Guvernul a decis disponibilizarea a aproximativ 55.000 pana la 60.000 angajati din sectorul public, dintre care cei mai multi, respectiv circa 54.000 persoane vor fi concediate din administratia locala, iar restul din ministerele Administratiei, Muncii, Educatiei si Agriculturii.
Disponibilizarile de personal vor fi efectuate pe baza standardelor de cost, au declarat agentiei MEDIAFAX surse oficiale.
„Guvernul a adoptat, in sedinta de miercuri, standardele de cost in administratie, pe baza carora vor fi disponibilizate circa 54.000 persoane din sectorul public local, numar care poate depasi insa 59.000 angajati adaugand si unele ministere. Cei mai multi, respectiv un nivel estimat de 53.432 angajati, vor fi concediati din administratia publica locala, iar restul din patru ministere ale caror structuri au fost analizate miercuri, respectiv ministerele Administratiei, Muncii, Educatiei si Agriculturii”, au aratat sursele.
Potrivit acestora, procedurile de concediere vor fi derulate in principal pe baza de ordonante de urgenta, emise in zece zile.
Cifra privind numarul de concedieri din administratia locala a fost confirmata la finalul sedintei de guvern de catre ministrul Administratiei, Vasile Blaga.
„In urma calculelor facute, la nivelul tuturor unitatilor administrativ-teritoriale, numarul de posturi peste normative este de 53.432, din care numar de posturi peste normativul de baza, deci personal de disponibilizat pentru respectarea normativului -38.666, numar de posturi peste normativ evidenta persoanelor -4.070, numar de posturi peste normativ la politia comunitara -10.696”, a spus Blaga.
Potrivit acestuia, economia de cheltuieli de personal cu respectarea normativului este de 1,5 miliarde lei, reprezentand o reducere de personal de 26,2% si o diminuare de cheltuieli de 29,1% din total.
„Cei in plus vor pleca din structura administratiei publice locale, iar unele persoane posibil sa lucreze in servicii externalizate. De la 1.449 comune vor pleca 12.891 de oameni, de la 169 de orase – 5.952 de oameni, de la 120 municipii – 20.363 de persoane”, a spus Blaga.
El a aratat ca normativele pentru serviciile locale au fost calculate in functie de segmentul de populatie din unitatile administrativ teritoriale.
„S-a stabilit un normativ de personal pentru politiile comunitare, viitoarele politii locale: comunele, orasele, municipiile, sectoarele vor avea un post de politie locala la 1.000 de locuitori. Judetele, municipiile si municipiul Bucuresti – un post la 5.000 de locuitori, iar la populatia sub 3.500 de locuitori – maxim trei posturi. Normativul de personal pentru serviciile de evidenta persoanelor este de un post la 6.500 de locuitori pentru comune, orase, municipii, un post la 5.000 de locuitori pentru sectoarele Bucurestiului si un post la 15.000 de locuitori pentru judete si municipiul Bucuresti”, a spus ministrul de resort.
Guvernul a acceptat insa varianta sa poate fi aprobata majorarea normativului de baza pentru unitatile administrativ-teritoriale care deruleaza programe de finantare. Astfel, daca unitatile administrative deruleaza programe in valoare de pana la 50.000 de euro, pot sa aiba un numar de doua posturi in plus pana la finalizarea programului. Exceptia va fi accepata si in cazul celorlalte programe, respectiv trei posturi in plus pentru programe cu valori cuprinse intre 50.000 si 500.000 euro, cinci posturi pentru program de 500.000-3 milioane de euro, opt posturi pentru program de 3-10 milioane de euro si zece posturi suplimentare pentru program de peste 100 milioane euro.
Toate aceste decizii, introduse prin ordonanta de urgenta, vor incepe sa fie aplicate in termen de trei zile de la publicarea actului in Monitor, iar noile organigrame ale structurilor locale vor fi definitivate intr-un interval de 40 zile.
In administratia publica locala, la 31 noiembrie 2009, numarul personalului salarial din bugetele locale era de 701.498 de persoane. Dintre acestea, 81.508 lucrau in autoritatile publice, 8.035 in alte servicii publice, 25.477 in politii comunitare, 329.106 in educatie, 32.556 in cultura, 163.468 in asistenta sociala si 31.824 in dezvoltare publica.
Peste 70% din personalul din administratia publica locala lucreaza in invatamant, sanatate si asistenta sociala. Cheltuielile de personal din aceste domenii sunt acoperite in cea mai mare parte din transferuri de la bugetul de stat, pe baza de standarde de cost.
Surse oficiale au declarat agentiei MEDIAFAX, la finalul sedintei de duminica a Guvernului, ca premierul Emil Boc a cerut ministrilor sa aplice rapid procedurile de restructurare a institutiilor pe care le conduc si ca acest proces, care va presupune inclusiv concedieri de personal, sa fie initiat prin ordonanta de urgenta, daca legislatia permite.
Potrivit acestora, agentiile guvernamentale care nu au fost infiintate pe baza unor directive ale Uniunii Europene sau prin legi organice vor fi desfiintate de Guvern si transformate in directii de minister, iar unitatile subordonate ministerelor vor fi coordonate de o singura structura la nivelul institutiei.
In urma cu o saptamana, ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ca salariile bugetarilor ar putea creste anul viitor cu 7% in medie pe tot sectorul public, in conditiile in care vor fi concediati 70.000 de angajati si nu se va renunta la al 13-lea salariu.
El a amintit ca autoritatile s-au angajat sa reduca numarul angajatilor din sistemul public de la 1,36 milioane la 1,29 milioane, respectiv cu 70.000 de persoane, cheltuielile salariale aferente acestor angajati pentru anul viitor fiind de 39 de miliarde de lei. (Mediafax)