In ultimul deceniu, managerii si-au dat seama de importanta folosirii analizei de date. O serie de software-uri fac accesibile companiilor un numar imens de date. Astfel, unele companii au reusit sa le foloseasca pentru a-si creste profitul. insa, in realitate, majoritatea firmelor nu reusesc sa profite de aceste date. in primul rand, analiza de date nu este deloc simpla; chiar si firme care investesc sume impresionante in astfel de activitati au probleme in ceea ce priveste interpretarea si folosirea datelor obtinute.
Mai degraba, majoritatea firmelor straine reusesc sa progreseze facand experimente. Asta pentru ca este mai usor sa tragi concluziile potrivite din datele generate prin experiment, decat sa studiezi istoria tranzactiilor. Practic, managerii trebuie sa se obisnuiasca sa-si testeze intuitiile, actionand intr-un fel intr-un grup de clienti si altfel (sau de cele mai multe ori deloc) in altul. Datele obtinute vor fi mai usor de analizat, iar cauzalitatea va putea fi stabilita destul de clar.
Gandeste ca un om de stiinta
Pentru a face experimente in mediul de afaceri ai nevoie de doua lucruri: un grup de control si un mecanism de feedback.
Desi multi manageri inteleg rolul grupului de control in construirea experimentelor, multe companii il folosesc gresit si testeaza produse pe tot grupul de consumatori. Spargerea grupului de consumatori in sub-grupuri (grup experimental si de control) ne face sa ne dam seama ce caracteristici ale produselor au creat efectele dorite.
Practic, daca dorim sa incercam o noua strategie la firma la care lucram, putem sa cream (prin randomizare) cele doua grupuri – unul de control si unul experimental. Astfel, grupul experimental va primi produsul nou, pe care vrem sa-l testam. Iar grupul de control va primi produsul vechi. Comparatia dintre cele doua grupuri ne poate spune in ce masura produsul nou are rezultatele pe care ni le-am dorit; si ne poate oferi o imagine despre motivatia pentru care consumatorii prefera (sau nu) acel produs.
In momentul in care incepem sa folosim experimentele in firma, scopul nostru ar trebui sa fie intotdeauna sa schimbam cultura organizationala a firmei de la decizii bazate pe intuitii la cele bazate de experimentare. Intutia va continua sa aiba un rol important in inovare. Totusi, ea va trebui sa fie validata prin experimentare inainte de a fi implementata.
Centrul de Studii Comportamentale