1. Foloseste-te de dezvoltatorii care stiu sa faca afaceri
Dezvoltatorii imobiliari se impart in doua categorii, in aceasta perioada: cei care dau faliment si cei care vand.
Multi dintre cei care au fost prinsi de criza cu constructii in derulare nu reusesc sa accepte faptul ca vremurile s-au schimbat si nu isi adapteaza oferta nevoilor clientilor. Ceilalti, care reusesc sa speculeze criza, au inteles ca, in conditiile in care nevoia de locuinte este inca mult peste nivelul ofertei, vanzarea este doar o chestiune de adaptare la piata. “Important este sa iti cunosti clientul, sa intelegi ce isi doreste el, sa stii clar limita bugetului lui si sa iti poti adapta oferta astfel incat sa reusesti sa ii vinzi tu ceva atat de bun incat sa nu simta nevoia sa se uite si in alte parti. Asta inseamna si sa fii deschis la negociere.”, declara Nimrod Zvik, director de marketing la Be Igloo. O asemenea deschidere fata de client poate duce la vanzari de 10-12 apartamente pe luna, cum se intampla in cazul proiectelor Ten Blocks, Optima Titan si Armonia Titan, vandute de Be Igloo in acest moment. Dealtfel, numarul vanzarilor chiar depaseste nivelul pe care il asteptau dezvoltatorii proiectelor.
Un alt segment care a atras atat atentia investitorilor cat si a speculatorilor este segmentul de lux. Preturile au scazut cu pana la 50% , iar atunci cand vorbim de un pret initial de un milion de euro este clar de ce acum, mai mult decat oricand, a cumpara o proprietate de lux este o investitie cat se poate de profitabila. “Speculatorii gasesc eficient sa cumpere acum doua proprietati cu pretul cu care acum cativa ani abia daca puteau sa achizitioneze una singura, gandindu-se ca pe termen lung pot scoate profituri frumoase. De asemenea, proprietatile de lux sunt cautate si de clientii care cumpara locuinte pentru intrebuintare personala, stiind ca achizitioneaza acum ceva ce poate nu si-ar fi permis acum citiva ani si poate nu isi vor permite nici peste cativa ani, atunci cand piata va atinge un punct de inflexiune.”, declara stefan Nita, general manager Luxury International.
2. Foloseste avantajul pietei materialelor de constructii
…cat inca mai exista acest avantaj. Piata constructiilor a scazut mult anul trecut, dar scaderea s-a temperat anul acesta. Potrivit ARACO, scaderea de anul trecut de pe piata constructiilor a fost de 17%, de la 14,3 miliarde de euro la 12,2 miliarde. Tendinta se va pastra si in 2010, tot potrivit Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii, care estimeaza o contractie a pietei de circa 9 procente. Deci ieftinirile la materialele de constructii se vor tempera si ele. “Desigur, o iesire subita din criza nu intra in calcul iar piata
materialelor de constructii nu are cum sa ajunga inapoi unde a fost anii trecuti. Cel putin nu pe termen mediu.”, potrivit lui Alexandru Petrescu, director de vanzari la Green City. Ieftinirile materialelor de constructii i-au ajutat si pe cei de la Green City sa construiasca niste apartamente cu preturi competitive pe piata, motiv pentru care si ei au marcat vanzari de 13 unitati pe luna in ultimele luni. “Avantajul nostru a fost ca am inceput constructia in martie 2009, exact in perioada ieftinirilor materialelor de constructii ceea ce ne-a permis sa obtinem niste preturi finale foarte tentante.”
3. Programul Prima Casa – partea a 3ª
Programul Prima Casa 3 se anunta a fi chiar si mai tentant decat celelalte. Premisele sunt urmatoarele: bancile vor imparti pe jumatate riscul cu statul si astfel se poate ajunge la finantari de pana la 100.000 de euro. Dar indiferent de suma finantata, cel mai mare avantaj al programului Prima Casa este oportunitatea de a vinde apartamentele vechi. Toti cei care au nevoie de spatiu mai mare sau vor sa-si imbunatateasca stilul de viata au sansa sa vanda locuinta veche prin programul Prima Casa si sa-si cumpere o locuinta noua. “Criza economica este, fara indoiala, cel mai bun moment pentru achizitii: preturile locuintelor noi este mic, iar acestea constituie o investitie pe termen lung. Asa cum s-a intamplat peste tot in lume, dupa iesirea din criza, preturile locuintelor noi vor creste, in timp ce pretul celor vechi va ramane constant sau va scadea atunci cand pe piata vor exista suficiente constructii noi.”afirma Alexandru Petrescu, director de vanzari la Green City.
4. Criza impinge bancile sa ofere condittii avantajoase de creditare
Atata timp cat sunt convinse de bonitatea clientului, bancile sunt dispuse sa ofere in schimb conditii mai avantajoase de creditare. Din cauza numarului scazut de clienti care cauta credite ipotecare, se naste concurenta intre banci pentru a finanta pe cei ce vor sa faca o achizitie pe timp de criza. Green City are un parteneriat cu bancile si brokeri de credite: CEC, Unicredit, Garanti, GE Money, BRD, Kiwi Finance, prin care se ofera dobanzi si comisioane bancare mai mici, timp scurt de analiza si aprobare a dosarului. in plus, prin programul Green Partener, Green City ofera celor care acceseaza un credit prin partenerii sai financiari, un discount suplimentar de 3000 de euro.
in concluzie, “Oricat de dificil pare contextul, perioadele de criza sunt cele mai bune momente pentru a marca niste castiguri considerabile. Acum sunt oportunitatile pe piata. La nivel de investii imobiliare, acum este unul dintre cele mai prielnice momente pentru a cumpara o casa noua, sa investesti in viitorul tau si al familie tale.”, conchide Nimrod Zvik, de la Be Igloo.