Cushman & Wakefield: Mallurile din Romania sunt printre cele mai noi din Europa: 80% au fost construite in ultimii 10 ani

0
1843

Romania se afla pe pozitia a treia in topul tarilor europene cu cel mai nou stoc de malluri, in conditiile in care 82% din centrele comerciale functionale la finalul anului 2016 au fost livrate in ultimii 10 ani, fata de o pondere de doar 38% la nivelul Europei.

Astfel, dintr-un stoc existent de malluri (fara retail park-uri si galerii comerciale) de aproape 2,1 milioane de metri patrati, aproape 1,7 milioane de metri patrati au fost livrati in perioada 2007 – 2016.

In acest clasament, Romania este depasita de Bulgaria si Serbia, care de asemenea intra in categoria pietelor emergente din ultimii zece ani, in timp ce pietele mature, precum Germania, Franta si Marea Britanie, se afla in partea inferioara a topului, in conditiile in care mai putin de 20% din stocul comercial al acestor tari a fost construit in ultimii zece ani, potrivit unei analize a Cushman & Wakefield.

Anul trecut, pe piata europeana au fost finalizate centre comerciale cu o suprafata inchiriabila de 4,5 milioane de metri patrati, in scadere cu 6% fata de 2015. Romania, cu livrari de 229.000 mp, a contribuit cu 5% la stocul nou finalizat la nivel european.

In Europa Centrala si de Est (ECE), livrarile de centre comerciale au scazut cu 17% in 2016, dupa un declin de 11% in 2015. Activitatea puternica de dezvoltare din ultimii zece ani a dus la o crestere semnificativa a densitatii centrelor comerciale in multe dintre capitalele regiunii. Praga, Bucuresti si Budapesta sunt exceptiile, deoarece densitatea centrelor comerciale este sub media densitatii din Europa Centrala si de Est.

Rusia continua sa fie cea mai mare piata de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa Centrala si de Est, in ciuda faptului ca livrarile de 1,2 milioane de metri patrati realizate in 2016 au fost la cel mai scazut nivel din 2005.

In 2016, Europa de Vest a inregistrat o crestere de 15% a livrarilor de centre comerciale. Franta a fost din nou cea mai activa tara din aceasta regiune si va continua sa fie activa si in viitor, datorita increderii consumatorilor si a brandurilor internationale intrate pe piata. Italia si Spania au inregistrat o crestere puternica in anul 2016, in timp ce activitatea de dezvoltare in regiunea Benelux a fost robusta, fiind finalizate proiecte „cheie”, precum Docks Bruxelles. Activitatea de dezvoltare in Marea Britanie a scazut cu 17% fata de anul precedent.

In viitor, ne asteptam ca dezvoltatorii sa se orienteze catre zonele in care exista o densitate scazuta a stocului de centre comerciale, cheltuieli de consum ridicate si riscuri reduse sau stocul existent a ajuns la maturitate si are nevoie de imbunatatiri, reamenajari sau extinderi.

In ultimii ani, concurenta puternica din partea altor segmente de comert cu amanuntul si schimbarea comportamentului consumatorilor au obligat proprietarii centrelor comerciale sa caute modalitati de a se diferentia prin oferta lor. Cresterea cumparaturilor on-line si progresul tehnologic creeaza provocari, dar si oportunitati pentru proprietarii de centre comerciale, in conditiile in care cumparatorii cauta sa-si sporeasca experienta de cumparaturi fizice cu o experienta sociala / de petrecere a timpului liber. Activitatea de dezvoltare se concentreaza din ce in ce mai mult pe noile formate, cu o prezenta mai puternica a operatorilor din industria alimentara si a bauturilor, de petrecere a timpului liber si de divertisment, pentru a spori traficul si timpul petrecut in centrul comercial.

Cushman & Wakefield a identificat cele mai noi tendinte in randul centrelor comerciale din Europa, care vor avea un impact puternic asupra dezvoltarii pietei in viitor:

  1. Extinderile centrelor comerciale existente

  2. Transformarea centrelor comerciale in spatii sociale multifunctionale

  3. Cresterea importantei ofertei de cafenele si restaurante

  4. Divergenta centrelor comerciale: proiecte regionale vs. locale

  5. Convergenta elementelor omnichannel

  6. Cresterea centrelor comerciale care adopta concepte si formate noi

  7. Dezvoltarea sau transformarea unor centre comerciale in proiecte cu destinatie mixta

  8. Tehnologie

  1. Extinderile reprezinta o parte semnificativa din livrarile noi de centre comerciale din Europa. In S2 2016, extinderile au reprezentat 32% din totalul spatiilor noi din Europa de Vest si 13% din totalul spatiilor noi din regiunea ECE. Astfel, estimam ca tendinta de extindere a centrelor comerciale de succes va continua si in perioada 2017 – 2018.

