de George Serban, Vali Valcu
Turismul romanesc a demonstrat si in acest sezon ca se poate si mai rau. In conditiile in care se afla in plina decadere competitiva (chiar si autoritatile se declara depasite), o singura ramura a acestei industrii refuza sa se predea si inregistreaza cresteri de la an la an: turismul de business. Despre starea la zi a acestui tip de turism am stat de vorba cu Traian Badulescu, purtator de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Tursim (ANAT).
Business travel 2005 in Bucuresti – 200 de milioane de euro
Care este situatia actuala a turismului de business din Romania?
Turismul de business inregistreaza o evolutie constanta, an de an avand o crestere medie de 20%. Cel putin in Bucuresti, numarul de hoteluri creste, de asemenea, de la an la an, insa capacitatea de cazare pentru business (minimum 3 stele) este inca insuficienta, nedepasind 4.000 de locuri.
Comparativ cu 2004, castigurile realizate in 2005 din turismul de afaceri, doar la nivelul Capitalei, au fost cu 35% mai mari. Prin agentiile de turism, in 2005, din business travel s-au inregistrat venituri de peste 200 de milioane de euro. Totodata, 2005 a fost primul an in istoria turismului romanesc cand cheltuielile realizate de turistii romani de clasa business in strainatate au fost depasite de volumul cheltuielilor facute de turistii straini in Romania. In cativa ani, Bucurestiul va putea deveni cea mai importanta destinatie turistica de afaceri din sud-estul Europei. Aici au loc investitii importante in hoteluri, iar in urmatorii ani toate lanturile hoteliere internationale vor fi prezente. Alte orase care se vor dezvolta din punct de vedere al turismului de afaceri: Timisoara, Cluj, Iasi, Brasov, Constanta.
Turismul de afaceri reprezinta o forma de turism cu scopuri comerciale, guvernamentale sau educationale, avand partea de agrement (leisure) ca motivatie secundara. Turismul de afaceri presupune, in general, deplasarea intr-o alta localitate, la o distanta mai mare de 50 de km de localitatea de origine a turistului de afaceri, deplasare determinata strict de o afacere, de un eveniment sau de un scop educational. Exista mai multe feluri de turism de afaceri: deplasari individuale, deplasari de grup, deplasari cu ocazia unor evenimente (domeniul Meetings, Incentives, Conventions, Exhibitions (MICE), team building-uri si deplasari de training.
Unele companii platesc primele angajatilor in excursii
Un domeniu aparte al turismului de afaceri este cel de incentive. Incentive-urile reprezinta calatorii care au ca scop recompensarea personalului unei firme sau a partenerilor unei firme. Incentive-urile sunt pachete turistice de leisure personalizate, in cadrul carora pot avea loc si team building-uri sau alte activitati. De cele mai multe ori, un incentive este o forma de recompensa mai eficienta si cu rezultate mai rapide decat cea financiara.
Potrivit Institutului National de Statistica (INS), numarul total de calatorii efectuate de romani a fost in 2005 de 9.917.700, in scadere cu 15,5% fata de 2004, din care calatorii de vacante au fost 8.738.300, iar cele de afaceri 487.900. Ponderea este detinuta de grupa de 22-44 de ani (45,2%), urmati de grupa 45-64 de ani (25,2%).
In 2005, potrivit INS, se mentioneaza ca au calatorit in strainatate 490.664 de romani pentru vacante si afaceri, din care 342.525 in vacante cu cel putin 4 innoptari, iar 102.177 pentru afaceri.
Oamenii de afaceri vin in Romania atat din tari vecine sau apropiate (Ungaria, Bulgaria, Rusia, Grecia, Cehia, Polonia), precum si din alte tari europene (Austria, Franta, Italia, Germania, Spania, Marea Britanie) sau de pe alte continente (SUA, Canada, Israel, China, Japonia etc.). Circa 60%-70% din vizitatorii Romaniei vin in scop de afaceri. Aceasta pondere este subliniata de catre incasarile hotelierilor din Bucuresti, care recunosc ca peste 60% dintre ele provin din segmentul de afaceri.
Care este capacitatea hoteliera la nivelul Capitalei?
La ora actuala, in Bucuresti sunt 6 hoteluri de 5 stele, 22 de hoteluri de 4 stele si 33 de hoteluri de 3 stele, deci 61 de hoteluri care ar satisface, mai mult sau mai putin, clientela de business. Dintre acestea, 16 sunt de lant international: InterContinental, Marriott, Hilton, Crowne Plaza, Howard Johnson, Best Western, din grupul ACCOR – marcile Sofitel, Novotel si Ibis, Golden Tulip, Ramada, Best Western.
In urmatorii ani, in Bucuresti vor mai aparea 3 Ramada, un hotel din grupul Marriott, un Radisson. De asemenea, lanturile hoteliere Sheraton, Four Seasons si Hyatt studiaza intrarea pe piata romaneasca.
In pachetele turistice de afaceri sunt incluse si servicii de vizitare a unor obiective turistice?
Turistul de afaceri vine pe o schema de obligatii profesionale foarte bine pusa la punct. Din cand in cand, acesta are timp liber. Pe acest timp se contruiesc oferte locale, scurte, interesante si de calitate, nu neaparat ieftine! Turistilor de afaceri veniti in Bucuresti, de exemplu, li se ofera tururi ale Capitalei, vizitarea imprejurimilor Bucurestiului, deplasari pe Valea Prahovei, dar si destinatii mai indepartate (Delta Dunarii, Bucovina etc.).
In cazul turismului de afaceri trebuie sa existe o flexibilitate mare din partea furnizorului de servicii, deoarece multe deplasari pot interveni de la o zi la alta. Clientul de business este un client foarte cautat, deoarece nu este interesat de pret, ci de rapiditatea, calitatea si eficienta serviciilor.
In general, un turist de afaceri este interesat sa consume si un pachet turistic de leisure. Industria de conferinte si evenimente se afla intr-o perpetua schimbare. De exemplu, in 1980, in Londra erau sali de conferinte care nu aveau toalete pentru femei. Motivul? Sexul feminin era cvasi-absent in industria MICE. In prezent, femeile au devenit mult mai puternice in sectorul economic. Pe de alta parte, acum se tine cont mult de diversitatea culturala si de echilibrul serviciu-familie. Multi participanti la conferinte doresc sa-si aduca cu ei rudele. Ceea ce implica dezvoltarea pachetelor de leisure aditionale reuniunilor. Ca atare, tour-operatorii trebuie sa incurajeze delegatii in a opta pentru mici tururi si excursii. Acest aspect constituie o mare oportunitate pentru destinatii speciale precum Romania. Un delegat la o conferinta echivaleaza cu 5 turisti de leisure.
Care credeti ca va fi evolutia acestui tip de turism dupa integrarea in UE?
Imediat dupa integrarea in UE, turismul de business va inregistra un „boom“. Pentru anul viitor estimam o crestere de 30%. Si este logic, pentru ca din ce in ce mai multe corporatii si firme multinationale isi deschid reprezentante in Romania. Printre avantajele competitive ale Romaniei se numara noutatea pe piata, siguranta, iminenta aderarii la Uniunea Europeana, cunoasterea limbii engleze de catre o mare parte a populatiei, precum si atractiile naturale, culturale si turistice.
O serie de tour-operatori romani, fiind reprezentanti ai unor companii internationale de travel management, ofera servicii de aceeasi calitate ca si in Occident.