Producatorii de tigarete din Romania semnaleaza ca absenta Legii de transpunere a Directivei tutunului si a specificatiilor tehnice pentru productie si comercializare va bloca functionarea pietei legale. Potrivit Directivei, termenul de transpunere coincide cu cel de conformare a productiei, 20 mai, anul curent. in cursul intalnirii din 21 ianuarie cu Comitetul inter-ministerial responsabil de transpunere, reprezentantii companiilor British American Tobacco, Japan Tobacco International si Philip Morris au solicitat „prorogarea termenului de fabricatie, la sase luni de la data la care legea va intra in vigoare”.
Mai multe state din Uniunea Europeana au apelat la aceasta solutie (de exemplu, Polonia sau Danemarca) pentru a nu afecta piata legala si veniturile bugetare. Prorogarea priveste doar termenul de fabricatie, cu respectarea in continuare a celui de „piata curata” cerut de Directiva, si anume 20 mai 2017. Am solicitat un interviu pe aceasta tema – dar şi privind alte aspecte ale comercializarii şi consumului de tigarete – directorului Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova şi Bulgaria, Gilda Lazar.
* Care sunt principalele prevederi ale Directivei tutunului, aceasta Directiva europeana care va trebui transpusa in Romania?
Directiva contine prevederile minimale obligatorii, dar statele membre pot veni cu prevederi suplimentare in legile nationale de transpunere. Printre altele, textul european dat publicitatii acum aproape doi ani, dar netranspus in legislatia romaneasca prevede:
– Avertismente de sanatate marite pana la 65% din suprafata pachetului, pozitionate in partea superioara;
– Avertismente de sanatate aditionale, de 50% din suprafetele laterale ale pachetului;
– Interzicerea aromelor caracteristice puternice;
– Interzicerea tigaretelor mentolate, incepand cu luna mai 2020;
– Interzicerea pachetelor de tip „purse box” si a formatelor cu alte deschideri decat cele cu capac cu clapa superioara basculanta si capac rabatabil;
– tigaretele electronice vor fi permise, dar cu limitarea nivelului de nicotina;
– Sistem de trasabilitate (Track & Trace) la nivel de pachet, din 2019;
– Notificarea prealabila catre autoritatile de sanatate a noilor produse lansate pe piata.
* Transpunerea Directivei are un termen strict. Vor putea producatorii de tigarete sa-l respecte, in conditiile in care inca nu exista Legea de transpunere a Directivei?
Conform textului Directivei, data limita de transpunere prin lege şi data de conformare a productiei coincid: 20 mai 2016. Deoarece avem nevoie de sase luni ca sa putem adapta productia, pentru a fi gata pe 20 mai, ar fi trebuit ca legea şi normele de aplicare sa fi fost publicate in Monitorul Oficial pana in decembrie anul trecut. Dar este imposibil sa adaptam productia ambalajelor – care e facuta de furnizori externi – si a produselor, peste noapte. Nici sa trecem de pe acum la schimbarea liniilor de fabricatie nu este posibil, dat fiind ca ne lipsesc informatii esentiale, iar proiectul care va fi aprobat de Guvern poate suferi modificari pe parcursul procesului legislativ. Din acest motiv, cei trei mari producatori (prezenti in Romania – n.red.) au cerut Guvernului sa urgenteze clarificarea cadrului de reglementare si sa adopte transpunerea prin Ordonanta de urgenta. tigaretele fabricate conform actualei Directive vor mai putea fi puse pe piata dupa 20 mai 2016 numai daca au fost fabricate inainte de aceasta data. insa, productia este limitata de legislatia fiscala! Deci, industria nu poate produce in prezent stocuri suficiente pentru acoperirea necesarului in perioada de vara.
De aproape doi ani – inca din aprilie 2014, imediat dupa publicarea Directivei in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – noi cerem autoritatilor adoptarea cat mai rapida a legii referitoare la Directiva tutunului. in cele peste 20 de scrisori oficiale, am explicat ca sunt necesare sase luni pentru adaptarea productiei la noile cerinte. Cu toate acestea, Ministerul Sanatatii – coordonatorul Comitetului interministerial pe tutun – a intarziat nepermis de mult procesul de transpunere. Proiectul de lege a fost postat pe site-ul Ministerului pentru dezbatere publica abia pe 29 decembrie, cu toate ca, in corespondenta oficiala, reprezentantii acestuia se angajau ca vor finaliza proiectul de lege cel tarziu pe 15 octombrie 2015.
De altfel, luni, 15 februarie, am exemplificat practic, in fabrica JTI din Bucuresti, care sunt etapele si timpii de pre-productie si tiparire a ambalajelor de catre furnizorii globali externi si ce anume presupune productia tigaretelor si impachetarea in fabricile locale si de ce sunt necesare sase luni pentru adaptarea productiei la cerintele Directivei tutunului.
