, echipa agenției ieșene se ocupă de actualizarea ofertelor și începând cu 4 mai activitatea se va muta la birou, în formulă completă.
„Oricât am vrea noi să fim relaxați, să lucrăm de acasă, nu putem pentru că nu ne lasă acel ceva care se cheamă comoditate. Să nu fiu înțeles greșit, nu e rău să facem lucrul acesta, numai că în momentul în care lucrezi într-o echipă care e conectată acolo, chiar și pentru un program mai scurt de 2-3-4 ore, în care discută problemele unor clienți care chiar vor să iasă la vizionare, altfel se leagă lucrurile”, spune Ciprian Iovu.
Programul va fi mai scurt pentru cei din echipa de vânzări și mai lung pentru personalul TESA, se va lucra pe bază de programare, doar așa fiind permis accesul în companie din exterior, iar în funcție de cum vor evolua lucrurile până pe 15 mai se vor mai face ajustări. „Avem niște target-uri pe care ni le-am propus și trebuie atinse”, a ținut să sublinieze managerul Inter Imobiliare.
El consideră că întreaga situație generată de COVID-19 va avea și unele beneficii pentru cei care activează în domeniu. „Agenții imobiliari vor avea ceva de câștigat. Acei clienți care vor dori să meargă la vizionare, chiar vor avea o intenție de 70%-80% clară de a cumpăra și, mai mult decât atât, ei vor dori să fie foarte bine informați înainte de a merge la vizionare despre oferta respectivă, ceea ce este un lucru extraordinar de bun și din privința agentului care nu se plimbă prin oraș degeaba, cât și din perspectiva clientului pentru că va vedea 1-2-3 oferte care vor corespunde cu ceea ce se publică pe site sau cu informațiile date de agent”, ne-a explicat Iovu în cadrul webinarului CPI.
Managerul agenției ieșene anticipează, totodată, un volum de vizionări probabil mai redus, dar și că numărul de tranzacții încheiate raportat la acestea va fi mai mare. Ciprian Iovu consideră, de asemenea, că există numeroase variante prin care o companie din domeniu își poate securiza numărul de tranzacții dorit, prin adaptarea strategiei sale.
În următoarele șase luni, este posibil ca unele dintre tranzacțiile în desfășurare să nu mai fie finalizate și astfel pe piață să apară unități locative nou construite, un lucru destul de rar la nivel local. Cumpărătorii vor avea de unde să aleagă locuințele potrivite nevoilor lor și, unde vor găsi cel mai bun raport calitate-preț, vor cumpăra, consideră Iovu.
CPI Webinar este o inițiativă Imobiliare.ro. Seria continuă, în curând. Prin fiecare webinar ne propunem să păstrăm strânsă legătura cu cei din breaslă, acesta fiind un instrument la care vom apela des, care ne va ajuta să colaborăm mai bine, în această perioadă tensionată pe care o traversăm pe fondul răspândirii COVID-19, și să găsim cele mai bune soluții la diverse probleme cu care se confruntă atât agenții imobiliari, cât și dezvoltatorii.