Motoarele – fie că a fost vorba de automobile, motociclete sau avioane – au fost pentru MS Regele Mihai I deopotrivă un hobby şi un mod de a gestiona tensiunile şi presiunile cotidianului, o pasiune care s-a conturat încă din copilărie și a fost cultivată odată cu trecerea anilor.
Gândacul Roșu („Red Bug”), mașina electrică de fabricație englezească primită de Majestatea Sa la vârsta de 6 ani, sau prima sa mașină adevărată, un Morris de producție 1927, primită în dar la 8 ani, au fost „vedetele” de la care istoria pasiunii Majestăţii Sale pentru caii-putere a prins contur.
În total, la venerabila vârstă de 95 de ani, Regele Mihai I deține 38 de mașini, la care se adaugă patru jeepuri militare americane, toate originale, unele primite în dar, altele recondiționate personal de Majestatea Sa.
Împărtășind viziunea Regelui, aceea de a vedea motoarele ca pe un triumf al ingeniozității umane, Romfilatelia aduce în atenția publicului cea mai recentă emisiune de timbre , având ca tematică vehicule regale . Intitulată sugestiv Motoarele, pasiune regală, emisiunea este alcătuită din patru timbre, fiind disponibilă începând de joi, 27 octombrie a.c., în magazinele Romfilatelia din București, Bacău, Brașov, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.
Pe timbrul cu valoarea nominală de 4 lei este ilustrat automobilul Aero 30 Roadster, primit cadou în anul 1937, de la preşedintele Beneš al Cehoslovaciei. Aceasta este una dintre cele trei mașini folosite în tinerețe de Majestatea Sa, automobile pe care le conducea într-o rotație săptămânală și pe care, după câțiva ani de condus, le înstrăina.
Deși interesul său s-a concentrat asupra mașinilor, Majestatea Sa nu s-a limitat la aceste forme de vehicule, conducând și motociclete, asemenea celei ilustrate pe timbrul cu valoarea nominală de 4,50 lei.
Pasiunea pentru condus și pentru autovehicule a fost împărtăşită şi de Regina Ana , unul din aceste momente speciale ale cuplului regal fiind ilustrat pe timbrul cu valoarea nominală de 8 lei.
Entuziasmul Regelui Mihai I s-a îndreptat și către aviație, primul zbor în calitate de pasager fiind între București și Ploiești, în 1934, când Regele avea 12 ani. Deși nu i s-a permis multă vreme să urce într-un avion , datorită riscurile pe care acest mijloc de transport le aducea, Regele a învățat să piloteze cu ajutorul pilotului Traian Udrischi, primul avion pe care l-a pilotat singur fiind un Junkers JU 52, model de fabricație germană.
În Europa, Regele a pilotat avioane îndeosebi pe ruta Băneasa – Londra şi Băneasa – Roma. În Statele Unite, a lucrat ca pilot de încercare pentru Lockheed Aircraft , vizita sa la fabrica companiei din SUA fiind ilustrată pe timbrul cu voloarea nominală de 15 lei.
Cromatica celor patru mărci poștale ale emisiunii aduce tonuri de sepia, îndulcite cu nuanţe de verde, mov şi albastru, care reproduc o atmosferă retro a perioadei interbelice.
Emisiunea este completate de un set de două plicuri prima zi și un set de patru cărți poștale maxime, iar ca forme de machetare au fost folosite coala de 20 de timbre, minicoala de 5 timbre + 1 vinietă și blocul de 4 timbre (în album filatelic).
Produsul special este albumul filatelic, realizat în tiraj limitat de 245 exemplare și echipat cu blocul de 4 timbre al emisiunii și setul de două plicuri prima zi având ștampila „prima zi” aplicată în clar în folio aur. Fiecare element este numerotat de la 001 la 245.
Emisiunea filatelică Motoarele, pasiune regală va fi prezentată într-un cadru oficial, joi, 27 octombrie a.c., la Biblioteca Centrală Universitară „Carol I”, evenimentul desfășurându-se în prezența Altețelor Lor Regale Principesa Moștenitoare Margareta și Principele Radu.
Romfilatelia mulţumeşte Casei Regale a României pentru sprijinul documentar acordat în realizarea acestei emisiuni de mărci poştale.
Despre Romfilatelia
Romfilatelia este societatea specializata in emiterea si comercializarea marcilor postale romanesti, precum si a produselor filatelice speciale. Existenta noastra este dedicata atat dezvoltarii prestigiului si studiului filateliei romanesti, cat si constientizarii valorilor Romaniei pe plan intern si international.