Liceeni vor da dictari pentru „consolidarea scrierii ortografice”, elevii din gimnaziu vor avea la lectiile de limba romana „alfabetizare” in intelegerea textului, iar la clasele I-IV a fost introdusa ora de lectura in orar. Ministrul Educatiei, Daniel Funeiu, a anuntat, duminica, mai multe masuri pentru imbunatatirea procesului educational
si reducerea „analfabetismului functional”, respectiv dictare la liceu, alfabetizare in intelegerea textului la gimnaziu si lectura la ciclul primar.
„Pentru reducerea analfabetismului functional trebuie imbunatatirea competentelor de lectura. Prin aceste masuri impunem o interventie imediata si unitara la nivelul intregului sistem, avand beneficiari toti elevii”, a spus ministrul Daniel Funeriu.
Concret, la clasele I-IV se introduce ora de lectura distincta in orar, cu activitati specifice elevilor de clasa intai si a II-a. Pentru clasele V-VIII, la orele de limba romana sunt alocate minim doua secvente in structura lectiei pentru alfabetizare in intelegerea textului.
in toate ariile curriculare se introduc din acest an secvente care vor duce la alfabetizare in intelegerea textului specific. De asemenea, a fost introdusa obligativitatea „momentului ortografic”, inclusiv la clasele de liceu, a mai spus Funeriu.
Secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar, Oana Badea, a precizat ca „moment ortografic” in liceu inseamna ca elevii vor da dictari pentru consolidarea scrierii ortografice. in plus, alfabetizarea in intelegerea unui text se refera la explicarea unor notiuni pe care elevii nu le inteleg.
„Spre exemplu, la geografie, fizica sau chimie. Degeaba incearca profesorul sa predea anumite notiuni, daca elevul nu are cunostintele de baza. La geografie, nu stiu sa citeasca o harta. Atunci va fi ajutat, alfabetizat pentru intelegerea textului, si la gimanziu, dar si la liceu”, a explicat Oana Badea.
Ea a mai spus ca pentru alfabetizarea in intelegerea textului sunt pregatiti zeci de formatori.
Ministrul Educatiei a mai spus ca o alta masura specifica anului scolar viitor vizeaza transformarea evaluarii intr-un instrument standardizat, cu scopul de orientare si optimizare a invatarii.
Astfel, la inceputul anului scolar, dupa doua saptamani de recapitulare, la disciplinele indicate in foaia de parcurs, elevii vor sustine o evaluare initiala, a carei structura unitara va fi asigurata de Centrul National de Evaluare si Examinare, a precizat ministrul Educatiei.
El a adaugat ca obiectivele acestei evaluari sunt optimizarea predarii si invatarii in functie de nivelul constatat si reprezinta, de asemenea, un prim pas spre personalizarea invatarii.
Rezultatele acestor evaluari nu sunt publice si nu duc la ierarhizarea elevilor sau a claselor, ele fiind oarecum ierarhizate.
„Accentuez aici importanta acestor evaluari in ceea ce-i priveste pe elevii de clasa a XI-a si a XII-a, in vederea examenului national de bacalaureat. Pentru acesti elevi, rezultatele evaluarii se vor regasi in fise standardizate ale elevului, semnate de profesori, diriginte si director si luate la cunostinta de parinte sau tutore. in aceasta fisa se vor regasi eventualele elemente de risc in vederea bacalaureatului si mijloacele de adaptare a programului de invatare pentru cresterea sanselor la bacalaureat. Astfel dimensionam corect relatia parinte-elev-profesor. De asemenea astfel ne propunem sa eliminam iluzia ca bacalaureatul poate fi luat de oricine, oricum”, a mai spus ministrul Daniel Funeriu.
Elevii vor fi evaluati la toate disciplinele dupa doua saptamani de recapituale, iar rezultatele testelor vor fi transmise de catre diriginti fiecarui parinte si trecute in „foaia de parcurs”, potrivit unei note transmise de Ministerul Educatiei unitatilor de invatamant.
La sfarsitul anului, elevii vor sustine un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute in aceeasi fisa de parcurs si vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot in foaia de parcurs vor fi inregistrate absentele. (Mediafax)