Managerii, optimisti in privinta afacerilor

0
752
milioane-lei-bancnote

milioane-lei-bancnoteAproape jumatate dintre managerii companiilor din Romania cred ca vor avea afaceri in urcare in urmatorul an, si pun din nou accent pe dezvoltare, iar circa 70% dintre acestia vad ca principala amenintare pentru firmele pe care le conduc cresterea fiscalitatii, reiese dintr-un studiu al PwC.

„Pe masura ce temerile privind recesiunea se estompeaza, optimismul revine in randul mediului romanesc de afaceri. Directorii de companii din Romania sunt destul de optimisti cu privire la perspectivele pe termen scurt ale companiilor pe care le conduc, 43% dintre acestia declarand ca sunt foarte increzatori in capacitatea companiilor lor de a obtine venituri in crestere in urmatoarele 12 luni. Aceste rezultate sunt peste media raspunsurilor la nivelul Uniunii Europene, unde 40% dintre directorii generali s-au declarat increzatori in cresterea veniturilor companiilor lor in urmatorul an, dar directorii de companii din Romania sunt mai rezervati decat omologii lor la nivel global sau din Europa Centrala si de Est care au afirmat acest lucru in proportie de 48% si respectiv 53%”, se arata intr-un comunicat al PwC Romania.

Rezultatele studiului Global CEO Survey pentru Romania arata, in schimb, ca pe termen mediu si lung, perspectivele de crestere economica din Romania par foarte atragatoare pentru manageri, 70% dintre acestia declarand ca sunt foarte increzatori in potentialul companiilor lor de majorare a veniturilor in urmatorii trei ani, un procent semnificativ mai mare de incredere decat cel aratat de directorii din pietele mai mature din Uniunea Europeana (47%).

„in ultimii doi ani, economia Romaniei a inceput un proces treptat de restructurare care o va pregati pentru dezvoltarea durabila. Directorii de companii au reinceput sa-si faca planuri pentru o perioada de crestere economica, mai degraba decat sa se concentreze pe supravietuirea in recesiune. Preocuparile legate de reducerea datoriilor si a costurilor au fost trecute in plan secund in vreme ce accentul cade acum pe intarirea pozitiei pe piata, pe dezvoltarea de noi produse care sa raspunda schimbarilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie si adaptarile strategice in structura organizatorica a organizatiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte”, a declarat, in comunicat, Vasile Iuga, country managing partner, PwC Romania.

in ceea ce priveste identificarea surselor potentiale de crestere, 50% dintre directorii din Romania au declarat ca dezvoltarea de noi produse si servicii reprezinta principala oportunitate de crestere in urmatorul an, un procentaj mai apropiat de cel al Chinei (46%) decat de cel inregistrat la nivel global (29%), UE (29%) si Europa Centrala si de Est (35%).

„in ciuda recesiunii, Romania este departe de a fi devenit o piata supra-aglomerata. Exista in continuare foarte multe segmente de piata inca insuficient dezvoltate, iar in general tara sufera mai degraba de un deficit de oferta decat de un exces de cerere, fapt evidentiat in persistenta unui nivel ridicat al inflatiei”, a explicat Iuga.

in ceea ce priveste expansiunea geografica, raspunsurile arata ca managerii de pe piata locala sunt dispusi sa-si dezvolte operatiunile in alte tari, dar sunt in general precauti in aceasta privinta, considerand ca cele mai bune perspective de crestere sunt pe pietele mai apropiate, indeosebi pe Piata Comuna europeana.

Raportul mai releva ca, drept raspuns la recesiune, 90% dintre directorii de companii din Romania au implementat un plan de reducere a costurilor, un procent asemanator cu cel inregistrat in alte regiuni – 84% pentru directorii generali de pe plan global si 91% pentru cei din Uniunea Europeana. in plus, 37% dintre respondenti au recurs la „internalizarea” unui proces de afaceri care era in prealabil externalizat, un procent mai ridicat decat cel inregistrat la nivel global sau in UE (ambele 25%).

Autorii studiului apreciaza ca astfel de activitati de restructurare este foarte posibil sa fie adoptate si in urmatoarele 12 luni, 70% dintre directorii de companii din Romania declarand ca vor reduce in continuare costurile, iar 33% ca vor internaliza anumite procese.

tinand cont de faptul ca 2010 a fost un an foarte instabil din punct de vedere fiscal, un an in care autoritatile romane au fost nevoite sa ia mai multe masuri de ajustare fiscala, 67% dintre directorii companii au indicat posibilitatea majorarii poverii fiscale drept principala amenintare pentru companiile lor.

in ceea ce priveste potentialele lipsuri de forta de munca inalt calificata, recesiunea pare sa fi relaxat presiunea de pe piata muncii, doar 24% dintre directorii de companii declarand ca vor incerca sa rezolve riscul potential al unei penurii de talente in urmatoarele 12 luni, in vreme ce la nivel global, 38% dintre directorii de companii declara acelasi lucru.

Accesul la sursele de finantare, costurile in crestere ale energiei si potentialii noi competitori care intra pe piata sunt de asemenea mai putin ingrijoratoare pentru directorii de companii din Romania decat pentru omologii lor de la nivel global.

„Ceea ce arata rezultatele editiei de anul acesta a Global CEO Survey, este faptul ca liderii de afaceri locali sunt constienti de faptul ca evolutiile economiei globale joaca un rol foarte important pentru parcursul economiei Romaniei. Mediul de afaceri autohton devine din ce in ce mai interconectat, nu doar cu Piata Comuna europeana, dar si cu economia globala, iar directorii de companii din Romania impartasesc unele dintre ingrijorarile si sperantele liderilor de afaceri de pretutindeni”, a concluzionat Vasile Iuga.

PwC asigura servicii de audit financiar, consultanta fiscala si pentru afaceri, specializate pe diferite sectoare. (Mediafax)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here