-
La finalul lunii iunie 2016, stocul spațiilor moderne de retail din România se ridică la 3,38 milioane mp; 57% din stoc este reprezentat de mall-uri, 35% de parcuri de retail si 8% de galerii comerciale;
-
Trei proiecte de retail au fost finalizate în S1 2016, având o suprafață totală închiriabilă de 69.000 mp: Shopping City Timișoara (faza II), Mercur Craiova și Satu Mare Shopping Plaza;
-
Densitatea spațiilor moderne de retail din România la mia de locuitori este de 164 mp la finalul S1 2016, iar Bucureștiul, cu un stoc de 1.12 milioane mp, are o densitate de 595 mp de retail modern la mia de locuitori;
-
Strategia de extindere a retailerilor de fashion a vizat în principal proiectele noi. Bucureștiul continuă să fie cel mai atractiv oraș pentru retailerii noi intrați în piață;
-
Rata de neocupare în proiectele dominante este de 2%, în proiectele secundare de 8%, iar în cele terțiare se situează între 10-15%;
-
Chiriile prime au înregistrat o ușoară creștere în prima jumătate a anului, situându-se între 65-75 €/ mp/ lună pentru proiectele de retail performante din București si între 22-27 €/ mp/ lună pentru centrele dominante din orașele secundare.
La finalul lunii iunie 2016, stocul de retail modern din România se ridică de 3,38 milioane mp. Cea mai mare parte a stocului de retail este reprezentată de mall-uri – 57%, urmată de parcuri de retail – 35% și de galerii comerciale – 8%.
Trei proiecte de retail au fost finalizate în S1 2016, având o suprafață totală închiriabilă de 69.000 mp: Shopping City Timisoara – faza II, Mercur Craiova și Satu Mare Shopping Plaza. În plus, proiectul Coresi Shopping Resort din Brașov a fost extins cu o suprafață închiriabilă de 14.000 mp.
Densitatea spațiilor de retail modern la mia de locuitori în România este de 164 mp la finalul S1 2016. Bucureștiul, cu un stoc de retail modern de 1.12 milioane mp are la finalul S1 2016 o densitate de 595 mp de spații de retail modern la mia de locuitori.
Bogdan Marcu, Partner – Retail Agency: „În a doua jumătate a anului 2016 spații comerciale în suprafață de aproximativ 148.000 mp sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate în București. În orașele regionale, cele mai importante livrări sunt Shopping City Piatra Neamț și extinderea City Park Constanța, ambele în portofoliul NEPI. Pentru anul acesta estimăm că nivelul de livrări noi de spații de retail modern va fi cu 50% mai ridicat față de 2015. Având în vedere ca în anul 2017 nu sunt programate livrări semnificative de spații de retail modern, coroborat cu creșterea înregistrată în vânzările retailer-ilor, ne așteptăm ca nivelul de chirii să își mențină trend-ul ușor crescător înregistrat în 2016”.
În ceea ce privește cererea, reducerea TVA de la 24% la 20%, a avut un impact pozitiv asupra vânzărilor cu amănuntul, care în S1 2016 au inregistrat o creștere de 16,8% de la an la an. Această performanță a fost stimulată în principal de vânzările de produse alimentare, care au crescut cu 23,5%, vânzările nealimentare înregistrând o creștere de 15,1% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Față de media înregistrată la nivelul Uniunii Europene creșterea vânzărilor cu amănuntul din România a fost de șase ori mai mare.
În S1 2016, principalii retaileri de FMCG au continuat să-și extindă rețeaua, Profi fiind în continuare cel mai activ, cu 44 de supermarketuri și magazine de proximitate deschise. Pe segmentul de hipermarketuri, Kaufland a fost singurul retailer care și-a extins rețeaua locală cu două unități în București. După patru ani de inactivitate pe segmentul Cash&Carry, Selgros a anunțat în S1 2016 deschiderea unui magazin la Târgu Mureș cu o suprafață de 4,000 mp.
În S1 2016, Carrefour a finalizat preluarea supermarketurilor Billa, tranzacție în urma căreia, retailerul francez și-a extins rețeaua cu 86 de supermarketuri. La finalul perioadei analizate, Carrefour deține în România peste 270 de magazine de diferite formate (hypermarketuri, supermarketuri și magazine de proximitate).
Spre deosebire de anul trecut când strategiile de expansiune ale retailerilor de fashion au vizat proiectele existente cu performanțe dovedite, în S1 2016 aceștia au deschis noi unități în special în noile proiecte. H&M a fost cel mai activ retailer în prima jumatate a anului, cu 5 deschideri, urmat de Inditex care a adaugat 4 noi unități rețelei de 112 magazine. Printre cei mai activi retaileri în S1 2016 amintim și New Yorker, C&A, LC Waikiki, LPP Group, Kenvelo și Koton.
Prima jumătate a anului a adus o serie de noi retaileri în piață, Capitala continuând să fie destinația principală pentru deschiderea primului magazin din România.
În România, la finalul S1 rata de neocupare în proiectele dominante este de 2%, în proiectele secundare de 8%, iar în cele terțiare se situează între 10-15%.
Având în vedere că centrele comerciale dominante au o rată de ocupare aproape de 100% și că retailerii, în special cei din segmentul fashion, raportează creșteri semnificative ale vânzărilor, nivelul chiriilor din S1 2016 a înregistrat o ușoară creștere.
Astfel, la sfârșitul S1 2016, pentru proiectele de retail performante din București, chiriile prime se situează între 65-75 €/ mp/ lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25-45 €/ mp/ lună. În afara capitalei, chiria în centrele dominante variază între 22-27 €/ mp/ lună. În orașe precum Timișoara, Cluj Napoca, Iași sau Constanța chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate. În orașele terțiare, chiria prime este de 16-20 €/ mp/ lună.
# # #
Despre DTZ
DTZ a fuzionat cu Cushman & Wakefield în 2015, la nivel global. Noua companie, operează sub brandul Cushman & Wakefield, are peste 43.000 de angajați, gestionează peste 4 milioane de metri pătrați la nivel global, în numele clienților instituționali, corporate și privați și va avea venituri de peste 5.5 miliarde de dolari.