Pe piata locala sunt produse si comercializate circa 150 de sortimente de tigarete. Anul trecut, in Romania au fost fabricate circa 1.200.000.000 pachete de tigarete. Toate ambalaje tiparite necesare productiei au fost concepute si tiparite in strainatate, de furnizori specializati. inainte de tiparire, trebuie pregatite desenele tehnice si stantele cu avertismentele de sanatate, precum si adaptate designul si grafica pentru fiecare sortiment. Aceasta pregatire este facuta de doua companii globale care deservesc toti producatorii de tutun din Europa. Odata incheiata pregatirea graficii si stantelor, se comanda cilindrii si cartonul. in lume, exista numai trei furnizori de cilindri pentru rotogravura. Pregatirea cilindrilor dureaza pana la 14 saptamani. Cilindrii sunt apoi transportati la cele cateva tipografii de profil. De la instalarea cilindrilor in tipografie si pana la definitivarea comenzii de tiparire trec aproape sase saptamani. Dintre tehnicile de tiparire (rotogravura – tiparire cu cilindri, offset – tiparire cu placi si flexo), este preferata rotogravura, chiar daca este mai scumpa, pentru ca mentine calitatea tiparului la tiraje mari si reprezinta o piedica in calea contrafacerii (offset-ul este utilizat pentru volume mici). Dupa tiparire, ambalajele sunt transportate in fabricile locale. Transportul cu tirul dureaza o saptamana. Producerea si impachetarea tigaretelor, in fabricile producatorilor de tutun, se face in aproximativ trei saptamani, dupa care urmeaza distributia in tara, catre depozite, magazine, chioscuri etc.
Numarul furnizorilor globali de ambalaje este limitat, iar modificarile trebuie facute pentru toate cele 28 de state membre aproape simultan. Asadar, se aplica principiul „primul venit, primul servit”, capacitatile de productie ale furnizorilor trebuind in mod normal rezervate cu cateva luni in avans. Iar rezervarea ferma se poate face doar dupa ce legea si normele ei de aplicare sunt definitive. Fabricile din Romania nu au rezervat inca nimic, iar pietele cu legi adoptate sau proiecte de lege avansate au lansat deja comenzi.
* Care este solutia propusa de producatorii de tigarete din Romania?
Companiile de tutun au cerut Guvernului adoptarea legii de transpunere a Directivei tutunului printr-o Ordonanta de urgenta, care ar asigura cadrul de reglementare necesar pentru a demara cat mai repede posibil modificarea proceselor de productie a ambalajelor si a tigaretelor. Am solicitat, de asemenea, o perioada de gratie dupa intrarea in vigoare a legii, adica fie prelungirea termenului limita de conformare a fabricatiei, fie permisiunea de a putea fabrica in paralel vechile si noile produse, adaptandu-ne din mers, astfel incat, la 20 mai 2017, termenul din Directiva prevazut pentru „piata curata”, sa avem in Romania doar produse conforme.
* Ce consecinte ar avea imposibilitatea aplicarii Directivei la data stabilita?
Daca nu vom mai putea produce si vinde, piata legala se va bloca tocmai la vara, in perioada de varf, iar pierderile la buget vor fi de circa 250 milioane de euro lunar, reprezentand taxe si contributii. Comertul ilegal cu tigarete, care a ajuns in noiembrie 2015 la 17,5%, va creste rapid, in conditiile in care produsele legale nu vor mai fi disponibile.
* Care sunt deficientele semnalate de producatorii de tigarete in textul actual al proiectului de Lege privind transpunerea Directivei tutunului?
Proiectul de lege nu contine informatii esentiale, care ne sunt absolut necesare ca sa trecem la adaptarea proceselor. Potrivit comunicatului de presa emis de Ministerul Sanatatii pe 2 februarie, ar fi trebuit sa primim saptamana trecuta toate “informatiile complete, necesare industriei de profil pentru conformarea productiei, respectand prevederile Directivei 2014/40/UE”. Dar, ne lipsesc informatii complete si certe atat in privinta ambalajelor (de exemplu, ordinea si perioada de utilizare a seturilor de avertismente), cat si in privinta produsului in sine (ingredientele). De asemenea, proiectul prevede ca vor fi emise norme de aplicare prin ordin de ministru la 30, 60 sau chiar 90 de zile dupa ce legea e publicata in Monitorul Oficial, norme care vor reglementa aspecte foarte importante, ca de exemplu etichetarea si ingredientele!
