Dacia, marca auto cu cea mai buna crestere in Europa, sfideaza criza severa de pe continent, atrage clienti de la companii mai cunoscute si se lauda cu o marja de profit caracteristica producatorilor de masini de lux, ilustrand shimbarea de paradigma la nivelul industriei, scrie Mediafax.
Parte a grupului Renault, Dacia a reusit sa se impuna in Europa de Vest desi autoturismele sale nu au fost proiectate, in prima faza, pentru pietele dezvoltate, potrivit unei analize FT.
Combinatia dintre designul low-cost, dotarile simple, fara „mofturi”, destinate clientilor est-europeni, si tendinta consumatorilor din Europa de Vest de a strange cureaua au transformat Dacia in cea mai de succes marca de pe continent dupa cresterea vanzarilor, cel mai bun exemplu de produs destinat pietelor sarace care ajunge sa infloreasca in Europa, noteaza Financial Times (FT).
Greii industriei auto europene au avertizat ca eliminarea barierelor comerciale pentru pietele emergente va pune in pericol profiturile si locurile de munca din tarile dezvoltate.
Insa aceleasi companii repatriaza acum pe pietele de origine din Vest strategiile dezvoltate in statele emergente, in incercarea de a reveni pe crestere.
Industria auto traverseaza o perioada de tranzitie catre un model mai eficient, caracterizat de scaderea numarului de platforme utilizate si globalizarea ofertei. Companiile incearca sa simplifice procesele de productie si sa reduca costurile de dezvoltare, care pot ajunge in prezent pa 1 miliard de dolari pentru un model.
Strategiile traditionale, de a introduce pe pietele emergente automobile care au avut succers in Vest, au fost inversate, iar multi producatori au constatat ca masinile mai ieftine, mai mici sau mai adaptabile se comporta la fel de bine in statele dezvoltate.
Aproximativ 18% din vanzarile auto din Europa reprezinta automobile low-cost, fata de 13% in 2002, potrivit datelor AlixPartners, citate de FT.
Astfel de autoturisme se bucura si de o promovare eficienta, principala caracteristica pe care se pune accent fiind un concept simplu – raportul cost-valoare, noteaza publicatia.
„Variantele de culoare la exterior sunt limitate la numai 5 nuante, panourile pentru usi sunt identice la mai multe modele, iar parbrizele Dacia sunt construite la un unghi mai abrupt, pentru a reduce cotul de productie si instalare”, scrie Financial Times.
Datorita simplitatii designului si procesului de productie, Dacia a adus pe piata britanica SUV-ul Duster la un pret pornind de la 9.000 de lire, cu aproximativ 4.000 de lire mai putin fata de cel mai ieftin model concurent de la o marca bine cunoscuta.
„Este cel mai bun exemplu de masina dezvoltata pentru pietele emergente care a fost introdusa in tari dezvoltate si a inregistrat un succes real. Au fost cu mult inaintea oricarui alt producator auto”, comenteaza pentru FT profesorul Jan-Benedict Steenkamp, autorul Brand Breakout, un studiu despre produse destinate pietelor emergente care concureaza cu succes la nivel global.
Datorita Dacia, Renault a reusit sa reziste mai bine la criza decat piata vest-europeana in ansamblu. Marca romaneasca a reprezentat 24% din vanarile grupului in Europa in prima jumatate a acestui an. Fara popularitatea Dacia, vanzarile Renault ar fi scazut cu peste 10% in aceeasi perioada, scrie FT.
Morgan Stanley estimeaza ca Dacia a inregistrat anul trecut o marja de profit operational de 9%, fata de -2% pentru marca Renault.
Strategia Renault incepe sa fie regasita si la alte companii. Ford va aduce anul viitor in Europa SUV-ul EcoSport, proiectat in Brazilia si produs in India. Cea mai bine vanduta masina Hyundai in Europa, modelul i10, a fost creat initial pentru piata indiana. Nissan propune modelul Pixo, care se vinde foarte bine in India.
„Exista o piata globala de persoane care sunt atente exclusiv la raportul pret-calitate. Aceasta masa de oameni este globala, nu se rezuma la pietele emergente”, spune profesorul Steenkamp.
Volkswagen, Toyota, Ford, Hyundai si Suzuki au investit sume uriase in centre de cercetare si dezvoltare in India, in timp ce subsidiara braziliana a Fiat si-a castigat de cativa ani autonomia fata de grup in ceea ce priveste designul. Aproape toti producatorii auto cu prezenta internationala au activitati de dezvoltare in China.