Criza economica a dus la o crestere a absenteismului scolar cu zece procente, iar cresterea numarului populatiei afectate de saracie va conduce si la cresterea fenomenului de abandon scolar, potrivit analizelor realizate de Unicef.
Din analizele obtinute de Unicef rezulta o crestere de zece la suta a absenteismului scolar, iar prognoza privind impactul crizei economice estimeaza o crestere a populatiei afectata de saracie, dar acest lucru va conduce indubitabil la cresterea fenomenului de abandon scolar.
Cei mai importanti factori care duc la abandonul scolar, identificati intr-un studiu derulat in parteneriat cu Centrul Educatia 2000+, sunt: elevul si familia sa, comunitatea si scoala.
Factorii la nivelul elevului si al familiei includ dificultatile materiale, modelul educational oferit de parinti si de frati, dezorganizarea familiei, implicarea in activitati aflate la limita legii, intrarea pe piata muncii, increderea scazuta in educatie si migratia circulatorie.
Factorii de risc, identificati la nivelul comunitatii, sunt lipsa de securitate in zona, norma non-continuarii educatiei dupa clasa a VIII-a, norma mariajul timpuriu sau aparitia unui copil.
La nivelul scolii, abandonul scolar e crescut de repetentiile repetate si frecvente, integrarea insuficienta in colectivul clasei de elevi, de calitatea relatiilor cu profesorii si cu colegii dar si de lipsa unor interventii preventive.
Potrivit Unicef, abandonul scolar anual pe ciclurile primar si gimanzial a fost, in anul scolar 2007-2008, de 1,9 la suta, fenomenul fiind mai pregnant in ciclul gimnazial (2,2 la suta fata de 1,7 la suta in ciclul primar) si in mediul rural (2,2 la suta fata de 1,7 la suta in urban), mai accentuat in randul baietilor (2,2 la suta).
„Astfel, in anul scolar 2007 – 2008, rata de abandon pe amblele cicluri a scazut usor, fata de anul precedent, la doi la suta”, se arata in studiul Unicef.
Conform unor date din 2002, cele mai afectate judete de fenomenul abandonului scolar sunt: Ilfov, Calarasi, Constanta, Tulcea, Braila, Ialomita, Covasna, Bacau, Vrancea, Iai, Neamt, Suceava.
Unicef va derula o evaluare rapida a situatiei actuale ale abandonului scolar, tocmai pentru a verifica daca aceste judete continua sa fie cele mai afectate de acest fenomen.
Specialistii organizatiei neguvernamentale considera ca, in Romania, problema principala legata de participarea scolara nu priveste atat de mult inscrierea intr-o forma de invatamant, cat mai ales de mentinerea copiilor la scoala.
„Interventiile trebuie derulate pe mai multe niveluri: la nivelul copilului si al familiei trebuie asigurat accesul la prestatiile si serviciile sociale comunitare, inclusiv la serviciile de educatie parentala. La nivelul comunitatii trebuie derulate campanii de constientizare a importantei pe care o are educatia pentru iesirea din cercul vicios al excluziunii sociale si pentru mobilizarea actorilor comunitari in rezolvarea probelmelor concrete ale comunitatii respective care impiedica participarea la educatie. La nivelul scolii interventiile trebuie sa tinteasca formarea managementului scolii si a cadrelor didactice pentru crearea unui mediu prietenos in scoala”, precizeaza Unicef.
Organizatia neguvernamentala a lansat campania „Toti copiii trebuie sa mearga la scoala”, prin care isi propune sa sesibilizeze opinia publica si factorii de decizie cu privire la situatia abandonului scolar si la consecintele negative legate de excluziunea sociala prin parasirea timpurie a scolii.
In cadrul campaniei se va face o evaluare rapida a situatiei abandonului scolar defalcat pe judete, pentru a identifica zonele de interventie prioritara in care se vor derula proiecte pentru stimularea participarii scolare si prevenirea abandonului scolar. (Mediafax)