* Contrabanda cu tigarete a crescut in Romania, in ultimele luni. Care sunt cauzele acestei creşteri de anul trecut şi ce masuri pot fi luate?
Escaladarea contrabandei din ultimele luni este in buna masura rezultatul acordului de mic trafic de frontiera cu Ucraina si a lipsei unui sistem integrat de control al traficului. Trebuie tinut seama si ca in lunile de toamna se fac stocuri pentru iarna, cand este mai dificil sa fie trecute tigaretele ilegale pe frontiera verde sau peste muntii din nord. Deja, in localitati din judetele Suceava si Botosani, contrabanda a ajuns la 90%, batand orice record. tigaretele ilegale nu sunt vandute neaparat in magazinele satesti, ci in vecini, la casele din jur. Este posibil ca piata neagra sa continue sa creasca si in prima parte a anului in curs, asa cum se intampla in anii electorali, cand e mare nevoie de bani. Iar intrarea pe un trend ascendent a pietei negre a avut loc in conditiile in care eforturile autoritatilor competente in combaterea contrabandei au continuat: la finele anului trecut au fost destructurate sase grupari infractionale banuite ca au traficat, in decurs de cateva luni, 7 milioane de tigarete. S-au facut zeci de perchezitii, la care au participat sute de oameni ai legii, precum si capturi importante. Companiile de tutun sustin autoritatile de aplicare a legii. in noiembrie anul trecut, am sprijinit lansarea de catre Directia Generala a Vamilor şi Politia Romana a celui de-al doilea val al campaniei anti-contrabanda „Aparentele insala”, derulata in judetele de granita, inclusiv cele din nord-estul tarii, zona care a devenit – asa cum am mentionat mai sus – polul pietei negre din Romania. Campania a fost difuzata in parteneriat cu TVR, a avut o componenta de afisaj stradal, iar cele mai importante materiale de comunicare sunt postate pe www.faracontrabanda.ro. Spotul video „Aparentele insala” a devenit viral pe internet, cu peste 700.000 de vizualizari si mii de distribuiri. Vom continua si in acest an sa sprijinim campaniile publice anti-contrabanda derulate de autoritati. Actiunile de acest tip au, insa, rezultate doar in perioadele si in regiunile in care se desfasoara. De aceea, este nevoie de o Strategie Nationala de combatere a comertului ilegal, ceruta public de autoritatile de aplicare a legii, precum si de Consiliul Concurentei, potrivit caruia contrabanda e principalul factor perturbator pe piata tigaretelor. in realizarea acestei strategii trebuie implicati si factorii decidenti in politica fiscala, precum si institutiile care reglementeaza sectorul tutunului. Reiterez aici ca, pentru protejarea pietei legale si implicit a veniturilor statului, este esential sa cunoastem cadrul legal in care ne vom desfasura activitatea. Contrabanda este influentata de politica fiscala, de capacitatea autoritatilor de aplicare a legii de a combate comertul ilegal, precum si de cadrul de reglementare.
* Care este importanta acestui sector pentru economia Romaniei?
Industria tutunului (BAT, JTI, PMI şi Imperial) a virat in 2015 la bugetul de stat circa 3 miliarde de euro, fiind al doilea mare contribuabil, dupa sectorul petrolier. Suma reprezinta aproape 2% din PIB si 12,5% din totalul veniturilor bugetare. Companiile de tutun, aflate in Romania de peste 20 de ani, detin capacitati importante de productie. in industrie lucreaza aproape 4.000 de angajati, fiind generate alte 45.000 de locuri de munca indirecte.
* in ce masura va fi afectat sectorul productiei şi comercializarii tigaretelor de Legea privind interzicerea fumatului in spatii publice? Estimati o scadere a cifrei de afaceri, simultan cu o creştere a contrabandei?
Exemplele altor tari arata ca interzicerea fumatului in spatiile publice nu are consecinte directe asupra incidentei fumatului. in Spania, Grecia sau Bulgaria fumatul in spatiile publice este interzis, dar prevalenta fumatului este mai mare decat in Romania (peste media europeanã). De precizat ca studiul GATS realizat de Ministerul Sanatatii si publicat pe site-ul Ministerului arata ca prevalenta fumatului este de 26,7%, sub media europeana de 28%. Sunt tari ale UE unde prevalenta este peste media europeana (exemplu: Austria, Germania, Polonia, Ungaria, Spania, Grecia). Nu atat industria tutunului, cat mai degrabã sectorul HoReCa va fi cel afectat. Reprezentantii HoReCa din Bulgaria sustin ca interdictia a adus pierderi statului, sectorului HoReCa si pietei muncii (114 milioane de euro si pierderea a 30.000 de locuri de munca). (Daniel Negut)