GfK: Optimismul romanilor sporeste cheltuielile majore

0
787
cumparaturi-shopping-cumparatori

cumparaturi-shopping-cumparatoriRomanii anticipeaza o crestere a veniturilor, astfel ca dorinta de a face cumparaturi majore a crescut in ultimele cateva luni, ramanand totusi la un nivel foarte coborat, in acelasi timp acestia sunt mai putin optimisti in ceea ce priveste cresterea economica, potrivit unui sondaj realizat de GfK.

Cu toate ca datele de baza sunt deocamdata bune, consumatorii romani sunt totusi atenti cand vine vorba sa cheltuiasca bani. Dorinta de a face cumparaturi majore a crescut in ultimele cateva luni, ramanand totusi la un nivel foarte coborat.

„Deocamdata, Romania pare sa fi reusit sa ramana putin afectata de criza financiara europeana. Cu toate ca previziunile privind cresterea economica sunt mai putin optimiste, acestea se mentin la un nivel relativ ridicat. Conform Bancii Mondiale, economia Romaniei va creste anul acesta cu 1,2 procente. Acest lucru este demonstrat si de cresterea accentuata, in ultimele cateva luni, a asteptarilor consumatorilor privind starea economiei. Aceste asteptari pozitive sunt influentate in primul rand de rezultatele alegerilor locale. Aceasta deoarece promisiunile politicienilor sunt in general crezute de romani”, se arata in studiul GfK Climatul de consum in Europa.

Optimismul privind situatia economica este reflectat si pe piata muncii, Romania numarandu-se printre tarile cu cele mai mici rate ale somajului din Europa. Nivelul redus al ratei somajului da nastere la sperante privind cresterea veniturilor populatiei.

„Cu toate ca datele de baza sunt deocamdata bune, consumatorii romani sunt totusi atenti cand vine vorba sa cheltuiasca bani. Dorinta de a face cumparaturi majore a crescut in ultimele cateva luni, ramanand totusi la un nivel foarte coborat”, se mentioneaza in studiu.

Reescaladarea crizei financiare a luat prin surprindere aproape toate economiile europene, doar Portugalia si Romania oferind o raza de speranta in ceea ce priveste perspectivele economice.

Astfel, perspectiva redresarii economice a fost considerata cel mai putin probabila de consumatorii din Italia (-60,2 puncte) si Cehia (-57,1 puncte). Cele mai ridicate valori s-au inregistrat in Franta (-8,2 puncte), Romania (-2,6 puncte) si Germania (3,0 puncte). Media in Uniunea Europeana se situeaza la -35 puncte. in SUA indicatorul se afla la 21,2 puncte.

in ciuda reescaladarii crizei financiare europene, asteptarile privind starea economiei in Romania au continuat sa isi revina. Desi indicatorul se situa la -26,2 puncte in martie, acesta a urcat la -2,6 puncte in iunie, ajungand astfel la cea mai ridicata valoare atinsa din noiembrie 2008. Indicatorul a atins valoarea minima in iunie 2010, cand s-a situat la -71 puncte. in ciuda tuturor problemelor, in acest interval, economia Romaniei s-a stabilizat in mod constant.

in ceea ce priveste evolutia veniturilor, in multe tari europene, consumatorii anticipeaza o crestere in lunile care urmeaza, insa una foarte mica. Indicatorul a ramas in mare parte stabil, sau chiar s-a ameliorat. Cele mai coborate valori s-au inregistrat in Portugalia (-33,7 puncte), Grecia (-48,0 puncte) si Italia (-68,0 puncte). O crestere a veniturilor este anticipata de austrieci (-1,0 puncte), romani (1,6 puncte) si germani (40,1 puncte). Media in Uniunea Europeana este de -43 puncte, in SUA indicatorul situandu-se la 14,7 puncte.

Analizand dorinta de cumparare, a reiesit ca in majoritatea tarilor europene, aceasta a fost relativ constanta, la un nivel coborat sau foarte coborat. in unele tari aceasta s-a imbunatatit in ultimele doua luni. Consumatorii sunt ingrijorati de cresterea si mai mare a taxelor ca parte a masurilor de consolidare la nivel european. in unele tari au fost deja aprobate cresteri ale TVA, care vor intra in vigoare la inceputul anului viitor.

Ca urmare consumatorii considera ca acum este momentul potrivit pentru a face cumparaturi majore. Exista insa o diferenta imensa intre a dori sa consumi si a fi in masura sa consumi. Multi oameni pur si simplu nu isi pot permite cheltuieli majore in momentul de fata, chiar daca este momentul potrivit. in prezent, cea mai coborata dorinta de cumparare se inregistreaza in Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) si Grecia (-45,2 puncte). Cei mai dornici sa consume sunt bulgarii (8,5 puncte), austriecii (22,4 puncte) si germanii (32,7 puncte). Media la nivel de Uniune Europeana se situeaza la -23 puncte.

Aceste rezultate au fost luate din studiul GfK Climatul de consum MAXX, care are la baza interviuri cu consumatori efectuate lunar in toate tarile Uniunii Europene. Studiul GfK Climatul de consum Europa asigura o privire de ansamblu asupra evolutiei asteptarilor privind starea economica si veniturile, si a dorintei de cumparare a consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franta, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, Romania si Spania. (MEDIAFAX)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here