Corpul de control al premierului va inainta DNA un raport privind verificari la Posta Romana in legatura cu unele de contracte de asociere in participatiune si un contract de prestari servicii de transport valori, in care este, invocat, printre altele, un prejudiciu de peste 6,2 milioane lei.
Controlul la Posta Romana a avut la baza solicitari transmise de Directia Nationala Anticoruptie (DNA) in martie si aprilie 2013, se precizeaza in sinteza raportului, transmisa agentiei MEDIAFAX.
Verificarile au vizat imprejurarile in care au fost incheiate, puse in executare si au incetat un contract de asociere in participatiune din 2006 cu SC Smart Telecom Solutions SRL, un contract de acelasi fel din 2009 cu SC Posh Telecom Solutions SRL si unul de prestari servicii din 2006, incheiat cu SC G4S Cash Solutions SRL, se arata in documentul citat, anunta Mediafax.
Despre primul dintre contracte, in raport se arata ca acesta a fost incheiat „prin invocarea unor imprejurari necorespunzatoare adevarului”, cu referire la consemnarea potrivit careia firma beneficiara ar fi beneficiat de echipament tehnic adecvat si de know-how necesar operarii, gestionarii si urmaririi platilor in regim electronic.
Obiectul contractului a constat in prestarea de servicii de intermediere a platilor efectuate in regim electronic prin POS de catre Posta Romana. Smart Telecom Solutions S.R.L. a pretins ca detine echipament tehnic adecvat si know-how necesar operarii, gestionarii si urmaririi platilor in regim electronic, dare de fapt societatea a dobandit dreptul de utilizare a echipamentelor necesare de la S.C. Alphyra Romania S.A. (denumita ulterior S.C. Payzone S.A.) la o data ulterioara incheierii contractului de asociere.
Tot legat de contractul cu SC Smart Telecom Solutions SRL, in sinteza raportului se precizeaza ca natura acestuia a fost schimbata nejustificat in aceea de prestari servicii si ca o suma de peste 6,2 milioane lei este „paguba adusa patrimoniului Companiei Nationale Posta Romana SA”, prin interpunerea nejustificata a firmei mentionate in activitatea de intermediere a platilor efectuate in regim electronic desfasurata de companie.
Desi initial s-a prevazut ca distributia cheltuielilor si a veniturilor se va face lunar in proportie de 50% pentru fiecare asociat, printr-un act aditional la contractul de asociere, reprezentantii „Posta Romana” SA au fost de acord cu modificarea esentiala a naturii contractului, din asociere in participatiune in contract de prestari servicii. in acest mod, SC Smart Telecom Solutions SRL a fost scutit de participarea la pierdere, fiindu-i asigurate venituri certe, prin aplicarea unui comision pentru fiecare tranzactie efectuata, se mentioneaza in documentul citat.
De asemenea, arata Corpul de control al premierului, reprezentantii companiei Posta Romana au creat conditiile ca SC Smart Telecom Solutions SRL sa solicite si sa obtina despagubiri de aproape 4,6 milioane de euro ca urmare a denuntarii unilaterale a contractului.
Astfel, in mai 2009, conducerea de atunci de la Posta Romana a transmis SC Smart Telecom Solutions SRL o scrisoare de reziliere a contractului, deoarece firma nu isi indeplinise obligatiile, insa, in document, contractul a fost denuntat unilateral. in acest fel, SC Smart Telecom Solutions SRL a fost indeptatita sa solicite in instanta despagubiriri de circa 4,6 milioane euro.
Interesele Companiei Nationale Posta Romana SA au fost aparate de catre Societatea Civila de Avocati „Zamfirescu, Racoti, Predoiu”.
Prin sentinta data in acest caz in 2010, tribunalul arbitral din cadrul Curtii de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei a obligat Posta Romana la plata a 642.484 lei, reprezentand contravaloarea unor servicii prestate, a 11.885 lei , reprezentand daune moratorii pentru fiecare zi de intarziere la plata sumelor restante, si a circa 4,6 milioane euro, reprezentand daune-interese compensatorii pentru acoperirea prejudiciului cauzat prin denuntarea unilaterala a contractului de asociere.
in privinta SC Posh Telecom Solutions SRL, in sinteza raportului se arata ca Posta Romana a fost pagubita cu peste 1,1 milioane lei prin cooptarea nejustificata a acestei firme in activitatea companiei, ca intermediar pentru platile in regim electronic.
inainte de a rezilia contractul cu SC Smart Telecom Solutions SRL, conducerea Posta Romana a incheiat un contract de participatiune cu SC Posh Telecom Solutions SRL, la tarife mai mari, insa detinatorul real al echipamentelor electronice si al personalului specializat necesare derularii contractelor era SC Payzone SA, ca si in cazul contractului cu SC Smart Telecom Solutions SRL.
in cele din urma, incepand cu august 2012, a fost incheiat un contract de asociere in participatiune intre Compania Nationala Posta Romana SA si SC Payzone SA, eliminandu-se astfel intermediarii.
Corpul de Control al Guvernului reclama totodata faptul ca in 2006 s-a atribuit un contract de prestari servicii catre SC G4S Cash Solutions SRL cu incalcarea normelor interne privind organizarea si desfasurarea achizitiilor de bunuri si servicii.
Membrii conducerii Posta Romana au supraestimat, in acest caz, valoarea unitara a unei autoutilitare de transport valori, cu scopul evident de a justifica externalizarea activitatii de transport valori si de a achizitiona aceste servicii de la un alt operator economic specializat, se arata in sinteza raportului de control.
Potrivit raportului, in urma externalizarii serviciilor de procesare si de transport de numerar, in loc sa se produca o diminuare a cheltuielilor clientului, s-a produs o majorare semnificativa a acestora.
Ulterior, conducerea companiei nationale a majorat valoarea contractului prin acte aditionale care nu au respectat reglementarile privind achizitiile publice, astfel incat tarifele practicate de SC G4S Cash Solutions SRL in relatia comerciala cu Posta Romana au reprezentat 135% pentru serviciile normale, respectiv 226% pentru serviciile prompte, fata de nivelul maxim din relatiile comerciale cu alti beneficiari.
in 2010, Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice a formulat o actiune in contencios administrativ, iar Curtea de Apel Bucuresti a constatat, in mod definitiv si irevocabil, nulitatea actelor aditionale la contractul de prestari servicii incheiat de Posta Romana cu SC G4S Cash Solutions SRL.