Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a implementat în perioada ianuarie 2018 – martie 2021 proiectul Creative START, proiect implementat în cadrul Programului Operațional Capital Uman 2014-2020, în parteneriat cu Blocul Național Sindical (BNS).
Obiectivul general al proiectului a fost încurajarea antreprenorialului și a ocupării pe cont propriu prin susținerea înființării de întreprinderi în industriile creative în zona urbană din regiunea Nord-Vest. Obiectivul general al proiectului se află în concordanță cu Obiectivul tematic 8: Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor și cu obiectivul specific 3.7. Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
Obiectivele specifice ale proiectului:
- Dezvoltarea competențelor antreprenoriale și manageriale și susținerea dezvoltării spiritului antreprenorial și inovator a 600 de persoane care doresc să inițieze o activitate independentă prin participarea la cursuri de formare în domeniul antreprenoriatului.
- Creșterea gradului de informare și de conștientizare cu privire la beneficiile antreprenoriatului, care poate fi o opțiune de carieră pentru fiecare, prin desfășurarea unei campanii de promovare la nivelul regiunii de implementare.
- Încurajarea antreprenoriatului prin implementarea unei scheme de ajutor de minimis pentru 75 de start-up-uri din domeniul industriilor creative și prin înființarea unui hub al cărui principal obiectiv îl reprezintă sprijinirea persoanelor care doresc să demareze o activitate pe cont propriu.
- Creșterea ocupării la nivelul regiunii Nord-Vest prin crearea a 150 de locuri de muncă în întreprinderile nou înființate.
- Promovarea inovării sociale prin încurajarea viitorilor antreprenori să angajeze persoane din grupuri vulnerabile; prin crearea de parteneriate la nivelul regiunii Nord-Vest care vor implica stakeholderii relevanți pentru promovarea antreprenoriatului; prin organizarea “Zilei porților deschise” de către 50 dintre întreprinderile finanțate și prin implicarea activă a mai multor antreprenori de succes în cadrul activităților proiectului (în special în cadrul activităților de mentorat).
Bugetul total al proiectului a fost de 18.310.308,88 lei, din care valoarea co-finanțării Uniunii Europene și a Gurvenului României a fost în valoare de 18.310.308,88 lei. Proiectul a fost implementat la nivelul regiunii Nord-Vest și a avut o durată de implementare de 39 de luni (4.01.2018 – 16.03.2021).
Proiect co-finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014–2020.
PRINCIPALELE REZULTATE ATINSE ÎN URMA IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI
În cursa pentru obținerea finanțării din cadrul proiectului “CREATIVE START” s-au înscris peste 600 de persoane care au efectuat cursuri de formare antreprenorială, 145 dintre acestea întocmind și depunând planurile de afaceri. În urma analizării dosarelor, 74 dintre acestea au beneficiat de acces la finanțare nerambursabilă de maximum 160.000lei.
Astfel, în urma implementării proiectului, au fost atinse următoarele rezultate:
- 677 persoane au fost instruiți în cadrul cursurilor de formare profesională participând la cursuri în care au învățat despre gestionarea activității antreprenoriale, cercetarea pieței, a mediului de marketing și elaborarea strategiei de marketing sau accesarea surselor de finanțare pentru afacere;
- 609 persoane au fost certificate în domeniul competențelor antreprenoriale;
- Au fost depuse 144 de planuri de afaceri din cadrul concursului de planuri de afaceri;
- S-au înființat 74 de IMM-uri care, în prezent, sunt încă active;
- Au fost create 164 de locuri de muncă;
- 70% din firme au fost înființate de un antreprenor aflat în grupa de vârstă 31 – 50 ani;
- A fost realizat un studiu “IMMetru Nord-Vest – industriile creative în vreme de pandemie” care a intervievat antreprenori și a propus măsuri de îmbunătățire a mediului economic din România.
TESTIMONIALE ALE BENEFICIARILOR
“În concluzie, mă declar fericit și mulțumit de modul în care a evoluat business-ul meu în această perioadă și de modul în care am reușit să gestionez eficient finanțarea primită. Sunt convins, că de la an la an, acest business va evolua și se va extinde constant. Sunt recunoscător pentru această oportunitate de finanțare și recunoscător întregii echipe care s-a ocupat de gestionarea întregului proiect”. – Stanciu Alexandru, MOTY CONSULT&COACHING SRL.
“Mă pot declara norocoasă că am avut șansa să beneficiez de fonduri pentru a-mi dezvolta această afacere. În tot acest timp am învățat mult despre ce înseamnă antreprenoriatul, care sunt provocările acestui domeniu, am simțit ce înseamnă să te bucuri de reușită și, în același timp, ce înseamnă nesiguranța pentru ziua de maine, deși startul a fost mult sprijinit prin fondurile din proiect. Am aflat cum e să muncești, întâi de toate, ca să poți să plătești oamenii care lucrează pentru afacerea ta. Am simțit că rigorile proiectului m-au protejat în multe puncte fragile în care din lipsă de informații legate de (resurse umane, legislația muncii, contabilitate, domeniu juridic) aș fi putut să intru foarte ușor în eroare. A fost și continuă să fie o experiență extrem de interesantă și mulțumesc tuturor celor care au fost implicați în acest proces, indiferent dacă am avut contact direct cu aceștia sau nu”. – Catinas Teodora, PARINTE INFORMAT SRL.