Criza economica a determinat companiile sa acorde in primele sase luni cu 1,2% mai putine tichete de masa angajatilor fata de acelasi interval din 2011, in timp ce la nivelul microintreprinderilor inregistrandu-se un avans al numarului de astfel de vouchere, iar firmele mari si mici au raportat scaderi.
Astfel, in primele sase luni din acest an, companiile cu pana la 9 angajati au inregistrat o crestere de aproximativ 3% a numarului de tichete de masa acordate salariatilor, comparativ cu intervalul iulie-decembrie 2011, potrivit studiului „Evolutia cererii pentru tichetele de masa pe paliere de companii”, realizat de Sodexo Solutii pentru Motivare.
Ascensiunea pe segmentul microintreprinderilor a avut loc in contextul unei scaderi medii de 1,2% a comenzilor pentru voucherele de masa pe intreaga piata romaneasca, dupa un avans de 9,5% in perioada ianuarie-iunie 2011.
„Aceasta tendinta a fost generata de decizia companiilor fie de a recurge la taieri de personal, fie de a micsora costurile prin renuntarea la avantajele extrasalariale, ambele scenarii fiind alimentate in mod automat de criza economica. Scaderea a avut loc in ciuda sistemului fiscal asociat acestui tip de beneficii acordate angajatilor: pentru companiile care le ofera, tichetele de masa sunt scutite de la plata taxelor salariale si sunt 100% deductibile fiscal”, a declarat, intr-un comunicat, Jean Istasse, general manager Sodexo Solutii pentru Motivare.
Companiile mari, cu peste 249 de angajati, au comandat cu 1,8% mai putine tichete in intervalul ianuarie-iunie 2012 fata de semestrul precedent, in timp ce la nivelul companiilor mijlocii (50-249 de angajati) dupa ascensiunea inregistrata in 2011 a urmat de o perioada de stagnare.
Companiile mici (9-49 de angajati) si-au temperat ritmul de crestere, de la 11% in perioada ianuarie- iunie 2011 la 2,2% in intervalul iulie-decembrie 2011. in primul semestru din acest an acestea au generat o scadere de 1,1% a numarului de tichete comandate, comparativ cu semestrul anterior.
„Feedback-ul primit din partea companiilor arata faptul ca multi manageri stau in expectativa si urmaresc evolutia situatiei economice din Europa inainte de a lua vreo decizie referitoare la acordarea tichetelor de masa, mai ales ca o buna parte dintre companii sunt exportatoare, si, prin urmare, sunt direct influentate de evolutia economiei europene”, a precizat Istasse.
Autorii studiului precizeaza ca microintreprinderile (firmele cu pana la 9 angajati) au fost singurele companii din Romania care s-au abatut de la trendul general al pietei in primul semestru din 2012, ca urmare a volatilitatii si specificului acestui segment pe piata muncii, caracterizat prin flexibilitate si dinamism, si au continuat sa creasca cererea pentru tichetele de masa in ultimii doi ani, chiar daca intr-un ritm vizibil incetinit.
„in conditiile economice actuale, regimul fiscal atractiv, la care se adauga beneficii precum loializarea angajatilor si imbunatatirea climatului social din companii transforma tichetele de masa intr-un instrument pe care managerii il pot folosi pentru a-si motiva angajatii si, in egala masura, pentru a reduce cheltuielile”, se precizeaza in comunicat.
Studiul a fost realizat pe un esantion de 5.000 de companii care comanda in fiecare luna tichete de masa si care au, in total, 400.000 de angajati. Studiul Sodexo a luat in considerare numai companiile care au comandat constant tichete de masa in perioada mentionata.
Compania Sodexo a fost infiintata de catre omul de afaceri francez Pierre Bellon, in anul 1966. Sodexo are in prezent 413.000 de angajati in 80 de tari. in Romania, compania este prezenta din 1998 si are 200 de angajati.