  1. In ultimii ani, centrele comerciale au evoluat de la spatii conventionale pentru vanzarea cu amanuntul la centre multifunctionale, cu o oferta extinsa de restaurante, pentru petrecerea timpului liber si divertisment, precum si de servicii publice. Scopul este de a crea centre care se integreaza perfect in comunitatea locala.

  1. Importanta ofertei de cafenele si restaurante din centrele comerciale a crescut in intreaga Europa. Zonele de food court traditionale evolueaza pentru a satisface cerintele consumatorilor moderni care cauta experiente culinare unice, iar dezvoltatorii cauta noi concepte care sa raspunda acestor cerinte.

  1. Influenta crescuta a generatiei „millennials”, care cauta experiente deosebite in activitatile de petrecere a timpului liber, divertisment si luat masa, a dus la dezvoltarea unor centre comerciale regionale de mari dimensiuni, cu o proportie mare din spatiul total dedicat operatorilor non-retail.

Pe de alta parte, schimbarea stilului de viata a consumatorilor, care au din ce in ce mai putin timp la dispozitie, favorizeaza dezvoltarea unor centre locale de dimensiuni mici si medii ancorate de un retailer de food, care beneficiaza de o buna accesibilitate, parcare generoasa si orar extins de functionare.

Pana la sfarsitul anului 2018, pe piata europeana vor fi construite 186 de mall-uri noi, dintre care 80 vor fi centre comerciale mai mici, cu dimensiuni cuprinse intre 5.000 – 20.000 mp.

  1. Comertul Omnichannel devine din ce in ce mai important. Un numar tot mai mare de retaileri online din Europa studiaza acum magazinele fizice ca o modalitate de a-si completa strategia omnichannel, iar centrele comerciale sunt o parte esentiala a acestui proces.

  1. Resort-uri de cumparaturi: In Spania si Portugalia exista o tendinta in continua crestere de a crea centre comerciale cu tematica, avand un mix comercial si de petrecere a timpului liber concentrat pe un anumit element, cum ar fi activitatile de apa sau petrecerea timpului liber pentru copii. Cel mai mare centru comercial din Portugalia, Dolce Vita Tejo, de 122.000 de metri patrati, investeste in prezent pentru a deveni o statiune comerciala.

Centrele comerciale fara ancore: In Italia, s-a inregistrat o tendinta de crestere a dimensiunii unitatilor si realizarea unui mix bogat si variat de branduri. Exista, de asemenea, exemple de noi concepte, cum ar fi Scalo Milano (30.000 mp), deschis in 2016, un centru comercial impartit in trei domenii principale: Fashion, Food si Design,fara un anume chirias ancora.

  1. S-a inregistrat o crestere a numarului de centre comerciale mixte, care includ spatii rezidentiale si de birouri. In Regatul Unit, este de asteptat ca centrele mai vechi, in special cele din locatii secundare, sa fie redezvoltate sau inlocuite cu proiecte rezidentiale sau de agrement.

  1. Cresterea apetitului consumatorilor pentru confort si experiente noi ii obliga pe proprietarii de centre comerciale sa adopte noi instrumente digitale. Aplicatiile, serviciile Click & Collect, Wi-Fi gratuit, parcare fara tichet, statii de incarcare pentru masini electrice, boxuri foto si complementarea audio-vizuala a evenimentelor, sunt elemente folosite pentru atragerea vizitatorilor si pentru a face ca experienta petrecuta in centrul comercial sa fie cat mai antrenanta.

Cushman & Wakefield Echinox este unul dintre cei mai activi consultanti imobiliari pe segmentul de retail, punandu-si amprenta asupra celor mai importante centre comerciale din Bucuresti si din tara. Per total, in T1 2017, departamentul de retail al C&W Echinox a intermediat tranzactii de inchiriere in suprafata de aproximativ 8.500 mp in Bucuresti si in tara.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here